blinde kip??

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

blinde kip??

Berichtdoor leona » 02 sep 2018 18:00

Hallo allemaal,

Nou, heb ik nog niet zo lang geleden 't onderwerp "rover in de kippenren" geplaatst (en helaas is er vandaag weer 'n kip op 't veld gesneuveld), nu zit ik weer met 'n nieuw probleem!
Ik vermoed dat ik 'n blinde kip heb!
Ik heb haar nu ruim 'n maand, 'n "gewone" legkip,ze komt van iemand bij mij uit de buurt (goed adres). Ze moest helaas weg op haar oude adres omdat ze vreselijk veel ruzie zocht met de nieuwe toom kippen. Bij mij deed ze 't meteen goed, heb haar 's nachts in 't hok bij de rest geplaatst en 's ochtends keek ze wat vreemd om zich heen en begon meteen te eten, mijn kippen keken niet naar haar om!

Vorige week begon ze wat sloom te worden ze at niet veel meer, haar kam ging hangen, en ik dacht 'n paar dagen dat 't erop of eronder zou worden. Zo is 't 5 dagen door gegaan. Eergister kwam ze 't nachthok niet uit en ik vermoedde dat 't gebeurd was met haar. Maar ze leefde nog, ik probeerde haar 't hok uit te krijgen maar zag dat ze constant tegen de wanden aanliep, als ik me bewoog, of eigenlijk geluid maakte, schrok ze heel erg. Ik kon haar, als ik rustig deed, ook gewoon oppakken (dat gaat normaal niet met mijn kippen). Eenmaal buiten ben ik wat beter op haar gaan letten, ik merkte duidelijk dat ze geen raad wist met zichzelf. Ze beweegt heel weinig, draait wat met haar hoofd heen en weer, ik krijg 't idee dat ze wel wil gaan pikken (naar 't voer) maar ze weet niet hoe. Ik ben weer rustig naar haar toe gelopen, wat dus gewoon gaat ze merkt 't niet, heb 'n handje voer voor haar gehouden maar ze snapt 't niet.
Ik heb wel vaker zieken kippen gehad (ben ook wel vaker naar de dierenarts geweest hoor, maar heb daar slechte ervaring mee), maar deze kip lijkt niet ZIEK in mijn ogen, ze lijkt duidelijk verward. Heb met mijn handen voor haar ogen gezwaaid en daar reageert ze dus niet op.
Volgens mij is ze echt blind

Wat nu......
ik heb haar apart gezet, probeer haar te voeren maar dat laat ze niet echt toe, ze verzet zich nog hevig (mijn kippen zijn niet hand tam).
Ik ben bang dat ik haar uit haar lijden moet verlossen, maar ja.......

Iemand,iemand enig idee........???

groetjes leona

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: blinde kip??

Berichtdoor Isabel » 02 sep 2018 18:05

Ik herken het ziektebeeld niet...
Zou je een filmpje kunnen plaatsen?

Als je echt meer duidelijkheid wil hebben... hierbij een lijst van dierenartsen met verstand van kippen:
viewtopic.php?f=28&t=79193

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: blinde kip??

Berichtdoor lnge » 02 sep 2018 18:28

Een blinde kip schijnt zich prima te kunnen redden, dus hoef je die niet persé uit haar 'lijden te verlossen. Op dit forum is daar wel eens eerder over geschreven.
Zet haar anders eens in een hokje (konijnenkooi oid) met een bakje blikvoer voor katten. Dit kan ze ruiken en zal dan misschien wel eten. Je kan er ook graan doorheen roeren.

Efeyo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2021 03:32
Land: Nederland
M/V: V

Re: blinde kip??

Berichtdoor Efeyo » 16 apr 2021 00:36

Een vraag aan deskundigen. Ervaring hebben met blinde kip.sinds paar dagen heb ik een blinde kip. Deze kip heb ik bewust gekozen daar dat ze niet overweg kon met andere kippen. Ze werd gepest omdat ze raar deed. Bij onderzoek van veearts blijkt dus blind te zijn. Ze zochten nieuw huisje waar mijn dochterwerkt dus ik dacht aah zielig waarom niet. Dus in huis genomen. In de tuin kippenhok geregeld .Ik weet dat ze extra aandacht nodig heeft. Ik doe de dan voer extra veel strooien zodat ze meer kans heeft dat ze goed eet en voor dat ze gevoel heeft dat ze het zelf goed doet ondank haar handicap. Water zetten we op vaste plek. Het gaat hartstikke goed. Angst lijkt ook weg te gaan. Bij benadering maken we geluid zodat ze niet schrikt. Ze leeft weer op zeg maar.Nu komt mijn vraag. Ik vraag mij af of ze dan ook ei kunnen leggen. Normaliter moest ze het geven lijkt me maar ms door stress ? Wie kan mij hier andwoord op geven. Ras weet ik niet is wit korte staart ook aan pootjes heeft ze veren. Alvast bedankt voor reacties

leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

Re: blinde kip??

Berichtdoor leona » 16 apr 2021 08:18

Hallo Efeyo,

Ik durf 't je niet met zekerheid te zeggen, maar mijn blinde kip is nooit meer aan de leg gegaan.Ze heeft ook nog maar 'n half jaartje geleefd na mijn schrijven hierboven (helaas gepakt door 'n vos of marter). Wel is ze in dat half jaartje helemaal opgeleefd, ze wende heel goed aan haar "blind zijn".
Maar ze heeft dus nooit meer gelegd, helaas.

Succes met je kip! groet leona


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten