Adeno? Ik kan wel janken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
bertie
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:44
Land: duitsland
M/V: V

Re: Adeno? Ik kan wel janken

Berichtdoor bertie » 29 dec 2014 20:22

Dank je wel danielb!

Even historie.
We kregen de eerste drie kippen september 2012.
September 2013 kwamen er twee bij.

In het begin legden de drie kippen gemiddeld 2 eieren per dag.
Nu hebben we drie kippen, en die leggen samen 1 ei per twee dagen.

Of de windeieren van de inmiddels dode of nog levende kippen waren kan ik niet achterhalen omdat de kippen altijd samen zijn.
Ik heb mijn boekje erbij gepakt, en de problemen begonnen afgelopen februari met windeieren, geribbelde schalen, korrelige schalen en kapotte eieren omdat de schaal te dun was.

Eind juni ging de eerste kip dood, die hadden we sinds september 2013.
Ze bleef al een aantal dagen in het leghok, en toen was het afgelopen.

Eind oktober ging de tweede kip dood - die met gebroken nek, of hartaanval. Ook die kip kwam in de eerste lichting in september 2013.

Afgelopen november hebben we grote schoonmaak gehouden. Daarna geen windeieren meer gezien, maar de leg is verder gedaald.

Inmiddels zijn we dus weer terug op drie kippen.
Met gemiddeld eerst 2 eieren per dag naar nu 1 ei per twee dagen.
En kippen die actief zijn, met een prachtige glans.

We voeren Kaspar Faunafood legkorrel altijd aanwezig. 's Avonds een handje gemengd graan.
's Ochtends krijgen de kippen wat overgebleven (bio) brood, met wortelrasp of overgebleven parika.
Ons brood bakken we zelf met weinig zout. Verder meel (veel spelt), verse gist, haver of zonnebloem- of sesamzaad of zo.
Overdag lopen de kippen buiten zonder beperking.

Gebruikersavatar
bertie
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:44
Land: duitsland
M/V: V

Re: Adeno? Ik kan wel janken

Berichtdoor bertie » 29 dec 2014 20:38

sjoeke schreef:Als je kippen vrij en blij kunnen rondlopen lijkt het me sterk dat je dit verwijt aan zwaarlijfigheid.ik heb hier 2 leghennen lopen die echt klassieke freetzakken zijn,maar deze worden echt niet vet omdat ze hier een hele dag rondcrossen in het veld. Windeieren zijn een teken van ziekte.laat een mestonderzoek doen van de kip met windeieren.

Ik vind het leuk dat je het woord 'rondcrossen' noemt. Rondcrossen is het woord - dat doen ze hier ook!
Misschien wel daarom dacht ik niet aan een ziekte. En omdat de fokker ook geen idee had (heeft) wat er aan de hand kan zijn. 'Een' windei kan, he. Als een kip aan de leg komt. Of na de rui. Of .. of ..
Ik neem binnenkort weer contact met de fokker op. Eerst maar even het nieuwe jaar afwachten.
Dacht eigenlijk door dat vuilen meer aan iets met 'bouw' van de kip. Omdat de andere kippen niet vuilden.

Je wilt toch graag dat de dieren het goed hebben. Want het is wel een verantwoordelijkheid die je neemt als je dieren hebt. Met 'verantwoordelijkheid' ga ik serieus om.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Adeno? Ik kan wel janken

Berichtdoor jantien » 29 dec 2014 21:21

Je maakt er een prachtig verhaal van Bertie, maar onder verantwoordelijkheid versta ik dat je met een dier naar een DA gaat of op z'n minst een mestonderzoek laat doen als je kip een vuil achterste heeft.
Ook als een kip al een paar dagen in het hok blijft zitten moet er al een belletje bij je gaan rinkelen van... Daar is iets niet in orde dus dan keuze DA of afmaken.

Van afwachten en ach en wee roepen is nog nooit een dier beter geworden...

Gebruikersavatar
bertie
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:44
Land: duitsland
M/V: V

Re: Adeno? Ik kan wel janken

Berichtdoor bertie » 29 dec 2014 21:54

Je hebt gelijk, Jantien!

Iets niet weten kun je iemand niet kwalijk nemen.
Iets wél weten, en niets doen, dat kun je iemand wél kwalijk nemen.

Ik weet NU niet goed wat ik moet doen.
Vandaar mijn bericht op het kippenforum.

Moet ik nu een mestonderzoek laten doen, denk je?
Weet je een dierenarts in Groningen of in Duitsland daar net over de grens die dat kan of wil doen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Adeno? Ik kan wel janken

Berichtdoor jantien » 29 dec 2014 22:09

Ik zou niet weten waarom je nu een mestonderzoek zou laten doen of een onderzoek door DA.
Ze zijn nu niet ziek, ze genieten van het leven, zijn energiek, zien er goed uit, geen vuil achterste, eten en drinken goed, dan is het toch oké?
Dat er nu wat minder eieren gelegd worden is volkomen normaal in deze periode.
Zodra je in toekomst dus wat merkt aan je dieren dat niet hoort, dus afzonderen, in hok blijven, vies achterste, geen energie hebben, geen eetlust, dan wel gelijk actie ondernemen door advies te vragen bij DA.
In de tussentijd kun je een rondje bellen in jouw omgeving voor een DA die iets verstand heeft van pluimvee en dus ook een mestonderzoek kan doen zodat je dat niet nog hoeft te doen als er een kip ziek is.
DA op platteland en dorpen hebben vaak wel meer verstand van pluimvee dan de 'stadse ' DA 's.

Gebruikersavatar
bertie
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:44
Land: duitsland
M/V: V

Re: Adeno? Ik kan wel janken

Berichtdoor bertie » 30 dec 2014 21:41

Bij de buren zag ik kippen met een helemaal kale kont. Is dat normaal?
Eerlijk gezegd dacht ik dat ze ook vuilden, maar dat bij die kippen de veren vanzelf waren uitgevallen.
Die kippen (van de buren) gaven de wereld aan eieren - waren dan ook echte legkippen die bij particulieren terecht waren gekomen.

Ik realiseer me dat er veel verwarrende signalen zijn geweest.
Misschien heb ik die signalen verkeerd geïnterpreteerd. Die interpretatie valt nog niet zo mee.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten