Wie herkent deze beestjes?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
misterX
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wie herkent deze beestjes?

Berichtdoor misterX » 22 okt 2017 11:25

Wat voor kalk gebruiken jullie? Over al te koop? Ik heb nog wel kalk voor het gras maar dat zal niet hetzelfde zijn?

Ik ga straks het hok insmeren met zonnebloemolie.

Onzebeestenboel
Gebanned

Berichtdoor Onzebeestenboel » 22 okt 2017 12:55

Met witte kalk heb ik geen goeie ervaring, met bruine kalk wel, elke keer als je het hok schoonmaakt een paar handen kalk in het nachthok gooien, zo komt overal de kalk terecht. Bloedluizen gaan er dood aan. :gna:

Fryske
Land: Fryslan
M/V: V

Berichtdoor Fryske » 22 okt 2017 13:10

Witkalk kan je bij de dierenwinkel kopen of bijv. de Welkoop. Dit is bedoeld om de het hok aan de binnenzijde mee te kalken. Dit zorgt ervoor dat de bloedmijt uitdroogt en tevens beter te zien is. Ze noemen het ook wel duivenwit. (voor duivenhokken)

misterX

Berichtdoor misterX » 22 okt 2017 13:51

Na meerdere keren met de stoomreiniger en verfstripper het hok gereinigd te hebben zie ik de beestjes niet meer op alle plaatsen. Helaas slapen de kippen niet op stok dus op de bodem van het nachthok tref ik de beestjes nog wel. Alle naden zijn nu dichtgekit, er hangen varens in het hok. En het gehele hok is van binnen en buiten voorzien van een dikke laag zonnebloemolie. In het water drijven nu 2 knoflookteentjes en door het voer zit de poeder van finecto +. Kippen mogen op kranten slapen die ik nu dagelijks vervang en ingespoten zijn met 404 spray.

Als de plaag nu niet stopt weet ik het echt niet meer

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 22 okt 2017 15:59

Ja, zo moet het wel lukken !
Vooraleerst nog een tijdje in de gaten houden.
De teentjes knoflook geven beter aan het water af als je ze eerst even plet.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 24 okt 2017 00:26

Onzebeestenboel schreef:Met witte kalk heb ik geen goeie ervaring, met bruine kalk wel, elke keer als je het hok schoonmaakt een paar handen kalk in het nachthok gooien, zo komt overal de kalk terecht. Bloedluizen gaan er dood aan. :gna:

Wat is dat bruine kalk? Ik ken dat niet. En als ik er op googel kom ik uit bij bruine kalkaanslag die zich vaak in wc potten en afvoer afzet.

Onzebeestenboel
Gebanned

Berichtdoor Onzebeestenboel » 24 okt 2017 00:33

Trea, nou dan weet ik niet waar jij naar kijkt maar dat is het niet :lol: :lol:.
Het is een recept wat ik van mijn opa kreeg die zelf ook kippen had en het werkt heel goed, het is niet heel bekend inderdaad want er zijn niet veel bedrijven die het leveren en of hebben.
En waarom ga je na een paar dagen deze vraag stellen Trea, ben je boos :roll: ? Pluk een roos :lol:

Ellen-0703

Berichtdoor Ellen-0703 » 02 jan 2020 23:15

Waar haal ik die luizenbestrijdingsproducten en kalk? Wij hebben hier enkel een kleine dierenwinkel en legkorrels en vitaminen zijn al een probleem.
Ik ga zaterdag nieuwe kipjes halen om bij mijn enige overgebleven Wyandotte te zetten.
Vooralsnog heb ik geen luis kunnen ontdekken in mijn hok, maar ik wil ze een goede start geven in hun nieuwe huis.
Tips zijn welkom!

frankip
Land: nl

Berichtdoor frankip » 03 jan 2020 06:42

Is er geen boerenbond/welkoop in de buurt? Anders online, heb je vaak al de volgende dag in huis.

Ellen-0703

Berichtdoor Ellen-0703 » 03 jan 2020 07:21

Welkoop kan ik wel naar toe. Wat moet ik daar precies halen? Ik moet mijn man daarvoor een boodschappenlijstje meegeven.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”