Hen met slappe poot

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Branta
Land: Nederland
M/V: V

Hen met slappe poot

Berichtdoor Branta » 21 mei 2019 23:27

Laat ik beginnen te vertellen dat de kip al bekeken is door een dierenarts, maar ik twijfel aan de diagnose. Morgen heb ik een nieuwe afspraak en zal het waarschijnlijk erop of eronder worden voor dit hennetje...

Goed, het verhaal, het betreft hier een witte Amerikaanse zijdehoen hen van krap een jaar oud. Ze heeft het al die tijd goed gedaan. Was altijd actief, monter, zat goed in het vlees, ik heb al mijn kippen elke dag in handen, en heb nooit iets geks gemerkt aan deze hen.

Twee weken geleden ging ik op vakantie en kreeg ik tijdens mijn vakantie bericht van mijn vader, die op alle beesten paste, dat hij dacht dat er bij 1 kip iets mis was met een pootje. Toen hij me een filmpje stuurde schrok ik me op zijn zachtst gezegd een hoedje, ze schuifelde hulpeloos over de grond en liet 1 pootje helemaal afhangen. Ik heb mijn vader gevraagd meteen met haar naar de dierenarts te gaan.

Zo gezegd zo gedaan en na 45 minuten belde hij me weer, de dierenarts had de kip bekeken en bevoeld, en het was haar opgevallen dat de bespiering van het aangedane pootje volledig weg leek. De poot had nog wel alle functie, er leek ook niets gebroken, maar het pootje was helemaal slap. Ze had geen idee wat het zou kunnen zijn maar dacht aan een ontwikkelingsstoornis.

Nou moet ik zeggen dat als ik mijn kippen oppak, ik vooral het borstbeen bevoel, en niet de dijen, maar ik ben er zeker van dat als het een ontwikkelingsstoornis zou zijn, dat het me eerder zou zijn opgevallen.

Wanneer ik google dan kom ik uit op ziekte van Marek, maar ze mist alle andere symptomen. Ze kijkt helder uit, houdt haar kop normaal, haar tenen zijn gewoon gestrekt, voor zover ik kan oordelen ziet haar huid/ lellen er normaal uit en ze heeft geen draainek.

Op dit moment kan ik niet echt spreken over kwaliteit van leven. Ze schuifelt een beetje hulpeloos over de grond, gebruikt haar vleugels om op te steunen en is gedwongen om in haar eigen poep te zitten (wat ik uiteraard zo veel mogelijk schoon houd)

Zoals gezegd ga ik morgen opnieuw met haar naar de dierenarts, in principe met de intentie om haar over de regenboogbrug te helpen, tenzij iemand hier een heldere ingeving heeft over wat het zou kunnen zijn...?

Isabel

Re: Hen met slappe poot

Berichtdoor Isabel » 22 mei 2019 05:06

Ik zou niet weten wat het is, maar kan je het filmpje plaatsen? Dan wordt het voor anderen misschien duidelijk.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 22 mei 2019 11:09

Klinkt echt als marek hoor helaas...

Branta

Berichtdoor Branta » 22 mei 2019 13:14

De video die mijn vader gemaakt had was een beetje donker, dus ik heb zelf even nieuwe filmpjes gemaakt:

https://youtu.be/fqhIvcnezEw

https://youtu.be/nyW7TV9tiZI

Branta

Berichtdoor Branta » 22 mei 2019 18:16

Inmiddels is de hen naar de eeuwige groene weides. Arm humpie

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 22 mei 2019 19:53

Zo sneu maar beter voor het dier.
Zei de dierenarts nog wat?
:roos:

Isabel

Berichtdoor Isabel » 22 mei 2019 20:52

Ah, wat sneu... :(

Branta

Berichtdoor Branta » 22 mei 2019 23:06

Nee de dierenarts durfde verder geen concrete conclusie te trekken, maar hield ook Marek als hoofdverdachte. Al met al vonden zij en ik dat de kwaliteit van leven te zwaar werd aangedaan.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”