Anti mug?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
José
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Anti mug?

Berichtdoor José » 07 sep 2017 06:26

Zijdehoeder schreef:Houdt wel in de gaten dat je echt boerenwormkruid hebt. Het lijkt namelijk op jakobskruiskruid.

Dat is heel gemakkelijk te onderscheiden op twee punten:
-Jkk heeft gele bloemblaadjes om het hart, boerenwormkruid heeft geen bloemblaadjes maar alleen gele harten.
-boerenwormkruid heeft geveerd blad, lijkt op varens qua blaadjes. Jkk heeft veel grover blad, lijkt meer op kleine eikenblaadjes.

Maar het valt inderdaad op dat er dit jaar heel veel JKK en weinig boerenwormkruid te vinden is. Althans hier in het hoge noorden.

peertje
Gebanned
M/V: M

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 08:47

José schreef:
Zijdehoeder schreef:Houdt wel in de gaten dat je echt boerenwormkruid hebt. Het lijkt namelijk op jakobskruiskruid.

Dat is heel gemakkelijk te onderscheiden op twee punten:
-Jkk heeft gele bloemblaadjes om het hart, boerenwormkruid heeft geen bloemblaadjes maar alleen gele harten.
-boerenwormkruid heeft geveerd blad, lijkt op varens qua blaadjes. Jkk heeft veel grover blad, lijkt meer op kleine eikenblaadjes.

Maar het valt inderdaad op dat er dit jaar heel veel JKK en weinig boerenwormkruid te vinden is. Althans hier in het hoge noorden.

Waarmee je dan meteen ook een indicatie geeft waar je ongeveer woont ;)
Van Jacobskruiskruid komt namelijk inheems ook een variëteit zonder lintbloemen voor... (in het duingebied tussen ruwweg Scheveningen en Bergen NH)
Maar inderdaad: op het blad valt het onderscheid vrij eenvoudig te maken... boerenwormkruid wordt overigens ook veel hoger, tot zo'n 1.20 meter.
En over de werkzaamheid van planten tegen muggen: daar probeert vooral de commercie gebruik van te maken. Een -toch wat hilarische, maar beproefde- methode om uit te vinden of iets werkt is de volgende: smeer jezelf ermee in en ga lekker buiten zitten... 10 tegen 1 dat je er vrij vlot achter bent :alaaf:

Skipper
Land: nederland

Berichtdoor Skipper » 07 sep 2017 09:33

Je hoeft hier niet buiten te zitten om dat uit te proberen. Ze zitten overal :frons: Gisteren heb ik mezelf getrakteerd op een hoofdmassage met wat ceder, rozemarijn, lavendel en tea tree etherische olie gemengd in wat draagolie. Goed voor je hoofdhuid, fijn voor de ontspanning en je haar moet er sneller van groeien :gulzig: Er heeft de hele avond geen mug om mijn hoofd gezoemd!
De neemboomolie wil ik idd nog op mezelf uittesten, maar dat zit ik uit te stellen vanwege de knoflookachtige geur haha. Je weet niet of het niet werkt tot je het probeert!
Peertje, ik begrijp je verwijzing naar de commercie in deze niet zo goed. Niet vooral de commercie maar kippenhoudende mensen proberen hier volgens mij gebruik te maken van de werkzaamheid van planten.

peertje
Gebanned

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 16:13

ha ja... nee, met commercie bedoel ik dat er verteld wordt dat iets zo goed is, ook als het niet zo is...
Neemtree gaat bij mij niet werken helaas... ben nogal kaal (maar ja... je hoofd dus maar helemaal kaal scheren en verwachten dat een olie de haargroei bevordert is toch al geen logische combi ;)
Als ik jou was zou ik er niet mee uit gaan... met een knoflookgeur scoor je geen punten :gossip:
Maar de kippen blijven lekker thuis natuurlijk...

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 07 sep 2017 17:06

https://www.natuur-wereld.be/insecten/muggen/steekmug
Ik vind zelf het geprikt worden niet zo erg maar dat gezoem als je in bed ligt! :2gunfire:
En in de tuin leven hele kleine beestjes, knutjes noem ik ze maar, die als ze je bijten een heel vervelend gevoel achterlaten, jeuk kan nog wel een soort van lekker zijn om aan te krabben maar dat is bij deze knutjes niet het geval.
Toch heb ik niet de indruk dat mijn gevleugelde vriendjes last van ze hebben.

Skipper

Berichtdoor Skipper » 07 sep 2017 18:33

Ah helder! Ai, ik was even je foto vergeten Peertje maar zie je nu weer voor me. Beter geen olie smeren anders blijf je scheren hihi :gutgut:

Dacht altijd dat geuren op zich niet echt werkten, zoals de citronellakaars buiten of de geranium in huis. Maar dat het meer ging om smeren op de huid. In het kippenhok werkt het wel, ik denk omdat het een kleinere ruimte is? Zonder het forum had ik dat dan mooi niet geprobeerd!

peertje
Gebanned

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 22:17

Kip La La schreef:https://www.natuur-wereld.be/insecten/muggen/steekmug
Ik vind zelf het geprikt worden niet zo erg maar dat gezoem als je in bed ligt! :2gunfire:
En in de tuin leven hele kleine beestjes, knutjes noem ik ze maar, die als ze je bijten een heel vervelend gevoel achterlaten, jeuk kan nog wel een soort van lekker zijn om aan te krabben maar dat is bij deze knutjes niet het geval.
Toch heb ik niet de indruk dat mijn gevleugelde vriendjes last van ze hebben.

Haha... ;)
Ik vind het niet zo erg als muggen steken... kan je beter laten doen dan dat je onder de 'proefboringen' komt... toch heb ik laatst in een vlaag van verstandsverbijstering mijn huismug 's nachts blind uit de lucht gemept...
De knutjes staan me ook nog helder voor ogen van een vakantie in Noorwegen... vooraf een tent met 100% gegarandeerd goed muskietengaas gekocht... loop door het veen op zoek naar een goede plek voor mijn tent... ah: onder een hoogspanningsmast op een verhoogd stuk grond: mooi en lekker droog!
Neeee, niet mooi: de mast was verzamelplek voor paringslustige knutjes, dus er zaten er veel... en kijk: beneden was meteen een of andere tent waar een kerel met -haha- veel te grofmazig gaas in lag....

peertje
Gebanned

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 22:38

Skipper schreef:Ah helder! Ai, ik was even je foto vergeten Peertje maar zie je nu weer voor me. Beter geen olie smeren anders blijf je scheren hihi :gutgut:

Misschien is het een misvatting dat olie smeren de haargroei bevordert, maar is het verband dat het hebben van haar muggensteken tegen gaat?
We zitten inmiddels wel geheel off-topic... ik ben een trol zonder haar :mrnono:

Skipper

Berichtdoor Skipper » 08 sep 2017 09:25

peertje schreef: ik ben een trol zonder haar :mrnono:

...en het zijn juist de trollen met die toefjes fluoriserend geel en roze haar die zo leuk zijn. Jammer hoor ;)

Kip La La schreef: En in de tuin leven hele kleine beestjes, knutjes noem ik ze maar, die als ze je bijten een heel vervelend gevoel achterlaten

Daar hebben ik hier (noorden) gelukkig geen last van. Maar ze zijn vervelend! Op familieweekend op een camping in het midden van het land is het vaak raak. Als het dezelfde beestjes zijn als jij bedoelt. Hele kleine vliegjes? Knutjes is een goed woord, die zal ik bij de familie in de groep gooien. Gelukkig laten ze je kippen met rust.

Ik weet niet zeker of mijn kippen echt last hebben van de steekmuggen. Maar kan me indenken dat ze onrust veroorzaken net als andere bloedzuigers. Vooral als een stukje huid bloot ligt bij een kip. En misschien kan muggen weren helpen als pokpreventie :-) Baat het niet enz.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 08 sep 2017 10:12

Ja, al eens gelezen dat muggen het pokkenvirus overbrengen.

Zelf hebben we hier gelukkig weinig last van muggen. Maar toch zal ik in de schemer naar binnen vluchten (achter de horren) , me insmeren of tig antimug kaarsen aansteken. Die helpen zeker wel.
Itt KLL ben ik zeer gevoelig/ licht allergisch voor muggengif. Van de ene mug al erger dan de andere en ik heb ervaren dat dat per streek kan verschillen.

De enige oplossing voor kippen die ik kan bedenken is om het hok en de ren volledig te voorzien van muggengaas. Eenmalig de boel goed uitroken met citronellakaarsen oid. En daarna steeds de boel goed af te sluiten voor de schemer invalt.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”