kip trekt eigen veren uit

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
faane87
Land: Belgie
M/V: M

kip trekt eigen veren uit

Berichtdoor faane87 » 19 jun 2015 21:21

Hallo iedereen,

Wij hadden vroeger 2 kippen. Toen het vrijdag 2 weken geleden zo warm, was eentje van beide plots dood.
Omdat de overblijven hen niet eenzaam zou blijven, waren we er 2 gaan bijhalen. Ik had ze direct bij de oudere kip gezet, gevolg alledrie hadden ze het snot.

Na antibioticakuur zijn ze hier allemaal van genezen. Maar sinds vandaag merk ik op de oudste kip heel wat veren van haarzelf uittrekt... minstens 20 veren die ik zo zie liggen. De 2 jongste kippen zitten ook wel vaak tussen hun veren, maar trekken het precies niet uit. Ik vermoed dat ik nu met de veerluis zit die waarschijnlijk door de 2 nieuwe kippen mee is genomen? Of zien jullie een andere mogelijke oorzaak?

Ze laten zich niet gemakkelijk vastpakken (en voel me zelf ook niet zeker genoeg om ze vast te grijpen), dus weet niet goed hoe ik het best kan nagaan wat ze precies hebben. Zijn er andere zaken waar ik naar zou kunnen kijken om te kunnen bepalen wat ze hebben?

Of is het misschien stress omwille van heel de situatie?

Swoentje
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip trekt eigen veren uit

Berichtdoor Swoentje » 20 jun 2015 08:50

Zie je dat je kip de veren uittrekt? Of zie je veren liggen? Dan kan ze ook vervroegd in de rui gegaan zijn.

Het kan stress zijn, dat zeker, en ziekte en ab doen er vaak ook geen goed aan.
als je wilt controleren op luizen, kun je de hen in het donker van de stok afhalen. Ze zijn dan niet erg actief en je hoeft er niet achteraan te jagen. Met een zaklampje, en eventueel een tweede persoon erbij (is handig, zeker als je onervaren bent) controleer je dan vooral rond de cloaca of je luizen ziet lopen en of je eitjes ziet (witte bolletjes/klompjes die aan de veren gekleefd zijn.)

faane87
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor faane87 » 20 jun 2015 09:11

Ja ik zie de kip ze effectief zelf uittrekken. Toch al 3 keer zien gebeuren, dus ik vermoed dat de overige veren ook zijn uitgetrokken. Ook dezeoxhtend zit ze meteen weer tussen haar veren met de bek, en de anderen precies ook (maar die heb ik nog niets zien uittrekken)

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 20 jun 2015 09:38

Je zou inderdaad eens kunnen kijken of ze geen luizen hebben, want dat irriteert ze. Kan ook een oorzaak zijn dat de andere gestorven is. Als je veel bloedluizen hebt zuigen ze je kippen helemaal leeg.

sjoeke
Land: belgie

Berichtdoor sjoeke » 20 jun 2015 17:55

Ik denk meteen aan stress als ze hun eigen veren uittrekken Dit gedrag zie je ook veel bij kippen van een legbatterij.De hele verandering en ziekte is te veel voor haar .Zorg er in ieder geval voor dat ze genoeg bewegingsruimte heeft en geef je kippen ook eens een vitaminekuurtje.In dit geval kan het verenpikken wel stoppen als ze haar draai terug gevonden heeft.In het ergste geval gaat ze het bij de andere ook doen.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 21 jun 2015 08:47

Het kan ook heel goed zijn dat dier in de rui is, dan gaan ze ook meer tussen de veren zitten.
Alhoewel kippen dat zowieso al veel doen :mrgreen:
En het dan lijkt dat ze eigen veren uittrekt maar dan gewoon de ruiveren er uit vallen :mrgreen:
Bij de een is het weinig, bij een ander is het veel.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”