Leghybrides drager Marekse verlamming

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jan Sch
Land: limburg
M/V: M

Re: Leghybrides drager Marekse verlamming

Berichtdoor Jan Sch » 16 apr 2017 09:38

Danielb zoals ik al geschreven heb, is selectie onmogelijk, omdat alle jonge dieren dood gaan. Ook uit literatuur blijkt dat tegen acute marek geen resistentie bekend is. Dat kun je ook met selectie niet bereiken. Dit is wel mogelijk met de klassieke marek. Dus haal dingen niet door elkaar !

peertje
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor peertje » 16 apr 2017 10:00

dus als ik het goed begrijp is de beste remedie tegen acute Marek niet enten maar ruimen...
bij enten geef je de ziekteverwekker eigenlijk de middelen om zich te verspreiden omdat kippen wel drager kunnen worden maar zelf niet ziek worden...
we houden dus eigenlijk zelf Marek in stand :duimneer:
niet best... en heel dom vooral, kost het alleen maar geld en je wint er niks mee

Jan Sch

Berichtdoor Jan Sch » 16 apr 2017 11:42

peertje schreef:dus als ik het goed begrijp is de beste remedie tegen acute Marek niet enten maar ruimen...
bij enten geef je de ziekteverwekker eigenlijk de middelen om zich te verspreiden omdat kippen wel drager kunnen worden maar zelf niet ziek worden...
we houden dus eigenlijk zelf Marek in stand :duimneer:
niet best... en heel dom vooral, kost het alleen maar geld en je wint er niks mee

Dit is eigenlijk het probleem. Heb uiteraard ook over de dierenarts hierover gehad. Maar hij kan, of wil de entstof niet leveren. Dit zou betekenen; dat ik zelf een stikstof apparaat moet aanschaffen, de entstof zou dan wel aan te komen zijn. Maar als ik de kuikens zou enten, zouden deze zelf ziekte verspreiders zijn. In Nederland wordt door sportfokkers normaal niet met deze entstof geent, maar in het buitenland wel. Duitsland Belgie..

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 16 apr 2017 16:17

Jan Sch schreef:Danielb zoals ik al geschreven heb, is selectie onmogelijk, omdat alle jonge dieren dood gaan. Ook uit literatuur blijkt dat tegen acute marek geen resistentie bekend is. Dat kun je ook met selectie niet bereiken. Dit is wel mogelijk met de klassieke marek. Dus haal dingen niet door elkaar !

viewtopic.php?f=10&t=35179&p=603084#p603084
lees nog eens goed wat je daar zelf geschreven had ;)
of was dat eerder wat je toen dacht???

Jan Sch

Berichtdoor Jan Sch » 16 apr 2017 16:33

Ja, dat was mijn eerste ervaring uit 2005, maar heb dit in 2013 nogmaals meegemaakt. Toen is alles dood gegaan. Pas op latere leeftijd. Deze dieren kwamen dus ook uit dieren, die van toen heb over gehouden. Maar door deze ervaring, was ik einde 2013 gelukkig weer van het probleem af. Heb half augustus, alle zieke dieren (van de 600, nog 8 over) weggedaan, allen waren in gewicht terug gegaan. alles ontsmet. De boosdoener een aangekochte hen, ook weg, en was daarmee de besmettingsbron kwijt.
Heb toen de broedmachine weer aangezet, zodat ik begin september weer jonge kuikens had. Dit is goed gegaan. Heb wel de kuikens van alle dieren weg gehouden. Maar het is gelukt.

peertje
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor peertje » 16 apr 2017 18:08

ach jee... kom ik met 1 agressieve haan die weg moest, een hen die een marter overleeft en een haan die dat niet doet...
nogal betrekkelijk als ik jou zo lees...
hopelijk BLIJFT het nu goed gaan! :duimop:

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 18 apr 2017 00:00

een mens krijgt al schrik om zomaar iets nieuws in huis te halen ;)

Jan Sch

Berichtdoor Jan Sch » 18 apr 2017 08:27

Als fokker heb je af en toe ook vers bloed nodig. Dit gaat het beste met broedeieren, deze kun je voor ze de broed machine ingaan even ontsmetten, met wat Halamid, in lauw warm water. Dat zeker het stof op de eieren geen kwaad kan.eieren

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”