Zieke zijdehoenders?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gige
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Gige » 16 mar 2018 09:10

Ha Vivian (en anderen),
Ben ik ook echt blij om! Dank voor je warme reactie. Geloof dat ik het inderdaad wel goed doe, ghehe. Michanke is ondertussen helemaal aan het herstellen, komt weer op kracht en zit weer fijn bij haar vriendinnetjes in de ren. Zelfs haar kuif, waar weinig van over was door haar ziek zijn, begint weer vorm te krijgen.
Alleen Camus heeft nog steeds vieze veren rond haar cloaca. Ik ga haar binnenkort een wasbeurt geven, en hopen dat het daarna schoon blijft. De andere twee zijn wel schoon nu.
Dank voor het meeleven!

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Trea » 16 mar 2018 09:25

Fijn gige,

Ik heb de indruk dat jouw kippen een geweldig baasje hebben getroffen.

Nog even wat info voor je over het kippenvoer.
Je moet legmeel of legkorrel (feitelijk hetzelfde) zien als basisvoedsel waar alles inzit dat een kip nodig heeft om gezond te blijven en eieren te leggen. In legkorrel zit bv ook extra kalk en vitaminen. Bij de gemengde granen is dat niet toegevoegd. Maar kippen die vrij lopen worden daar wel blij van.

Het moeten zoeken naar voedsel is goed tegen stress. En een kip die echt vrij loopt in een natuurlijke tuin heeft niet perse legkorrel of legmeel nodig. Maar kan nooit kwaad. In een natuurlijke tuin haalt een kip de vitamines uit de planten en de eiwitten uit de insecten die ze bij elkaar scharrelen.

Iha wordt aan hobbyhouders met een redelijke grote ren geadviseerd om ca 75% als legkorrel te geven en 25% gemengde granen/gezond keukenafval.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”