Pokken bij haan?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
francine
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 feb 2009 20:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Barendrecht

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor francine » 09 okt 2017 21:50

Dank Isabel, heb ik zeker wat aan, voor de volgende keer. Maar dan nadat ik hier advies heb gevraagd..

Ik had de DA zaterdag per e-mail gevraagd of ze nog ideeën had: Kreeg vandaag antwoord: Ze dacht Marek en wellicht bijkomende problemen en ze adviseerde euthanasie.
Heb haar zojuist geantwoord en gezegd dat alles toch wees op kippenpokken. En gezegd, dat ze me beter had kunnen doorverwijzen of zelf meer navraag/onderzoek had kunnen doen.
Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor Trea » 09 okt 2017 22:21

Sterkte Francine. Dierenartsen voor hobbykippen is gewoon erg lastig.
En pokken is ook niet altijd te genezen. Een digibloemetje als schrale troost. :bloem:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor peertje » 10 okt 2017 10:41

francine schreef:Ik had de DA zaterdag per e-mail gevraagd of ze nog ideeën had: Kreeg vandaag antwoord: Ze dacht Marek en wellicht bijkomende problemen en ze adviseerde euthanasie.
Heb haar zojuist geantwoord en gezegd dat alles toch wees op kippenpokken. En gezegd, dat ze me beter had kunnen doorverwijzen of zelf meer navraag/onderzoek had kunnen doen.
Ben benieuwd.


Nah... op het gebied van nazorg en het stellen van een juiste diagnose dan nog een min... Zo erg kan het toch niet zijn om te zeggen dat je iets niet weet? Haar trots heeft jou dus mogelijk je haan gekost. Als je iets niet weet zoek je het op of je vraagt het na... voor wat het nog waard is nu. Krijg je je haan niet mee terug. Maar misschien dat er straks wel een sorry af kan... :frons:

francine
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 feb 2009 20:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Barendrecht

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor francine » 04 nov 2017 17:07

Alweer een tijdje geleden, maar ik vind dat ik toch even moeten vertellen hoe het is afgelopen: Heb de DA gemaild, dat ik het toch vreemd vond dat pokken niet op haar lijstje stond. Uitgebreid antwoord gehad, waarom ze Malek dacht. O.a. omdat er in haar kaartenbak stond dat ik eerder een kip met verlamde krop en een met verlamde poten had. Ik had een zieke kip met een volle krop, ja, maar ik heb nóóit een kip met 'verlamde poten' gehad! En Malek bleef terugkomen, dat roeide je niet zomaar uit. Heb teruggemaild en haar bedankt voor het uitgebreide antwoord. Als ik echter haar overwegingen eerder had gehoord, dan had ik een en ander kunnen corrigeren. Bovendien, als zij dacht dat Malek bij mij zou héérsen, dan had ik dat natuurlijk ook wel graag van haar gehoord! Nou ja, geen antwoord meer. Dat was het.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor tuff cookie » 04 nov 2017 17:39

Tja, nog mooi dat ze geantwoord heeft. Veel meer kun je niet verwachten.

francine
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 feb 2009 20:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Barendrecht

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor francine » 04 nov 2017 23:54

Nou, vind ik toch niet.
Ze zou gewoon kunnen toegeven, dat ze beter had kunnen overleggen omdat ze nu haar conclusies baseerde op foute aannames. Maar vooral dat ze me had moeten waarschuwen als ze denkt dat Marek bij mij heerst. Ik laat het er verder bij, maar ik vind het een zwaktebod als je dan gewoon niets meer laat horen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor tuff cookie » 05 nov 2017 05:02

Heb je helemaal gelijk in !
Maar zo gaat het meestal niet.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor José » 05 nov 2017 08:31

Hoe dan ook brengt het je haan niet terug, helaas. En het cliché 'waar mensen werken worden fouten gemaakt' gaat helaas ook op. Maar ik ben het eens met het gegeven dat je in geval van zieke dieren vaak meer hebt aan advies van "oude rotten in het vak" dan van relatief onervaren DA's die hun wijsheden uitsluitend uit boeken hebben, maar er zelf eigenlijk 0 ervaring mee hebben. Het voordeel van DA's is dan weer wél dat zij bevoegd zijn op medicatie toe te passen en de oude rotten helaas niet.
Maar met huismiddeltjes kom je soms ook een heel eind. In het geval van virusinfecties, zoals pokken, valt er weinig tegen te doen. Je kan de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken waardoor complicaties minder kans hebben maar je kan de infectie zélf niet bestrijden. Die moet door het lichaam zelf worden overwonnen, door de weerstand zo optimaal mogelijk te maken. Helaas is het met oa pokken zo dat het dier daar gevoeliger voor is als de weerstand laag is. En als het dan eenmaal pokken heeft is de weerstand dus al zodanig laag dat de kans op complicaties nog groter is. Waardoor je eigenlijk al met 0-1 achter staat. Op zich is er in dat geval iets voor AB te zeggen. Maar jouw DA heeft de pokken sowieso niet onderkend en schreef maar gewoon AB voor als 'ik weet het niet dus ik probeer maar wat'. Zoals zoveel DA's doen. Is inderdaad een ondeskundige noodgreep, dat kan je haar terecht verwijten. Ik vind sowieso een DA die bij dichte ogen met korsten en blaasjes níet direct aan pokken denkt het toppunt van een ondeskundige arts.
Dus je hebt helemaal gelijk. Maar nogmaals: krijg je helaas je haan niet mee terug. Sterkte, ik hoop dat je op termijn weer een leuke haan vindt waar je net zo blij mee kan zijn als met zijn voorganger.

Johnny Plevoets
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2021 13:34
Land: Belgie
M/V: M

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor Johnny Plevoets » 15 sep 2021 10:22

Mijn haan zijn ogen waren bijna dicht, soort bruine vlekken rond zijn ogen. Kon nog moeilijk eten vinden en kwam ‘s morgens niet meer spontaan uit zijn hok (zag het dus niet dag worden).
Zijn keel zag er normaal uit (dus geen pokken).

Probleem opgelost door Microferm (natuurlijk vloeibaar mengsel van micro-organismen) te gebruiken.
Microferm 2% oplossing in water en dit met plantenverstuiver 3tal keren per dag sproeien op de haan (ogen, hele lichaam). De eerste 2 dagen ook met pipet in bek gegeven, want hij dronk anders niet of niet genoeg.
Ook in drinkwater Microferm gebruikt en ook de kippen en het hok behandeld. Vanaf de tweede dag was de haan al beter (oog beetje open) en vanaf 4de dag heel veel beter: at en dronk terug goed.

Onze haan is nu terug de oude (na 5 dagen). Hij kraait ook terug normaal (want de eerste dagen geen geluid te horen bij het kraaien!).

Dus zeer tevreden over het product Microferm (is ook effectief tegen bloedluizen, kan ook op planten gebruikt worden... meer info: zie Google "Microferm").

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22988
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Pokken bij haan?

Berichtdoor Kip La La » 15 sep 2021 11:59

Gelieve geen oude topics omhoog te halen.
Graag een eigen topic openen.
Bedankt voor de inbreng. :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten