zijdehoen met 1 oog dicht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor SofieB » 15 mei 2019 14:14

Gisteren pakte ik onze zijdehoen even op en merkte op dat ze wat lichter weegt dan gewoonlijk. Toen zag ik ineens dat haar linkeroog dicht bleef. Het plakte stevig dicht. Ik ben snel nog naar de apotheek gelopen en oogzalf gehaald

Dan het ooglid voorzichtig losgemaakt en zalf erin. Deze morgen plakte het terug aan mekaar en bij het openen zag ik een hard stukje onder het ooglid zitten wat ik heb verwijderd waarna terug zalf aangebracht.

Ik strooi mijn voer rond wegens ongedierte en als ik zie hoe ver ze naast een massa eten in mijn hand pikt, besef ik dat ze uitgehongerd is… als ik een bakje voer onder haar neer zet, pikt ze niet diep genoeg (dieptezicht weg?).

Die kan ik beter even een tijdelijk onderkomen geven in de garage en een bakje voer en water apart?

Is enerzijds de kinderen hun lievelingskip (ze nemen ze veel op). Anderzijds zijn de dierenarts kosten zijn meer dan een nieuwe kip te halen als dit niet opgelost geraakt met wat zalf…

Beetje een dubbel gevoel. Een “nieuwe” kip lijkt een makkelijke oplossing.

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor kuiken 2018 » 18 mei 2019 19:16

Ik denk dat je een antibiotica moet halen want ik denk dat de kip verkouden is. Een andere kip vind ik een zeer dier onvriendelijke manier om de kosten te ontwijken, dan geef je wat mij betreft niet echt om je dier. Antibiotica is trouwens nog geen € 15.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor SofieB » 18 mei 2019 21:20

ze lijkt totaal niet verkouden. ze heeft geen enkel ander symptoom. antibiotica krijg je enkel na bezoek aan een dierenarts en dan is het al snel 40 euro voor 1 bezoek.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor danielb » 19 mei 2019 00:29

oog dicht en minder in gewicht....
helemaal niet onschuldig hoor...
niet naar een dierenarts gaan is een keuze die je mag maken als je ook bereid bent om kip zelf te hemelen als het slechter gaat.

hen apart zetten.
stevige voeding geven zoals kuikenmeel en ook dierlijke eiwitten zoals eventueel meelwormen en vlokreeftjes...
heb je een foto van de hen???

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor SofieB » 19 mei 2019 08:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor Roan12 » 19 mei 2019 15:43

Het gezicht aan de kant van het dichte oog is ook dik. Zou vocht of een abces kunnen zijn. Een bezoekje aan een dierenarts lijkt mij het waard.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: zijdehoen met 1 oog dicht

Berichtdoor SofieB » 27 mei 2019 13:04

Verkouden was ze niet. Waarschijnlijk verwonding door andere kip of ...?
We hebben oogdruppels voorgeschreven gekregen die krachtiger zijn dan teramycine.
Intussen zijn we terug een week verder en stelt ze het terug beter. zwelling is weg, oog gaat terug lichtjes open maar haar oogfunctie is ze aan de linkerkant kwijt zoals de dokter had voorspeld. Ze heeft intussen wel geleerd van haar eten te vinden met 1 oog want haar coördinatie was helemaal weg.

Aan haar oogje te zien zal ze inderdaad in haar oog gepikt zijn. Zie die witte zone achteraan haar oog.

Afbeelding


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten