En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Coletteke
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Land: Gelderland
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Coletteke » 03 jul 2016 17:23

maar rennen ze dan alleen in het donker... of ook overdag? @Swoentje..?
Ik wil zo graag een levensteken... want anders ga ik aan de dasty ipv de dutchie ;)

Groet, Colette

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 03 jul 2016 17:38

Alleen in t donker normaal

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor José » 03 jul 2016 23:50

Roofmijten gaan dag en nacht door, maar zijn 's nachts nog actiever dan overdag. Ze zijn kleiner dan de bloedmijten en transparanter, dus je ziet ze inderdaad slecht. Geef ze gewoon ruim de kans en verwacht niet dat ze het wel even in 2-3 dagen klaren. Maar ze winnen het uiteindelijk wél! Geduld aub, komt goed. Tenzij het hok al stijf staat van de bestrijdingsmiddelen, dan hebben de Dutchies het zelf ook veel moeilijker// cq gaan dood. Daarom ook nooit chemische bestrijdingsmiddelen, ingevette wanden en zitstokken of diatomeënaarde gebruiken als je ook Dutchies inzet. Het is het één of het ander. Dutchies kunnen hun werk alleen doen in een hok waar bloedmijt zit en wat nog niet is behandeld met andere middelen.

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 03 jul 2016 23:56

Ik heb aan de buitenkant van het hok gister wel wat dasty gespoten wat ik nog met overtollig water weg spoel morgen. Verder niks. Dr is t nu wel wat minder. In het hok zelf heb ik alles gewoon gelaten en niks gesprayd.
Ik spray ook niks meer nu. Hopelijk komen ze dinsdag binnen.
Hoop dat ik t niet verkeerd heb gedaan. T is alleen de richel van t dak dat ik heb gedaan...

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Swoentje » 04 jul 2016 14:54

Als je ergens een randje gedaan hebt waar wat bloedmijten zitten, zal dat je Dutchy's niet veel kwaad doen. Het is natuurlijk raar dat je ze niet ziet, dan heb je ook het idee dat ze er niet zijn misschien en heb je daarom de neiging om toch naar andere middelen te grijpen.

Gebruik controle-rolletjes in je hok, onder de zitstok etc. dan kun je de hoeveelheid bloedluizen goed in de gaten houden. Ik gebruik ook controle-rolletjes, ondanks de Dutchy's, maar heb de afgelopen 2 jaar en ook dit jaar tot nu toe nog geen bloedluis meer gezien.

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 04 jul 2016 15:23

Ik zie er in de avond wel, nietbelacheljjk veel naar mijn idee., de zitstoo is aangepast dat er geen meer op moeten kunnen zitten. Ik zie ze eigenlijk op n vaste plek in t hok, de rest buiten. De dutchies zijn verstuurd zag ik dus morgen kan ik ze u it zetten. Die dingen kruipen ook tussen de bodembedekking toch. Kan ik die dingen ook buiten hangen? Aangezien er daar meer gespot worden als binnen in t hok.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Swoentje » 04 jul 2016 15:35

Geen idee of je ze buiten kunt hangen, maar zou ik niet doen. De buitenluizen komen ook naar binnen om bloed te drinken bij je kippen, anders kunnen ze niet overleven. En geloof me, ze doen alle moeite om zo snel mogelijk bij je kippen te komen. Dan komen ze vanzelf de Dutchy's tegen :duimop:

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Joke Kra » 04 jul 2016 22:33

Eh .... misschien een heel stomme vraag ..... maar weet je eigenlijk wel zeker dat het echt bloedluis is??

Ik was n.l. zelf 3 weken geleden ook wat in paniek omdat ik 'beestjes' zag lopen, voornamelijk bij schemer aan de buitenkant van het hok en bij nadere inspectie ook een paar in de bodembedekking overdag.

Maar het waren langwerpige, iets transparante beestjes (zoals jij eerder beschreef) met 6 poten. Nu heb ik hemperade als bodembedekking en ik las hier bij de FAQ's (of elders) dat hemperade dit soort beestjes met zich meebrengt. Ze zijn onschadelijk voor je kippen, las ik. Ik heb mijn hok aan de binnenkant dik in de Finecto en aan de buitenkant met diatomeeënaarde ingesprayd, maar daar lopen die langwerpige beestjes moeiteloos/probleemloos doorheen.

Een enkele bloedluis heb ik vorig jaar weleens zien lopen op mijn terrastegels bij schemer (gelijk doodgedrukt!). Die zijn rond om te zien en hebben 8 poten. Ze zijn rood en ook best snel, maar veel minder snel dan de langwerpige, transparante, soms zwarte beestjes. In mijn contrôle-rolletje onder de zitstok trof ik twee van die langwerpige aan, maar geen echte bloedluis. De langwerpige zie je rond 21.30 uur vooral actief, maar ook overdag wel in je bodembedekking, als je wat rommelt in je mestlade en goed kijkt. Met een nachtlampje zie je ze in het donker niet aan de binnenkant van het hok en ook niet onder de zitstok.

Dus daarom de vraag: ben je absoluut zeker dat het wel bloedluis is??

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 04 jul 2016 23:29

Ze zijn rond en donkerrood en als ik er op druk komt er op t papier een bloedvlekje tevoorschijn. Dus denk vrijwel zeker dat het t is eigenlijk. Pootjes heb ik niet geteld. Ze zijn vrij klein dat wel, maar volgens mij is dat normaal voor n luis. Maar ik pakte het papiertje en er zaten bloedvlekjes op als ik ze indrukte per ongeluk.
Laatst gewijzigd door Marieta op 04 jul 2016 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 04 jul 2016 23:30

En ze kruipen weg als ik er n zaklamp op schijn. Ze zaten op de zitstok ook.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten