Marek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kundadini
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2019 10:05
Land: Nederland
M/V: V

Marek

Berichtdoor Kundadini » 18 jul 2019 15:14

Hallo, ik ben nieuw op het kippenforum en wil graag mijn vraag inbrengen. Heb al veel wijze antwoorden gelezen dus hoop op goed advies!
2 jaar geleden heb ik 2 hennen en 1 haan opgehaald bij een kippenboer. Hij had deze apart gezet omdat er iets mee was: de haan wilde niet kraaien, hen had met de nek tussen de deur gezeten en andere hen was timide wat angstig.
Na een tijdje ging de haan kraaien, en met z’n 3 hadden ze het leuk samen. Er werd geen ei gelegd maar swa.
Een paar maanden geleden begon get witte hennetje wel raar te lopen (deed ze al maar nu meer) en was ze blind aan 1 oog in ieder geval. Houd haar kop gek en maakt on gecontroleerde bewegingen.
Sinds een paar weken zag ik dat ze gepikt werd door het andere hennetje en dit werd steeds erger. Zelfs de haan zag ik haar pikken. Met ern vriendin kippenruil gedaan: zij de pikkip en ik twee anderen van haar en ik had 2 rooie hennetjes erbij.
Dit ging heel goed! Blinde kip liep weer fier en trots door de tuin at mee met de groep en met badderen deden ze allemaal gezellig mee! Ze kan niet zelf in het hok dus savonds zetten we haar binnen.
Nu werd de haan voor 2 weken geleden erg benauwd, hoorde hem roggelen/zwaar ademen. In deze laatste week ging hij snel achteruit, ging ineengedoken zitten kop verstopt tussen de veren. Als ik hem oppakte zakte hij door de poten en hij was erg vermagerd (voelde zijn ribbenkast!)
Hij is uit zijn lijden verlost want het ging niet meer.
Nu is in de tussentijd een hen gaan broeden op eitjes van deze haan. Deze komen vlg week uit.
Mijn vriendin heeft ook kippen bij deze boer weg en haar kip had Marek (door da geconstateerd).
Ik vrees dat mijn hennen en haan dit ook hebben...
Nu is mijn vraag:
1 Zijn de kuikens besmet via de haan?
2 op internet zeggen ze dat besmetting gaat via veren/schilfers. En kuikens eerste 8 weken bij moeder weghouden . Moet ik de eitjes dan onder lamp uitbroeden of weghalen als ze uitgekomen zijn zijn?
3. Zijn de 4 nieuwe kippen nou ook gelijk besmet?
Nou ja, een heel verhaal!
Hoop dat iemand mij kan helpen!

klokkie
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 aug 2011 13:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Marek

Berichtdoor klokkie » 18 jul 2019 20:16

Beste kundadini,

Ik heb helaas geen antwoorden voor je maar wel een paar vragen waarvan ik hoop dat je mij die kan beantwoorden.. zelf zit ik ook met een moeilijk lopende haan en hiervoor ook al een kip verloren die ook mank liep. Ik ben ook bang voor marek. Kan je mij vertellen hoe lang het duurde van het (beetje) mank lopen naar de andere verschijnselen? Dus kop gek houden en de ongecontroleerde bewegingen? Zat hier veel tijd tussen? Dagen weken of maanden?

Hoop dat jij ook snel antwoorden krijgt !

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Marek

Berichtdoor Jan Bollen » 18 jul 2019 21:10

Gewoon afwachten. Je kan niet voorspellen wat het gaat worden. Je kan de kuikens laten enten tegen Marek binnen de 5 dagen na de geboorte.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten