Blessure/oogje dicht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 28 nov 2017 18:25

Het is niet goed gegaan met het kipje. Ze leek na de antibiotica wat op te knappen, ze stond weer, trok het vleugeltje bij. Maar ze was een beetje rustig, bleef veel in elkaar gedoken zitten. En ze at weinig, er waren wel poepjes, maar waterig en dun. Dus daar maakte we ons wel zorgen om. En we dachten al dat ze aan het afvallen was en ook dat was niet de bedoeling. Dus we zijn vorige week begonnen met het voeren van het kipje. Spuitje vullen met gewelde legkorrel pap wat we een paar keer per dag aanboden. Maar wat ons ook zorgen baarde was dat het ene oogje toch maar niet openging. We hebben er een paar keer naar gekeken en er vielen twee dingen op. De pupil was enorm klein (en dat is logisch als je in het volle licht kijkt, maar de pupil bewoog niet als we het oogje opendeden) en daarnaast leek het een beetje troebel te worden. En met het andere oogje zagen we haar ook niet veel oriënteren. Ze pikte af en toe, maar midden in de lucht, op hoogte van het hoofdje, maar opzij, dus niet naar de grond. Dus we zijn vanmiddag toch weer naar de dierenarts gegaan en die constateerde toch ook dat het oog niet reageerde… en dat er mogelijk toch iets neurologisch niet werkte. Dus we hebben het kl*tebesluit genomen om haar niet langer te pesten. Want het voeren ging onder protest en opgepakt worden bleef ook een stressvol iets waarbij ze rillend op mijn schoot lag.

We hadden onze eerste ervaring met het houden van een toom kippen anders voorgesteld. Ik ga niet wijzen of ergens de schuld neerleggen. Het kan de grond zijn hier, het kan de fokker zijn of het zijn andere omstandigheden. Maar mochten we in het voorjaar nieuwe kippen erbij zetten dan zullen we ze toch een keer ergens anders halen. Aan de grond en de omstandigheden hier kunnen we niets veranderen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Isabel » 28 nov 2017 18:31

Vervelend als je zo'n beslissing moet nemen. Voor jou en voor het dier... :(

Ik heb ook een slechte start gehad met kippen. Vaak gedacht om ermee te stoppen, maar het plezier overheerste toch. Ondanks de narigheid ook heel veel geleerd.

Sterkte... :roos:
Laatst gewijzigd door Isabel op 28 nov 2017 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 28 nov 2017 18:34

Isabel schreef:Vervelend als je zo'n beslissing moet nemen. Voor jou en voor het dier... :(

Ik heb ook een slechte start gehad met kippen.


Dank je wel. Het stomme is dat er van de 8 nu drie overleden zijn, maar alle drie op een andere manier.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Isabel » 28 nov 2017 18:42

Dan heeft sectie denk ik ook geen zin. Je zou eens een overzicht kunnen maken hoe ze alledrie zijn overleden, een nieuw topic openen, kunnen wij er ook over na denken.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Onzebeestenboel » 28 nov 2017 19:16

Nou veel sterkte en dit was toch het beste voor het kipje, het is heel goed van je dat je het uiteindelijk hebt gedaan, kipje is er blij mee. ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Fryske » 28 nov 2017 19:29

Och wat sneu nou! Het begin is zeker niet helemaal goed te noemen. Zou het ook Marek kunnen zijn?


De ziekte van Marek kenmerkt zich door tumorvorming van weefsel dat afweerstoffen
produceert. De tumoren vormen zich in verschillende lichaamszenuwen, in meerdere
organen (geslachtsorganen, milt, nieren, longen, hart), in spieren en in de huid. Soms
word ook de iris van het oog aangetast
.
Wat vaak voorkomt bij de ziekte van marek is de vuistvorming van de tenen terwijl het
pootje naar voren of naar achteren wijst. Eenzijdige verlamming komt bij deze ziekte ook
veelvuldig voor.
De ziekte van marek beperkt zich tot: kippen, kalkoenen, fazanten, kwartels en patrijzen.
Van de kippenrassen zijn vooral sebrights en barnevelders erg gevoelig.
Vastgesteld is dat de mate waarin de ziekteverschijnselen voorkomen bepaald wordt door
de kwaadaardigheid (virulentie) van het virus, binnen de groep van de
tumorveroorzakende (oncogene) Marek-virussen bestaan namelijk duidelijke verschillen
in virulentie die van mild tot zeer virulent kunnen variëren.
De ziekte van Marek kent 3 verschijningsvormen: De klassieke vorm, de ingewandsvorm
en de oculaire verschijningsvorm. Deze hebben allemaal hun eigen kenmerkende
verschijnselen.
Bij de klassieke vorm (ook wel: neurale of verlammingsvorm genoemd) treden vaak
bewegingsstoornissen op wanneer de pootzenuwen zijn aangedaan. Deze vorm is het
gevolg van de aantasting van diverse lichaamszenuwen.
Het verloop van de ziekte is in de meeste gevallen chronisch en de uitvalssymptomen zijn

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 28 nov 2017 20:09

Fryske schreef:Och wat sneu nou! Het begin is zeker niet helemaal goed te noemen. Zou het ook Marek kunnen zijn?


Heb ik ook aan gedacht (en gevreesd). Want het begon inderdaad met een vuistvorming, maar ook niet helemaal. Het leek er namelijk meer op alsof ze de tenen niet goed gespreid werden. Ze ontzag het pootje. Daarnaast had het pootje de grijp reflex nog (omdat de tenen gewoon gespreid konden worden), het was niet gestrekt en ze strekte de pootjes om een val op te vangen (toen ik haar naar beneden bewoog).

Daarnaast kan verlamming ook een teken zijn, dus toen het vleugeltje begon te hangen zag ik het zwart in. Maar de verlamming van het vleugeltje trok bij na de antibiotica. En daarna trok ze hem weer bij, dus dat is ook atypisch.

Wat ik gelezen heb over de ziekte van Marek in combinatie met het oog is dat er dus een vergroeiing in of op het oog zou plaatsvinden. Maar dat is niet wat we gezien hebben.

Volgens de fokker zijn kraaikoppen als ras niet / nauwelijks vatbaar voor Marek. Maar dat hangt natuurlijk ook af hoe de puur de bloedlijn is.

Dus dankjewel voor het meedenken, en ik sluit het nog niet uit (dus heb de DA gevraagd of hij het bloed kan testen), maar voorlopig denk en hoop ik niet dat dat het is.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor Trea » 28 nov 2017 20:17

Erg ..om zoveel kipjes kwijt te raken in korte tijd.
Sterkte Patrick. :bloem:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor moriarty » 28 nov 2017 20:31

Dank je!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Blessure/oogje dicht

Berichtdoor jantien » 01 dec 2017 17:44

Ooh ik zie het nu pas :roos:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten