last van ratten???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor Jan Sch » 01 mar 2019 23:57

Als je last van ratten hebt; en je gaat dan vallen plaatsen ben je al te laat. Moet deze altijd klaar hebben staan. Bij mij staan ongeveer 20 vallen scherp, maar al jaren geen meer gezien en gevangen. Het is wat je wilt.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 02 mar 2019 00:25

last heb ik er niet van Jan....
wel wil ik last voorkomen ;)
er is gewoon weer een bezoeker (alhoewel die waarschijnlijk al het loodje heeft gelegd van de blokjes die nog in aanbieding lagen...)
bepaalde ratten zijn trouwens zo slim dat je ze niet met een val kunt vangen.
al zeker niet als deze een val heeft kunnen ontwijken of heeft horen dichtklappen.
ik zet de vallen ook zeeeer scherp en mede daarom dat er regelmatig een muis mee gevangen word.
heb er al meerdere keren 2 ineens mee gevangen....
vandaag trouwens ook een muis gevangen met rattenklem...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: last van ratten???

Berichtdoor jantien » 02 mar 2019 09:58

Ik heb, afkloppen!!!, voor het eerst sinds heel wat jaren het idee dat ik de rattenzooi onder controle heb.
Ben sinds ruim een maand bezig met rattenboxen en gif , de rode haverkorrels? en rattenvallen (waar ik pindakaas in doe)
Er wordt nu niet meer gegeten van het gif in de boxen en dat is maar goed ook. Ik ben door die rode korrels heen en kan helaas nergens meer aan nieuwe komen. Wel heb ik de blauwe korrels maar naar mijn idee zijn die lang niet zo goed werkzaam als die rode. Als iemand nog een idee heeft waar wat te krijgen? (Mag per PB) Ik wil toch echt nooit meer zo’n rattenplaag hebben als ik had maar ja, ik zit aan een sloot welke vergeven is door die beesten.....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: last van ratten???

Berichtdoor jantien » 02 mar 2019 11:43

En hoor ik net van altijd langs wandelende mensen dat aan rand sloot een enorme rattenburcht zit :duimneer: :crazyeyes: Ik neem aan dat ik daarvoor de gemeente kan bellen, wie weet dat?
De ratten rennen nu zo rond 1900 uur vanaf die sloot richting mijn hokken...en nu ben ik wel dus sinds ik de ratten aanpak ook bezig met goed voerbeleid, maar er zal altijd nog wel iets te halen blijven :(

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor Jan Sch » 02 mar 2019 17:42

Ja je kunt de gemeente bellen; bij ons. Heb dit toen ik dacht dat er ratten zaten. Kwam woensdags een man kijken van de gemeente. Omdat ik dacht dat het zwarte ratten waren; liet hij een 5 tal klapvallen achter. (Vergrote muizenvallen) Na een week zou hij terugkomen, hele week niets gevangen; maar de week erop zat er woensdag morgen er een in. Een jonge zwarte rat. Vergif adviseren doen ze niet maar mocht wel. Heb verschillende soorten vergif geprobeerd, maar daar aten ze niet van. Ze verzamelden zelfs op het vergif in een grote vergifdoos noten en kastanjes. Als ik dacht dat ik er van af was, zat er weer eentje in een val. Ondertussen heb ik als ik ergens kwam op een TT meestal weer enkele vallen gekocht. De beste zijn die met een beugel, daar kunnen ze tussen door. Boven op balken onder de pannen. Omdat de kippenhokken niet zo hoog zijn, ben ik onder de pannen wekelijks gaan controleren op nesten. Zelfs een keer hief ik een pan omhoog; en keek zo een rat in het gezicht. Ze zijn sneller dan om weg te komen als je denkt; en als je een pan vast hebt kun je niets. Uiteindelijk heeft iemand hier op kippenforum mij geadviseerd om Storm BB te bestellen. Heb dit in Belgie via internet besteld; maar kreeg het advies om dit niet in Nederland te gebruiken.
Ik heb het niet gebruikt, maar later de ratten wel. Heb toen ik een nest vond een smaakproef gehouden met 5 soorten vergif. Die Storm BB pikte ze eruit. Heb ze geen honger laten lijden. Was toen snel van het probleem af. Is jammer genoeg ook in Belgie niet meer te krijgen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: last van ratten???

Berichtdoor jantien » 02 mar 2019 20:22

Klopt, ik heb inmiddels heel internet afgestruind, maar het is werkelijk nergens meer te koop :duimneer:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: last van ratten???

Berichtdoor lnge » 02 mar 2019 20:30

Hier komt de gemeente ook kosteloos als het om ratten gaat

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 02 mar 2019 20:58

storm bb (de blauwe blokjes) van edialux word inderdaad niet meer verkocht.
graantjes en pasta nog wel,maar dit vind ik niet zo veilig.
ik heb nu blokjes van een ander merk gekocht.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 02 mar 2019 21:07

nog eens effe gezocht naar de blokjes storm bb en kwam op deze site terecht.
https://www.online-tuincentrum.be/Tuina ... ngif-500g/

daar staat dus dit bij geschreven :
Dit product is niet meer verkrijgbaar (aanpassing wetgeving gebruik van rodenticiden). Alternatief product: BSI Ratten Blocks 300g

ik heb dus vandaag ook toevallig BSI blokjes lokaas gekocht,maar andere verpakking dan dat op die site staat.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 02 mar 2019 21:12

Jantien : denk wel dat als er zoveel ratten aan de waterkant zitten en je ze savonds al ziet komen er eerst iets anders moet gedaan worden en dus de gemeente inschakelen.
die zullen vallen plaatsen en vergif gebruiken.
als je dat zelf moet doen,dan zal dit dweilen zijn met de kraan open en veel geld gaan kosten.
eens de grote plaag weg is in de buurt,dan preventief blijven werken met uiterraard savonds geen eten laten staan,maar ook op bepaalde plaatsen vergif blijven leggen voor het geval ze terugkomen en zich niet gaan voortplanten,want ondanks dat jijzelf geen voer laat staan,dan zullen ze nog altijd genoeg eten vinden....


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 16 gasten