Kale poep en onregelmatige eieren

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor Katho » 25 feb 2017 10:38

Hoi allemaal,

Luna, onze Bleu de Landes hen, lijkt het een beetje moeilijk te hebben. :?
We merkten enkele dagen geleden dat ze een kale plek op haar poep heeft. De plek is de laatste dagen niet erger geworden. Mijn man dacht dat het van de eendjes (Carolina/mandarijn) kwam. Die durven wel in de poep pitsen om de kippen te laten opschuiven aan de etensbak. Ik heb ze dat echter niet meer zien doen de laatste dagen.

Wat haar eitjes betreft, geraak ik er ook niet wijs uit. Na een hele periode van windeieren en eitjes met een dunne schaal, begon ze regelmatig een mooi ei te leggen. Soms zelfs met een dubbele dooier.
Ze had toen mooie gladde donkere eieren.
Echter, een week of twee/drie geleden begon ze terug lichtere eitjes te leggen met een groffe schaal.
De laatste week ging dit weer wat beter, een twee mooie gladde donkere eieren van ongeveer 57gr.
De laatste 2 eieren waren dan weer gewolkt van kleur en voelden grof aan.
Vanmorgen lag er echt een klein broos ei. Het was kapot getrapt door een andere kip, dus heb even gekeken, er zat wel een dooier in.

Is er iets aan de hand met Luna? Is ze ziek? Of kunnen we haar wat ondersteunen?
Ze krijgen al wel schelpengrit bij.

Ze is de grootste kip en voelt zich misschien niet helemaal thuis in het nachthok. Toen we merkten dat ze steeds buiten sliep, hebben we voor haar een apart schuilhokje voorzien. Haar eitjes liggen ook regelmatig buiten in de ren. Ze wordt verder wel niet gepest door de andere kippen.
(Een groter nachthok is aangekocht en wordt deze week voorzien.)

Hier enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor Katho » 25 feb 2017 11:16

Zou dit EDS kunnen zijn?
We hebben recent nieuwe eenden + de kleurvermindering + aanvoelen als schuurpapier + onregelmatig leggen...
Van het laatste eitje dacht ik dat het vertrapt was, maar het was meer een gaatje dat erin zat. Dus misschien toch aangepikt?

Zou ik haar best apart zetten?

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor danielb » 25 feb 2017 17:22

de hen ziet er op zich stevig en gezond uit.
weet je hoe oud ze is?
welke voeding krijgen je kippen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor Kip La La » 25 feb 2017 18:09

Ik zie al wel veerhoezen (dus aangroei van nieuwe veren) zitten op de poep.

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor Katho » 25 feb 2017 18:31

Ze krijgen Aveve Scharrelleggraan.
Eiwitrijke voeding, maar niet extra eiwitrijk... Ze krijgen wel schelpgrit erbij en ook groenafval.

Ze is nog wel actief, kan er verder niets aan zien.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor danielb » 25 feb 2017 18:41

denk dat het weer met de voeding te maken heeft.
om te beginnen eens 2 weken alleen maar legmeel geven.
denk dat ze dit zeker tot de lente gaat nodig hebben.
calcium is niet genoeg,maar vitamine d3 is ook nodig en dat zit dus zeker voldoende in legmeel net zoals calcium enz.....
of eens een goede oplaad fase,want vitamine d3 word ook opgeslagen.
de ene hen heeft er al meer van nodig dan de andere.


ik heb trouwens onlangs nog een zijdehoen gehad die ook redelijk dunne schaal had.
komt bij ander pluimvee van mij ook wel eens voor als ik dagen veel restafval geef.
nu kreeg deze hen geen restafval,maar wel enkel kuikenmeel.
normaal gezien is dat ook voldoende om goede schaal te hebben,maar soms heb je een hen die daar toch niet voldoende aan heeft.
krijgt nu gewoon terug legmeel.
probleem opgelost.

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor Katho » 25 feb 2017 20:36

Bedankt Daniel!
Dat proberen we!! :duimop:

Ja Kip La La, misschien hebben we het dan toch te laat gezien?
Vandaag is Thomas bijna de hele namiddag bij de ren aan het werk geweest, en kon niets opmerken van verenpikken of langtijdig neerliggen etc. Ze loopt ook gewoon mee tussen de andere hennen, wordt niet uitgesloten.
We kijken het dus maar even aan :-)
Bedankt voor je reactie!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor José » 25 feb 2017 20:42

Even ter aanvulling op Daniël, die altijd legMEEL geeft: legkorrel is hetzelfde, maar dan in geperste vorm. Kippen die niet vanaf kuiken gewend zijn aan meel maar altijd granen en korrels eten kan je beter op legkorrel zetten omdat ze dat meel niet gewend zijn. En legkorrel knoeit ook minder dan meel.

Ter aanvulling zou ik deze hen een tijdje gekookt, geprakt ei met schaal geven. Dus het hele ei prakken. En het is sowieso een goede gewoonte om altijd alle eierschalen te bewaren en gemalen terug te geven aan de kippen. Dat is de beste kalkleverancier omdat het goed wordt opgenomen, lichaamseigen kalk.

Om de kale kont hoef je je niet teveel zorgen te maken, de veren zijn al weer in de maak. Alleen even opletten dat de anderen en eenden haar daar niet tot bloedens toe pikken. Want eenmaal bloed dan gaan ze meestal door. Kippen zijn nogal kanibalistisch ingesteld. Succes!

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor danielb » 25 feb 2017 20:58

legkorrel is juist moeilijker om gewoon te worden dan legmeel.
ze moeten legkorrel al echt gewoon zijn en dat zal niet zijn als ze scharrelmix gewoon zijn.
je moest eens weten hoeveel hennen niet van de korrel eten die bijvoorbeeld vermengd is in gemengd graan.
legmeel dat ik geef is althans voor elke kip een lekkernij.
zie je ook duidelijk het zeer fijn gemalen gebroken graan in (omringd met nog fijner meel)
eerst worden de groffere stukjes eruit gehaald maar daarna ook het overige meel.
maar bij elk grof stukje gaat er ook fijn meel mee naar binnen.
ik zou ze geen heel gekookt ei geven,maar de schaal dus inderdaad wel,want dat is goed voor leggende hennen en ben je ook ineens van de schaal vanaf.
probleem met een heel ei is dat het eiwit vullend is en niet van nut naar de schaal toe.
de dooier zitten dan wel goede vitaminen in,maar dat zit in legmeel zowiezo ook en dan nog meer en beter verdeeld.
legmeel bevat trouwens meer eiwit dan ei eiwit.
eiwit van het ei is vooral vocht en ook niet zo goed voor de darmpjes van de kip.

Katho
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017 10:40
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale poep en onregelmatige eieren

Berichtdoor Katho » 25 feb 2017 22:00

Dankjewel voor alle info!! We nemen het allemaal ter harte :-)

Ik moet eerlijk zeggen dat we eerst een gezondheidsmix gaven waar ook legkorrel in vermengd was. De korrel bleef echter altijd liggen, daarom schakelden we over op een scharrelmix. We geven het legmeel graag de kans ;-)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten