Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 17:38

Hallo,
Heb hier al aantal dingen gevonden ivm bestrijden luis/vlo zoals diatomeeen aarde enz..
Vorig jaar heb ik een lading bussen van bij apotheek uitgespoten in mijn kippenhok tegen bloedluis/vlo maar die hardnekkige beesten blijven maar terug komen en gezond is het ook niet.
Ik wil graag gezonde/bio bestijdingsmiddelen, buiten dat ik dagelijks hun kot kuis en 1x per 3 maanden de boel ontsmet met dettol, gebruik ik ook wit zand op bodem en in legbakken, tabakstro, houtschilfers ipv stro ( op aanraden dierenarts), finecto poeder om door hun graan te mensen, er is op verschillende plaatsen ventilatie voorzien in hun hok...maar toch gisteren nesten bloedluis ontdekt :frown:
Ze liepen overal over mij na het uitkuisen hok :-x
Zijn er leden die deze beesten bestrijden met natuurlijke middelen? Ik las dat een mengsel van groene zeep & spiritus zou helpen, heeft iemand hiermee ervaring?
Gelukkig zit mijn hen met kuikens apart in ons tuinhuis, maar wat moet ik doen als er ineens bij kuikens ook bloedluis of vlo zit?
Probleem met al die insektensprays vind ik dat ze niet gezond kunnen zijn voor mij of de kippen, laat staan voor de eieren die we opeten...en bij de kuikens durf ik het zeker al niet gebruiken...
Bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor tuff cookie » 20 mei 2019 19:32

Je geeft het zelf eigenlijk al aan; Diatomeeënaarde, totaal gifloos ! zelfs goed voor de kippen om te eten. Kun je overal strooien in de nesten en onder de stok enz. Bloedluis valt gelijk dood neer als ze in aanraking komen met het spul.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor lnge » 20 mei 2019 19:49

Door met een mengsel van zeep en spiritus te sprayen dood je alles wat rondloopt. Maar het zal niet afdoende zijn om er helemaal vanaf te komen.
Dit is mijn ervaring, ik heb het ook gebruikt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mei 2019 19:54

Is het nodig het hok zo proper te houden?
Het staat je natuurlijk vrij, maar dan verbruik je natuurlijk veel meer dan als je het laat zitten.

Ik gebruik ook diatomeeenaarde. En de wanden en hoeken zijn bestuifd en daar blijf ik dus zoveel mogelijk af. Bij het verschonen van de nesten haal ik de bodembedekker weg en gaat er weer een handje diatomeeenaarde verspreid in de hoekjes. Maar ik was ze niet altijd uit met water en zeep.
En de mest onder de zitstok haal ik dagelijks weg. En vieze plekken die ontstaan op de bodem van het hok ook uiteraard. Af en toe nog eens een handje diatomee over de zitstok heen en extra op de zijkant.
Maar die maak ik dus ook zo weinig mogelijk schoon.
Anders ben ik al de diatomeeen meteen weer kwijt.

Ik wil maar zeggen, te schoon is ook handig voor parasieten. Een spinnewebje hier en daar is ook nog nooit een kip aan doodgegaan. Integendeel.
Zorg gewoon dat er geen mest of vieze bodembedekking blijft liggen. En geen water kan morsen ed.
Tenzij je kippen wat mankeren natuurlijk en er noodzaak is om alles eens grondig schoon te maken.

Nu je een bloedluis plaag hebt zou ik toch nog een keer grondig alles schoonmaken en de mijt bestrijden met een stevig middel en dan erna onderhouden met diatomeeenaarde.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor braser » 20 mei 2019 20:30

Eerst grondig schoonmaken en dan...
Alles lekker insmeren met zonnebloemolie :duimop:

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 21:32

ok, ga ik diatomeenaarde bestellen en zonnebloemolie kopen ;)
diatomeeenaarde mag indien nodig dan ook bij de kuikens? Nu ligt er sinds week onder hun nest tabakstro.

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 21:40

Pearlsofpassion schreef:Is het nodig het hok zo proper te houden?
Het staat je natuurlijk vrij, maar dan verbruik je natuurlijk veel meer dan als je het laat zitten.
.


Sinds we een kip verloren hebben aan maaien door vliegeitjes die gelegd werden ben ik wat panisch geworden als ik vliegen in mijn kippenhok zie :roll:
Maar je hebt gelijk...overdrijven is in geen enkele richting een goed idee...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor tuff cookie » 20 mei 2019 22:02

Tabakstelen helpen niet tegen bloedluis.
Ja, diatom kan ook bij de kuikens. Het is werkzaam zolang het droog is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 mei 2019 07:27

AnnekeV schreef:
Sinds we een kip verloren hebben aan maaien door vliegeitjes die gelegd werden ben ik wat panisch geworden als ik vliegen in mijn kippenhok zie :roll:
Maar je hebt gelijk...overdrijven is in geen enkele richting een goed idee...


OH ja. Dat snap ik wel.
Maar normaal krijgen ze dat niet omdat er vliegen in het hok zitten. Al zal dat niet helpen. Maar je kip zal dan normaal wel een vies achterwerk of een wonde gehad hebben.
Al heb ik het ook eens gehad van te nat weer bij een konijn. :cry: Dat begrijpt ook niemand hoe dat kon. Dus ik begrijp je angst volledig.

Ik let wel op met diatomeeenaarde bij broedsel of kuikens. Het blijft tenslotte fijn stof en het droogt ook erg uit. Eieren die op uitkomen staan, mogen natuurlijk niet te veel uitdrogen.
Maar een beetje doe ik altijd in de nest, en de wanden errond zijn ook gedaan. Mijn favoriet legnest is een die wijnkistje en is dus verwijderbaar. Nadat ik het grondig schoongemaakt heb, bepoeder ik het nest met een handje diatomee zoals je bij een bakblik met bloem doet. Een fijn laagje dus.
Maar volgens ervaringen hier zou je ook een soort verf van kunnen maken en het zo dus instrijken.

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluis/kippenvlo natuurlijk bestrijden

Berichtdoor AnnekeV » 29 mei 2019 22:51

Heb de indruk dat met die aarde & voor zekerheid nog tabakstro momenteel de uitbraak bloedluizen/mijten weg is :duimop:
Hopelijk blijft het helpen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 15 gasten