Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 28 aug 2018 21:23

Ik plaats straks een controlerolletje (bij daglicht geen tijd gehad om goed te kijken :( ) en zal dat voorlopig blijven doen. Zo lang het beheersbaar blijft vind ik het geen ramp, maar waar ik nu al de kriebels van krijg is het idee dat het echt een plaag wordt. :? Dus ik doe er alles aan om het zoveel mogelijk onder controle te houden. Voorlopig betekent dat olie en diatomeeenaarde...

In elk geval dank voor het meedenken!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor jantien » 28 aug 2018 21:53

Je kon niet zien of het zand of luis was? (Best belangrijk en lijkt me makkelijk uit elkaar te houden ;) )
Mijn manier om te kijken of ik bloedluis heb, handen tegen de wanden houden en op zitplaatsen van de kippen.
Dan lopen ze vanzelf over je handen als ze er zitten...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Trea » 28 aug 2018 22:52

jantien schreef:Als je eenmaal last van bloedluis hebt (gehad) zul je altijd bloedluis blijven houden dus betekent dat je altijd zeer alert zult moeten blijven......

??. Ik heb 3 jaar geleden bloedluis gehad (een beetje maar gelukkig. een plaag heb ik nooit gehad). En ik heb daarna nooit meer plekken met eitjes gezien. alleen een paar keer een enkele luis. Ik denk omdat de mussen ze zo nu en dan opnieuw invliegen. Ze zitten in iedet geval niet in het hok. Alert blijven is inderdaad altijd nodig.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor jantien » 29 aug 2018 08:44

Trea schreef:
jantien schreef:Als je eenmaal last van bloedluis hebt (gehad) zul je altijd bloedluis blijven houden dus betekent dat je altijd zeer alert zult moeten blijven......

??. Ik heb 3 jaar geleden bloedluis gehad (een beetje maar gelukkig. een plaag heb ik nooit gehad). En ik heb daarna nooit meer plekken met eitjes gezien. alleen een paar keer een enkele luis. Ik denk omdat de mussen ze zo nu en dan opnieuw invliegen. Ze zitten in iedet geval niet in het hok. Alert blijven is inderdaad altijd nodig.


Ach Trea, droom lekker verder.....
Heb niet eens zin om je dit nog verder uit te leggen....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Fryske » 29 aug 2018 09:22

Ik denk dat het wel mogelijk is dat iemand totaal geen last van bloedmijt heeft. Ik ken verhalen genoeg van mensen. Ook nadat ze er vroeger wel mee te maken hadden. Zelf zal ik er nooit op vertrouwen. Ik weet dat ze hier om een of andere reden meer dan genoeg in de omgeving van de hokken zitten. Als je wilt voorkomen dat ooit een explosie krijgt dan zal je altijd alert moeten zijn. Vorige week hier voor het eerst in 2,5 jaar ook een paar kleine randjes aan de onderkant van de zitstok. Meteen ingesmeerd met slaolie, die ik ook nog steeds op voorraad heb staan :-)

Nu na drie keer smeren was er niets meer. Wel meteen ook wat extra diatomeeenaarde gestrooid. Beter safe than sorry!

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 29 aug 2018 18:37

Waren inderdaad mijten... :frown:

Weer alles in de olie, extra diatomeeenaarde in legnest en bodembedekking. Legnest en uiteinden van de zitstok extra met olie behandeld. Knappe mijt/luis die nog bij mijn kipjes komt :2gunfire: :hamer: :deegroller:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Fryske » 29 aug 2018 19:34

:ban: de bloedmijt :deegroller:

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 29 aug 2018 20:07

:schater: :lolbord:

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 01 sep 2018 07:47

Vanmorgen toch weer rode mijten gevonden. :duimneer:
Moet ik alles nu elke dag in de olie zetten????

Vanmiddag maar weer een heel grondige reiniging, deze keer met het stoomapparaat. Het wordt prima weer, dus dat kan dan prima drogen. En dan weer met diatom/Finecto+ spuiten/smeren. :hamer:

Gelukkig zijn de kippen verder happy en gezellig. Gaan prima op stok. Een kip is helaas nog niet aan de leg, ze is nu 6,5 maand... maar dat komt vast nog wel, en anders volgend jaar.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 01 sep 2018 07:54

Ik overweeg trouwens om Dutchys in te zetten (effe iemand anders het klusje laten opknappen :gulzig:). Mijn nachthok is ongeveer 1m2, dan zou ik volgens de website 3 houders nodig hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten