En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 30 jun 2016 20:26

ik had een rolletje ribbelkarton aan de zitstok gehangen. Nu open ik hem een driekwartier terug nog even en zitten een stuk of 20 bloedluizen op. Nog niet gigaveel, maar heb gelijk alles eruit gehaald en Dasty gespoten in alles hoeken en kieren en naden die ik on vinden nog. ook de wanden en het plafond en de vloer.
nu laat ik dit een uur intrekken en doe ik het dadelijk af met een doek.
laat ik het hok even luchten en dan opnieuw bodembedekking erin.

wat is wijsheid. Is dit genoeg? Moet ik het opnieuw doen morgen? Moet ik Dutchies bestellen en hoeveel voor een hok van 2,44 bij 1,20?
moet ik een starterspakket of gewoon losse bakjes?
ik heb ook al gelezen over spuitverbus bij de action op waterbasis die je kunt spuiten en dat nog doen?
Ik had er al tabaksstelen in liggen. Hoe vaak moet je die verwisselen Deze liggen er nu een week of drie in denk ik?
En moet ik frontline spray halen voor de kippen of iets van stronghold druppelen bij ze?

ik vindt het allemaal wat spannend en ik hoop dat ik het goed op kan lossen.

Groetjes Marieta

biancaS
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2015 23:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor biancaS » 30 jun 2016 21:43

Mijn advies zou zijn: Smeer lekker wat frituurvet aan de zijkanten van je hok met een dikke blok kwast, de route waar ze de kip kunnen bereiken dus ook de stok aanzet. Tuurlijk kan je ook gewoon het hele hok doen. Met een hok van dit formaat gaat dat prima. Anders dan een grote schuur of hok.
Op deze manier blijven ze plakken, stikken ze en komen ze niet bij de kip. Alleen daarmee heb ik mijn enorme plaag bestreden. As je het rolletje ophangt weet je morgen ochtend of het geholpen heeft en je goed gesmeerd hebt. even een week of twee volhouden en je bent er echt vanaf. Daarna gewoon zo af en toe nog eens smeren.
Goedkoop en succes verzekerd!

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 30 jun 2016 21:48

Dus gewoon frituurolie, ik heb ook al sla olie gehoord dat t gaat. Ik ga t morgen halen een van de twee. En dan maar gewoon t hele hok doen.
Moet dat nog n tijd indrogen voor de kippen erin mogen?
In het begin elke dag herhalen voor n paar dagen?

biancaS
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2015 23:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor biancaS » 30 jun 2016 22:31

Frituur is lekker stroperig. Ik heb oude gebruikt. Natuurlijk niet heel smerig vies hoor.
Maar lekker met de blok kwast het hok in kwasten. De eerst week dagelijks maar dat was denk ik meer omdat ik zelf echt gek werd na weken en weken tobben. Zorg dat het beetje vet blijft!
Met een paar dagen zag ik al dat het zo goed als weg was. Natuurlijk komen de eitjes in de kieren van je hok ook nog uit dus die moet je nog even vangen/ vast plakken de komende periode.
Mijn kippjes hadden wel een beetje zwartige veren gekregen, niet heel erg hoor maar dat komt omdat ze tegen de zijkant van het hok kunnen zitten. Op de boden had ik gewoon mn strooisel.
Echt een makkie! succes!

Marieta
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:41
Land: Belgie
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Marieta » 30 jun 2016 22:47

Tot woensdag kan ik t elke dag doen, daarna een keer per week. Ik hou goede hoop. Morgen gaan halen iig.
Ik heb geen oude frietvet dus moet nieuwe halen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Fryske » 01 jul 2016 10:01

Ik gebruik slaolie, gewoon de goedkoopste die kan vinden. Werkt ook prima!

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Swoentje » 01 jul 2016 11:10

Als je Dutchy's wilt bestellen heb je 2 buisjes nodig voor je hok (met de afmetingen die je noemt, en 2 van die blauwe ophangkokertjes. Die zijn eenmalig en kun je elk jaar weer opnieuw gebruiken.

Dan ben je overal verder van af. Ik gebruik ze al voor het 3e jaar en geen bloedluis meer gezien. Je moet ze in het voorjaar als de temperaturen hoger worden elk jaar opnieuw bestellen, dat is waar, maar dat staat in geen verhouding tot de tijd die je kwijt bent aan inspuiten en schoonmaken en je hoeft die vieze frituurolie (of andere olie) niet te gebruiken. En je kippen blijven schoon. Ik heb zijdehoenders, en die zitten vaak in een hoopje tegen de wand. Met olie plakt dat lekker (NOT)
Laatst gewijzigd door Swoentje op 01 jul 2016 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Swoentje » 01 jul 2016 11:14

Op de kippen hoef je niets te sprayen oid. Niet bij bloedluis in ieder geval. En zeker niet bij zo'n beginnende besmetting als bij jou. Als het hok overloopt van de bloedluis is het een ander geval, dan zitten ze ook overdag op de kippen.
Je zou wel even kunnen kijken (als je dat nog niet gedaan hebt) of ze eventueel andere luizen hebben. Kijk rond de cloaca. Als je geen beestjes ziet lopen of bolletjes neten rond de veerschacht tegen de huid ziet zitten zijn je kippen luisvrij. Check ze wel even allemaal. Ik had vorig jaar een veerluisbesmetting. De helft had het niet en de helft had het wel. Als je dan toevallig een luisvrije kip checkt...... Bij besmetting allemaal behandelen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Fryske » 01 jul 2016 11:23

Mss. dat ooit die roofmijten nog eens ga proberen. Maar....ik heb gemerkt dat je met (schone) slaolie de mijten prima onder controle kunt houden. Eens in de week in de " help, bloedmijten" periode zet ik alle naden en kieren uit voorzorg in de olie en de kippen worden hier niet vies van. Heeft mss. ook te maken met de ruimte in je hok. Mijn kippen komen niet tot nauwelijks tegen de wanden aan. Vijf minuutjes werk....

Met roofmijten moeten er wel voldoende bloedmijten zijn lijkt mij! Als er niet tot weinig zijn valt er niets te eten toch?

Het kunststof hok gebruik ik overigens niets in....knock on wood... :-D

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: En we hebben de eerste keer bloedluis.....

Berichtdoor Swoentje » 01 jul 2016 11:26

Het olieverhaal zit misschien tussen mijn oren Fryske, maar ik vind het een smerig idee, zo'n vet hok aan de binnenkant. En mijn hok is 4 bij 3 meter, dus groot genoeg :-D

De mijten kunnen wekenlang in rust zijn als er geen luizen, of te weinig luizen zijn, dus dat is geen probleem. Bij lagere temperaturen gaan ze ook in rust en bij vorst gaan ze dood, maar in de winter zit er sowieso weinig bloedluis.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten