al dagen gele "diarree"

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

al dagen gele "diarree"

Berichtdoor mellinda » 30 okt 2019 13:00

Beste
Vorige week enkele dagen v huis. Bij terugkomst donderdag zagen we onze koekoek gele "diarree" hebben. Dag nadien zijn gatje en veren aan achterwerk helemaal vol. Sindsdien wassen we hem iedere dag. Stinkt verschrikkelijk.

Zondag (weer al eens met onze meid) mee naar dierenarts geweest omdat er nu ook luchtbellen in de diarree te zien waren. 3-4 j oud kipje behandeld met ontstekingsremmer en n spijsverteringsstimulerend middel. Ook druppels in alle kippen hun bek met antibiotica. Kipje had geen virus of wormen. Salmonella. De antibiotica werkt ook op snot wat ze ook allen hebben (geraken we nooit vanaf)

Maandag was ie super. Gisteren en vandaag staat me niet aan dat ie nog zo'n diarree heeft. Mag ik hem wat yoghurt geven? Iemand idee hoe de diarree te stoppen? Kipje heeft gans haar leven al over 500eu dierenartskost bedraagt... Weet niet of ik eerst zelf nog iets kan doen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor Isabel » 02 nov 2019 18:58

Heb zelf geen ervaring met dit, maar ben wel benieuwd hoe het nu gaat.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor mellinda » 03 nov 2019 13:34

Hej. Leeft nog maar erg verzwakt. Sinds twee dagen lichte eetlust. Nog dagelijks poepje wassen. De stank v ziekte is er nog altijd niet vanaf. Diarree blijft extreem waterig. 2/d medicijn indruppelen. We hebben besloten sochtends de helft en savonds. Verder spuiten we haar 3 volle spuiten yoghurt in in de hoop dat haar spijsvertering terug begint te werken. Kropje bijna altijd leeg, maar paar graantjes. Nog iedere dag in gevarenzone maar we weten niet of we er wel goed aan doen. Kan zijn dat ze inwendig letsel heeft. Ze is nog altijd heel lief naar ons toe maar sterk verzwakt. Wou dat ze beter werd. Maandag proberen da te gaan voor nog n ontstekingsremmer te late inspuiten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor Isabel » 03 nov 2019 18:25

Het is wel een goed teken dat ze weer wat begint te eten. Eet ze ook geen kattenvoer uit blik of rauw gehakt ofzo? Is niet te vergelijken met kippenvoer, maar dan krijgt ze tenminste wat binnen.
Ikzelf geef altijd Convalescence Support van Royal Canin, doe ik er door heen of geef ik via een spuitje. Is voor katten en honden voor na een operatie. Heb ik ooit als tip gekregen.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor mellinda » 05 nov 2019 13:09

Ziet er niet goed uit. We kunnen het kattenvoer niet opspuiten. Ze heeft nog altijd diarree. Had nog 1 tablet Flagryl liggen, heb haar ze vandaag en gisteren een halfje van gegeven.
Ze lijkt te willen eten maar altijd voor ze pikt bedenkt ze zich. Alles wat ze lekker vind eet ze ook niet.
Ik denk dat het hopeloos aan het worden is.
Er zit nog altijd geen bloed bij de stoelgang maar is echt niet goed dat ook al is het minder ze nog altijd zon stinkende diarree heeft ...
Ze lijkt alerter maar nog zeer ziek en de stank van ziekte hangt er op... Bijna geen krop... We spuiten ze ook sochtends en savonds water op naast yoghurt.
Ze rust grotendeels op haar nest.
Hoe voert u uw kippen het kattenvoer? We krijgen het niet in n spuit.

Iets anders wat we nog kunnen proberen?

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor bur » 05 nov 2019 14:33

mellinda schreef:Maandag proberen da te gaan voor nog n ontstekingsremmer te late inspuiten.


Wat zei de dierenarts?

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor mellinda » 05 nov 2019 17:02

Salmonella waarschijnlijk binnenin schade berokkend. Vandaag nog extra Flagryl gaan uithalen maar er is niet veel hoop.
Duotherapie nu met breed en specifiek antibiotica. Wou niet eten. Tot mijn verbazing at ze opeens een klein blaadje sla daarjuist. Dan haar binnen in huis gehaald.

Dacht ga haar ipv op te spuiten eens dat kattenvoer extra fijn pletten en voor haar zetten en ze at. Verschillende keren zelfs.
Ze is veel alerter, alsof de Flagryl die ik haar gisteren en vandaag had gegeven ergens lijkt aan te slaan.
Stoelgang volledig waterig en dit x donker geel.
Maar nieuw symptoom...
Ik denk dat ze naast infectie neurologisch heeft of kanker.

Ze knipperde verschillende keren met haar ogen maar supersnel. Ook draaide ze haar nek een beetje. Ze valt ook ter plekke in slaap.

Aangezien Da niet veel hoop heeft heb ik het ook niet. Maar als we nog iets kunnen doen ben ik tot alles bereid. Bloed nemen zou niet veel uithalen. Of ze haalt het of niet, zo simpel is het :/

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor bur » 05 nov 2019 17:41

Voor katten is er krachtvoer dat je goed met een spuitje kan geven. Ik weet alleen niet of die ook geschikt zijn voor kippen. Voor katten ken ik Royal Canin convalescense support en Hill's a/d. Je zou de dierenarts kunnen vragen of die geschikt zijn voor kippen. Dit soort voer kan je bij de dierenarts kopen.

Beide zijn hoog in calorieën en speciaal bedoeld voor zieke / herstellende dieren die zelf niet of niet genoeg eten om voldoende calorieën binnen te krijgen.

Als ik de katten moet dwangvoeren vraag ik soms een dwangvoerspuitje voor konijnen. Die hebben een iets grotere opening en dan gaat het makkelijker. Maar bij een kat moet je dan al oppassen dat je niet teveel in 1 keer geeft, dus voor een kip is het dan helemaal oppassen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor Isabel » 05 nov 2019 18:29

Kattenvoer moet ze zelf eten, je kan CS van Royal Canin er door heen prakken zodat ze dat ook binnen krijgt.

Kijk ook goed wanneer het genoeg is... Jij kent haar het beste en ziet als ze begint te lijden. Hoe moeilijk de keuze ook is...

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: al dagen gele "diarree"

Berichtdoor mellinda » 06 nov 2019 11:11

Als ze morgen niet beter is laten we haar gaan en stoppen behandeling. Ze weigert nu ook van het voer te eten. Ze lijkt op momenten nog helder maar ze valt direct terug in slaap later. Die vervloekte stank die ik ook herkende toen mijn zijdehoentje stierf ruik je nu bij haar al dagen fel. Ze heeft alle kansen gekregen, is gwn zonde...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten