Kippenpokken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippenpokken

Berichtdoor José » 25 aug 2016 21:04

@Dimidumo: ben echt heel benieuwd naar de videoreportage! Wil je die (of de link) hier showen in een eigen topic als de reportage klaar is?!

En je conclusies zijn juist, op een enkeling na overleven de kippen het niet, ondanks goede verpleging. Dus ik pleit ook voor snelle verlossing.

Maar hoe dan ook, die opnames kunnen heel leerzaam zijn voor beginnende kippenhouders en misschien als sticky worden opgenomen in de onderwerpen die hier aan de orde komen. Zodat men het sneller kan herkennen en ook weet wat de gevolgen zijn. Dat kan een hoop dierenleed schelen!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Trea » 26 aug 2016 21:00

Bedankt voor je info Gerulus en Ddimidumo.

Ik sluit me aan bij Jose. En voor wie onverhoopt nog pokken gaat krijgen: :huil: geef géén anti-biotica als dat toch niet helpt.

Antibiotica helpt alleen bij een bacteriele infectie. Niet bij een virus. Ook niet bij een pokkenvirus.

Het wordt tijd dat al die DA's die foutief AB voorschrijven eens op een opfriscursus gaan die niet wordt betaald soor de pharma.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor danielb » 27 aug 2016 19:02

ik heb het dit jaar blijkbaar ook voor de eerste keer te pakken.
had het hier nog nooit gezien.
begonnen met 2 hennen die broeds waren,maar er na een week vanaf waren.
ook bij de jonge kalkoenen kenmerken gezien,maar dit was ook na een week verdwenen.
momenteel zie ik het enkel bij de vleeskalkoenhen die ik heb zitten.
ze is nu 2 jaar en al een hele prestatie dat ze nog leeft.
maar ze lijkt er wel meer last van te hebben.
uiterlijk dan toch,want ze is nog aan de leg.
ik ga het nog even aanzien en als het niet betert zal ik toch ook maatregelen moeten nemen.
waarschijnlijk de VELE muggen dit jaar die de oorzaak zijn.

dimidumo
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2016 12:28
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor dimidumo » 29 aug 2016 08:35

@ Trea,
Het klopt dat antibiotica geen enkel effect heeft op het virus zelf. Maar een verzwakte kip is vatbaar voor bijkomende bacteriële infecties. Op het internet vind je een zeer heldere pdf-brochure (http://www.pkvfrisia.nl/07N05A06%20pokken%20kippen.pdf) waarin ook sprake is van gelijkaardige symptomen die wel van bacteriële aard zijn. Een soort stafylococcen-aandoening. Die kan je dus wel bestrijden met antibiotica.

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 29 aug 2016 10:11

Ik had ze wel AB gegeven, niet om het avipoxvirus te bestrijden. Heeft geen enkel nut.
Ze krijgen echter wel vaak secundaire infecties (of het gaat inderdaad om de staphylococcen) en daar heeft AB wel zin.

Mijn andere kippen blijven tot nu toe goed....laten we hopen. Ben blij dat er iets nuttig voortkomt uit dit alles. Een filmpje met info zou zeer nuttig zijn. Veel mensen kennen de kippenpokken totaal niet....

dimidumo
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2016 12:28
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor dimidumo » 29 aug 2016 10:19

Mijn video is nog niet voor vandaag hoor :gutgut: . Voor mij is filmen een professionele bezigheid. Ik wil niet enkel de symptomen tonen, maar ook een boeiend verhaal vertellen. Maar ik ben ermee bezig... :gulzig:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippenpokken

Berichtdoor José » 29 aug 2016 12:07

Des te boeiender! We wachten rustig af. Pokken zullen ook in de toekomst nog aanwezig blijven, dus ook dan blijft een goede docu zeer welkom. Succes met samenstellen!

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 31 aug 2016 12:16

Twee van de drie kippen die ik nu overhoud beginnen pokken te krijgen :frown:

Conclusie: ik ga eenmaal verhuisd gewoon met een nieuwe toom beginnen en ik ga de dag zelf nog naar de DA voor een inenting tegen pokken/difterie. De kippen hier laat ik doen, maar ik vrees dat ik ze binnen de week ga moeten "helpen". Ze doen nog normaal en het gaat om een pokje aan de bek, maar binnen 3 dagen staan ze wss weer helemaal vol. Ik ga nu niet meer wachten tot ze afzien....

Vreselijk virus vind ik toch wel....ik ga voor mezelf de kippen jaarlijks laten inenten. Ik vrees dat dat de enige manier is.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippenpokken

Berichtdoor José » 31 aug 2016 12:26

Verstandige keuze! Akelig voor de huidige kippen en voor jezelf, maar beter! Ergens anders schoon opnieuw beginnen en preventief inenten en dan maar hopen dat je een leukere periode tegemoet gaat met je nieuwe kippen. Sterkte met dit afsluiten en succes!

EKuiper
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2016 23:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor EKuiper » 31 aug 2016 23:18

Mijn 7-jarige zijdehoender heeft ook kippenpokken dat begon met snot (kwam door toevoegen nieuwe kippen.....:( ). Ik heb haar apart gezet, want ze werd ook aangevallen door de nieuwe kippen. Nu mag ze als enige vd kippen vrij in de tuin met uiteraard een schuilhok. Haar ogen zijn helemaal dicht geweest, maar eergisteren weer open. Ze begon meteen zelfstandig te eten en drinken en wilde weer terug bij de andere kippen, na 2 minute heb ik haar weer weggehaald, ze werd nl meteen aangevallen.... Omdat kippen niet eten als ze niks zien heb ik haar steeds gevoederd met Orlux Handmix (dun papje op een lepeltje). Haar ogen heb ik met Clean Eye van Sire (is voor katten en honden, maar kan) gedruppeld. Toen beide ogen weer open waren ben ik daar mee gestopt, maar dat had ik niet moeten doen, nu heeft ze weer 1 oog dicht. Op de pokken op de rest van haar kop heb ik een druppel Betadine gedaan, dat lijkt te helpen. Het is een wonder dat ze de hittegolf van vorige week heeft overleefd, juist toen zaten haar ogen potdicht en was ze er slecht aan toe.. Oh ja, ik heb ook nog ROPA Poultry complete aan het drinkwater toegevoegd, daar zit azijn en oregano en vitamines enz. in, al extra boost. Oregano werkt bovendien ontstekingremmend. Dat water heb ik ook "gedwangvoederd", maar nooit teveel erin doen. Nouja ik moet nog maar zien of ze blijft leven, want ze eet nu weer slechter omdat de ogen slechter zijn. Ik ben benieuwd hoe lang ik dat druppelen moet volhouden totdat er geen "terugval" meer van de ogen is. Het leek perfect te gaan totdat het flesje op was en ik twee dagen niet had gedruppeld. Hopelijk heeft iemand wat aan dit verhaal. Zalven met Calendula of Sudocrem helpt ook, maar niet met andere kippen erbij, die gaan nl nieuwsgierig op het wit van de zalf pikken.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten