Bloedluis op de loop

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
vuijke
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:28
Land: Nederland
M/V: V

Bloedluis op de loop

Berichtdoor vuijke » 06 jul 2019 14:47

Hallo, als ik de bloedluis op meer dan 5 meter van het nachthok in de tuin zie lopen overdag....vinden ze het dan in het nachthok niet meer fijn en ben ik dus goed bezig met de bestrijding?

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor Esther279 » 06 jul 2019 22:31

ik denk wel op de goede weg. Maar houd vol, want je bent er nog niet.
Voorlopig de bestrijdingsmaatregelen nog aanhouden. Het zijn taaie rakkers en van de lange adem. Heb ergens gelezen dat de eitjes of de nimfen 10 maanden kunnen overleven.....
Je ben er bijna :duimop:

vuijke
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor vuijke » 06 jul 2019 22:38

Vandaag was voor het eerst dat ik zonder onder de hele kleine beesjes en de kriebels uit het hok kwam. Ik heb schoonmaakazijn en silica gespoten. Die silica blijft lang zitten en daar schuren die luizen zich blijkbaar kapot aan....

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor Esther279 » 07 jul 2019 08:21

Ik ken de uitwerking van schoonmaakazijn op de bloedluis niet. En het product silica ken ik geheel niet. Ik heb na bijna een jaar strijden de plaag nu onder controle. Na alle bestrijdingsmiddelen die ik daarvoor heb gebruikt lijkt de diatomeenaarde de winnende factor te zijn geweest. Dus mocht de epidemie bij jou toch weer de kop opsteken dan zou je dat nog eens kunnen proberen.
Waardeloos volk, die luis. Ik werd er bijna moedeloos van. Gekscherend meerdere keren geroepen dat ik de hele boel in de fik wilde steken. Pfff
Succes ermee in ieder geval. De strijd is te winnen!

vuijke
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor vuijke » 07 jul 2019 20:28

Ik heb net op internet gevonden dat diatomeenaarde en silica hetzelfde is...

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor Skipper » 07 jul 2019 22:09

Hoi Vuijke, de werking op de bloedmijt is dezelfde bij diatomeeënaarde en silica, zoals ik begrijp. Maar het zijn wel verschillende grondstoffen.

https://mercator-groep.nl/kontakt/ :

Diatomeeënaarde wordt vaak verward met silica. De toegepaste silica is vaak brand gezuiverd, hierdoor ontstaat een andere samenstelling. Silica is een gevaarlijk product en heeft dezelfde uitwerking als asbest. De ongezuiverde diatomeeënaarde heeft een goedkeuring en een veiligheidsblad (MSDS) waarin geen gevaren bij gebruik zijn geconstateerd. Kort gezegd: silica is een kwarts product dat niet kan oplossen in het lichaam, diatomeeën (aarde) zijn kalk restanten van het skelet van de diatomee en kalk lost wel op. Het blijft een stoffig product, dus bescherming is altijd noodzakelijk, vóórkomen is beter dan genezen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 jul 2019 20:36

Diatomeeen hebben geen kalkskelet hoor. Het zijn kiezelwieren en dus ook uit silica opgebouwd (of bevatten alleszinds een hoog gehalte ervan, ik weet niet wat de precieze samenstelling is) .

vuijke
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor vuijke » 09 jul 2019 16:01

Ik heb net gelezen dat het grootste deel van de aardkorst bestaat uit silica....als het net zo slecht is als asbest hebben we een groot probleem!!

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor Skipper » 09 jul 2019 18:19

Ik twijfelde nog of ik dat bericht zo zou posten. Maar heb het toch gedaan omdat er verschillen zijn en omdat ik dacht dat Vuijke dat misschien interessant zou vinden. :mrgreen: Ik vond het wel een mooie korte uitleg.

Diatomeeënaarde is inderdaad ook een soort silica (dat voor het grootste deel bestaat uit skeletjes van 1cellige kiezelwieren). Het is een organische stof. Het is oplosbaar.
Als poeder verkocht wordt als ‘silica’, dan is dat mogelijk kristallijn silica. Dat is niet oplosbaar. Zoals asbest.
Beide zijn niet leuk om in te ademmen, maar er is verschil in gezondheidsrisico voor mensen.
Ook diatomeeenaarde kan een gehalte kritallijn silica bevatten. Dat hangt er van af hoe zuiver het is.

Anyway! Dan nu verder met bloedluis uitroeien dan maar :? Top dat ze je niet meer bespringen als je het hok in loopt! Hopelijk zijn ze ook snel uit je tuin.

vuijke
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis op de loop

Berichtdoor vuijke » 09 jul 2019 20:28

Het ging inderdaad om de bloedluis.....maar ik vind het zeker ook belangrijk om op de hoogte te zijn van eventuele gezondheidsrisico's.....ik dacht namelijk gezond bezig te zijn met een natuurlijk product......het risico aan veelvuldig silica stof inademen is het krijgen van stoflongen.....maar zo af en toe gebruiken in je kippenhok is allemaal niet zo spannend.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten