Bloedluis enquete invullen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
peertje
Gebanned
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor peertje » 13 sep 2017 10:28

Jee... best veel reacties ook! En ontzettend leuk/goed dat je dit wil doen :duimop:
Als je nog hulp kan gebruiken...

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 13 sep 2017 11:17

Dat heb ik weer ... de enquete is voorbij. Jammer. Zou graag de resultaten zien van de enquete.

Lavendel
Land: Netherlands
M/V: V

Berichtdoor Lavendel » 13 sep 2017 21:36

Eljeehaa schreef:Dat heb ik weer ... de enquete is voorbij. Jammer. Zou graag de resultaten zien van de enquete.

Aan de resultaten wordt gewerkt, eerst alle reacties verwerken. Dat is al heel erg leuk, er zitten heel erg leuke en lieve reacties tussen. Er spreekt veel liefde voor de dieren uit :ilove:

De eerste 25 kolomen zijn gedaan, nog 75 te gaan :crazyeyes: En dan kan ik pas gaan kijken of er verbanden te leggen zijn.

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 10:29

Nou voor het geval dat

Ik heb een oude houten kooi (of eigenlijk kooien) met houten stokken enz. Natuurlijk zitten daar de grbuikelijke tabaksstelen en bij tijd en wijle varens in. En ik gooi 1 keer per jaar een druppeltje anti-vlooien en -luizenmiddel voor katten in de nek van de kippetjes. (Dank je Steven de Pelsmaker). Daarnaast benevel ik eens per 2 maanden het houtwerk met anti luizen spray. Dat laat ik dan weer een week intrekken.
Ik reinig het hok niet zo gek vaak. Ik haal natuurlijk wel de mest eruit en de kippenveren.
Water en voedsel komt bij mij nooit in het hok. Altijd buiten.
Als je dat standaard doet, dan wordt het hok ook niet al te vuil en geef je de spinnen en insekten ook een faire kans op leven.
Eens in de twee of drie weken komt dan de schoonmaak met schoonmaakazijn in combinatie met groene zeep en warm water. Drogen laten en al het materiaal in het hok (de tabaksstelen, luizenpoeder en zo) vervangen.

Ik ga bij een bloedluizenplaag (die ik nu al lang niet meer heb, omdat voorkomen beter is dan genezen, als volgt te werk:
Eerst alles eruit (de kippen lopen buiten) wat eruit moet en kan. Dan met de stofzuiger op sterkste stand door het hok. Wat er in zit wordt óf los gelaten (kevertjes, spinnen, oorwormen en zo) en de rest wordt vakkundig vernietigd in een mix van petroleum.
Hierna ga ik met de stoomreiniger door het hok, zodat alle overgebleven luizen verbranden en ploppen. Hierna reinig ik het hok en laat het drogen. Na het drogen ga ik er weer met de stofzuiger door. Ik benevel het hok met anti-luizenspray en strooi op een paar plaatsen anti-luispoeder. Dan is het hok klaar.
Dan even wat stress voor de kippen. Als de kippen op stok zitten krijgen ze allemaal een behandeling. Aller eerst worden ze onder handen genomen met een kruimeldief. Dan worden ze bespoten met anti luis. De dag daarop nog eens en dan twee dagen daarna nog eens.
Zoveel als nodig is, wordt alles vanaf het begin herhaald.

Als alles weer zuiver is, worden weer wat spinnetjes, kevertjes, mijten en oorwormen gevangen en in het hok vrij gelaten.

Let wel, ik probeer eerst te voorkomen.

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 14 sep 2017 10:48

Fijn dat het je lukt om de bloedluizen buiten de deur te houden LJH.
Maar dit klinkt toch alsof je net zo handig bent als die jongens van Chickfriend die verantwoordelijk zijn voor de fipronil affaire in NL.

Na behandeling met anti luizen middeltjes is het iig verstandig om de eitjes 6 weken lang in de kliko te gooien. Ook ben je door het gebruik van dit vergif mede verantwoordelijk voor de bijensterkte/insectensterfte. En weet je zeker of het anti luizenmiddel op de langere termijn oke is voor je kippen? :mrnono:

Een aantal forumleden hebben goede ervaringen met methodes die niet giftig zijn. :duimop:

Ps: petroleum is ook giftig. Slaolie of frituurvet werkt ook.

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 13:43

O nee, zijn veel mildere middeltjes en sommige haal ik zelfs uit natuurwinkels. Ik gebruik geen zware giffen. En met lichte giffen ga ik heel voorzichtig om. Anders zou ik ook geen spinnen en insekten in mijn hokken zetten. En elk gif dat nou niet gevaarlijk is, kan over een jaar op de verboden lijst staan (zoals die fironyl),

Ik zit er al een tijdje over na te denken om roofmijten in mijn hokken te zetten. Maar ik ken de laatste ervaringen en commentaren hierop nog niet. En als je niet te veel sprayt en spuit, dan blijft het spul ook werken. Anders maak je de luizen resistent. Maar ja, bloedluis is en blijft lastig te bestrijden. Ook als je hele hok van kunststof is. Ben benieuwd naar de uitslagen. Als het milieuvriendelijker kan, zal ik dat zeker doen.

Maar het is altijd verstandig om bij welk medicijn dan ook de eitjes twee weken niet voor consumptie te gebruiken.

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 13:54

oh, en ik doop de luizen in de petroleum, de bedoeling is dat die dood gaan. Het zijn taaie rakkers. Na verloop van tijd gaat die in de KCA. En ik weet niet wie de milieuvriendelijkste oplossing heeft en of die ook echt werkt. Ik heb een tijdje bij de milieuafdeling gewerkt. Niet alles is zo mooi als het klinkt. En op lange termijn effectief is weer een totaal ander verhaal. Zachte heelmeesters ... worden de bloedluizen door halfzacht optreden immuun, dan worden de problemen alleen maar erger.

Bij mij komen er gelukkig nog genoeg bijen, wespen en vooral hommels (meerdere soorten zelfs). Ook vlinders. Ik laat beust een fiks deel van de achtertuin verwilderen juist.

Maar ik herhaal ... ik wacht op de uitkomsten van de enquete en stel waar nodig met liefde en plezier bij.

( Enneh ... niet echt vriendelijk om meteen een vergelijking met de fipronyl-boys erbij te slepen. Er zijn andere en betere manieren om je mening te geven)

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 14:24

Middelen op natuurlijke basis om bloedluis te bestrijden
Er zijn diverse middelen tegen bloedluis op de markt die zijn samengesteld uit zuiver natuurlijke ingrediënten om een besmetting te behandelen. U kunt hier kiezen uit sprays voor in het hok, sprays voor op de dieren, poeders voor op de dieren en voedingssuplementen.  Voor het beste resultaat kunt u kiezen om een combinatie in te zetten. U kunt hier denken aan:

Anti Vampire spray voor in het hok + BL poeder voor op de kippen + Finecto Oral door het voer
of
M50Q in het hok + Biosil op de dieren + Finecto Oral door het voer 

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 14 sep 2017 17:20

Excuus LJH,

Ik had je beter kunnen vergelijken met de kippenboeren die de fipronil boys binnen hebben gehaald en nu met de gebakken peren zitten. :gutgut:
Maar je hart zit zeker op de juiste plaats zoals ik over je goede zorgen voor je kippen lees. En natuurlijk doe je alles wat kan om bloedluizen te bestrijden als je daar last van hebt. :tanden: :tanden: nare beesies.

Wat jij aanbeveelt is wat de verkoper claimt dat effectief en goed is voor de dieren. Koudijs geeft bv. niet eens de namen of ingredienten op van de anti vampire spray. Dus kan ik niet beoordelen of dat spul ook echt oke is. Hopelijk controleert de NVWA wat er allemaal op de markt wordt gebracht door de commerciele mineralen en kruidenmengers. Maar je begrijpt dat ik van die organisatie geen hoge pet op heb. :cop:

Ook natuurlijke middeltjes zijn niet altijd oke. Bv. Arsenicum is een natuurlijk middeltje. En planten als vingerhoedskruid zijn ook natuurlijk. Maar wel giftig!

Enne 2 weken eieren weggoooien is niet altijd voldoende. Voor veel bestrijdingsmiddelen en geneesmiddelen wordt 4-6 weken geadviseerd.

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 17:38

Excuses zomer meer geaccepteerd en wat ik liet zien was bedoeld als voorbeeld. Je hebt vanzelfsprekend gelijk, niet elk natuurmiddel is goed, zo is ook niet elk chemisch middel per definitie slecht. Maar ik heb in de ruim 40 jaar dat ik kippen heb héél véél middeltjes gebruikt (ook slechte, maar in die tijd was dat juist goed ... tijden veranderen ... gelukkig maar). Uiteindelijk moet iets ook werken. En ik weet dus inmiddels uit ervaring dat niet elk middel goed is, maar ook dat niet elk middel op de lange duur werkt en de plaag dubbel zo erg en dubbel zo sterk terug kan komen.
Stank (of geur, zo je maar wilt) houdt bloedluis niet weg. Heb je een echte plaag, dan zit je met de gebakken peren. Alléén wegbranden helpt niet, alléén uit laten drogen werkt niet, je zult verschillende middelen tegelijkertijd of op elkaar volgend in moeten zetten. En een écht biologisch volledig afbreekbaar middel dat geen enkele schade kan brengen ... dat heb ik nog niet gevonden (laten we eerlijk zijn, dat gebruikten we anders allemaal, nietwaar?).
Dus probeer ik allereerst een plaag tegen te gaan, maar als het te laat is ... dan moeten ze ook weg. het gevolg willen we toch ook niet?

Maar ik laat me graag overtuigen, héél graag zelfs. Noem maar eens iets op waarvan je zeker weet dat het helpt en in geen enkel geval niet schadelijk is voor het milieu. Of een combinatie mag ook. Als er dat niet is, dan moeten we het doen met de middelen die er zijn en soms hebben die niet altijd prettige gevolgen ... als je er teveel gebruik bvan maakt. Bijna élk gif dat je kunt opnoemen heeft vermoedelijk in kleine doses een goede uitwerking op iets ... zoal bij ziektebestrijding bijvoorbeeld. En we - de mens - hebben al zoveel keer geprobeerd iets op een natuurlijke manier op te lossen, dat we het probleem eigenlijk alleen maar groter maakten. Tja ... wat is wijsheid en wie heeft die in pacht ...?

Hoe dan ook, ik hoor graag alternatieven ....

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”