Help - zijdehoenders blijven te mager

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Mia500
Land: Belgie
M/V: V

Help - zijdehoenders blijven te mager

Berichtdoor Mia500 » 16 nov 2019 09:55

Hallo beste kippen-lovers.
Ik ben nieuw op het forum, maar ben wel al enkele maanden het forum aan het doorzoeken voor info voor mijn Zijdehoenderkipjes.
Sinds Juli heb ik mijn eerste kipjes - het waren er 4 - en ze waren ong. 8 weken oud. Na een drietal weken heb ik George ons haantje moeten laten inslapen door coccidiose, hij wou niet meer eten en baycox hielp niet. Hij heeft meer dan een week bij ons in de garage verbleven, maar niets hielp, hij wou niet eten, enkel drinken, en hij was totaal verzwakt, geen spierweefsel meer en we hebben dan besloten om hem niet te laten afzien. Mijn wereld was kapot - mijn eerste kipjes en ik kon er niet voor zorgen.
Focus op de drie meisjes dan nog - ze hebben al vanalles gekregen van medicijnen(antibiotica als zowel natuurlijke) tegen Cocci, maar ik krijg het niet weg. 1maal zijn ze negatief getest en dan na drie dagen hadden ze het terug. Nochtans het hok werd volledig uitgebrand, de buitenren werd afgegraven en nieuwe grasmatten gelegd...dus ik denk dat ik alles gedaan heb dat ik kon. Ondertussen is ook Louken gestorven, zij kon plots niet meer staan, hebben haar dan laten inslapen en een autopsie laten doen, ze had binnenin overal abcessen.
Nu is er nog Roosje en Elly, ze krijgen nu HG10 Oregano olie, we laten elke week mest testen, de ene week is het bijna niets, de andere week zit het weer overvol. Onze dierenarts weet het ook allemaal niet meer...Gelukkig heb ik hem, want het zou me anders al een fortuin gekost hebben aan testen.
Nu, ook al testen ze nog steeds positief, ze zien er niet ziek uit, ze lopen rond, ze eten, alles lijkt normaal, ook het mest is volkomen normaal van uitzicht. Behalve dat ze veel te mager zijn en. ze komen niet bij. Ik geef hen nog steeds start and grow mix - aangevuld met cede eiwitvoer - en wat extra mais. en ze krijgen ook extra gedroogde insecten of wormen (we wisselen af)
Wat kan ik nog meer doen? Ze moeten verdikken...
Ik ben echt ten einde raad. Ik wil niets liever dan dat ik mijn 2 meisjes kan laten opgroeien. Ik kijk al jaren uit naar kippen houden en nu ik eindelijk een grote tuin heb was het de bedoeling om een hele bende laten vrij rond te scharrelen. Maar het avontuur is al een hels avontuur geweest...toch blijf ik hopen dat ik volgend jaar er enkele kan bijzetten, maar dan moeten Elly en Roosje wel eerst 100% ok zijn.
Alvast bedankt voor jullie raad, en advies.
Sigrid

Isabel
Land: Nederland

Re: Help - zijdehoenders blijven te mager

Berichtdoor Isabel » 17 nov 2019 06:22

Vervelend dat je zo'n slechte start hebt gehad.

Met coccidiose heb ik gelukkig niet zo veel ervaring... wat vetmesten een beetje meer. ;)

Lees het volgende topic eens door, dat gaat ook over een kip die te mager is. Gaat het ook over CS van Royal Canin.

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 10&t=84325

Bij zijn er nu een paar in de rui en ik geef ze soms wat gebroken walnoten en cashewnoten, ongebrand en niet te veel.
En zet ze eens op een goede weegschaal en houd het 1x per week bij. Kan je ook in de gaten houden of ze aankomen en stelt jou misschien wat meer gerust.
Je mag het borstbeen best voelen, echter, er moet wel wat vet links en rechts zitten en het borstbeen moet niet scherp aanvoelen.

Overigens is te lang aan de AB ook niet gunstig voor het dier. Maar soms is het niet anders.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande. Wellicht dat anderen ook nog advies en tips hebben.

Mia500

Re: Help - zijdehoenders blijven te mager - langdurige cocci besmetting

Berichtdoor Mia500 » 17 nov 2019 09:44

Beste Isabel,
Dank je voor je reactie, het is inderdaad ver van hoe ik het me had voorgesteld, maar het is nu zo en ik doe alles om ze groot en sterk te laten worden.
En idd al die AB is ver van ideaal, dat besef ik ook.
Ik ga die CS instant (poeder) bestellen en ik zal ze ook deze middag wegen (zal niet zo makkelijk zijn vrees ik :-))
Ze zijn ook al even in de rui, maar je ziet dit enkel aan hun pruikje. Dat is ook de reden waarom ik CEDE eivoer bijgeef. En op aanraden van de DA deze week een apart potje mais om ze proberen wat dikker te laten worden.

Heb ze zonet allebei eens opgenomen en onderaan voelt het borstbeen echt wel scherp aan, dus dat is nok.
Nu zie ik dat Elly zot is van die mais en naar het andere eten niet meer kijkt, dus dat is ook niet de oplossing en ben bang dat dit ook weer haar darmen gaat overbelasten. Roosje die blijft maar wild in hun eetbak te keer gaan, maar eet niet altijd, volgens mij zoekt ze naar dat wat ze het liefste eet. En heeft ze daarom ook geen gebalanceerde voeding binnen.
Kan het zijn dat ik teveel dierlijke eiwitten binnenkrijgen door het CEDE eivoer te combineren met de start en grow mix die ze krijgen en het handje meelwormen per dag?

Aan alle andere forum kippenvrienden, alle raad ik welkom.
Ook ivm de cocci, want hoe kan het nu, dat er nog steeds cocci in het mest gevonden wordt, en er aan de poepjes niets te zien is. Houden de medicijnen het gewoon sluimerend onder controle, maar helpen ze niet om de parasiet te doden?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank u dank u voor alle advies.
Sigrid

bur

Berichtdoor bur » 17 nov 2019 09:51

Ik heb geen ervaring met coccidiose bij kippen, maar wel met cryptosporidium (vorm van coccidiose) en giardia (andere hele nare parasiet) bij katten. Cryptosporidium is normaal voor katten niet gevaarlijk, maar ze waren zo ziek en verzwakt door de Giardia dat het wel een probleem werd. Ik weet hoe moedeloos je er van kan worden als je voor je gevoel alles hebt geprobeerd en het maar niet weg gaat.

Ik lees in je verhaal heel veel over de behandeling van de kippen, maar niets over de behandeling van het hok / de omgeving. Wellicht doe je dat wel, maar zo niet: daar zit mogelijk het probleem.

Wat ik weet van Giardia, is dat elke keer dat het dier ontlasting heeft er duizenden en duizenden eitjes mee komen. Die eitjes zijn ook nog eens resistent tegen zowat alles. Ze worden dus heel makkelijk opnieuw besmet, waardoor je telkens opnieuw een besmetting constateert, ondanks behandeling.

Wat hielp - naast de behandeling van de dieren - was een streng schoonmaakregime van de omgeving. Alles wat in de was kon, ging dagelijks in de kookwas en de rest (letterlijk alles!) maakte ik elke dag schoon met de stoomreiniger. Hoge temperaturen was het enige waar de eitjes kapot van gingen.

Nu is de wasmachine natuurlijk niet zo van toepassing op een kippenhok, maar de stoomreiniger wel. Hier staat dat je de stoomreiniger ook kunt gebruiken voor het kippenhok als je kippen coccidiose hebben: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... bij-kippen

Voer- en drinkbakjes zou ik dagelijks schoonmaken met kokend water. Verder zo vaak mogelijk per dag ontlasting weg scheppen om te voorkomen dat het zich weer opnieuw verspreid. Ik gooide elke dag de complete inhoud van de kattenbak weg.

Als het zo hardnekkig is als bij jou zou ik ook het kippenhok elke dag schoon maken met de stoomreiniger. Alle strooisel weg gooien (of in ieder geval alles onder de legstok), alles leeg halen en schoonmaken met de stoomreiniger en goed droog maken met een oude handdoek (die je dan weer in de kookwas gooit) en nieuw strooisel erin.

Een hardnekkige besmetting is ontzettend veel werk om weg te krijgen, maar op deze manier is het mij wel gelukt. Veel succes!

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 17 nov 2019 10:15

Beste Bur,

Dank je voor je reactie...en ja ik doe ook al een heleboel in de omgeving van de kippen.
De strontjes worden dagelijks weggehaald in het hok en in de buitenren (voor zover ik ze kan zien)
Het hok wordt wekelijks volledig gekuist en voorzien van nieuw vlas als bodembedekker, alsook heb ik mij een kleine bunsenbrander gekocht, en wordt de vloer van het hok, alsook de alle hoeken afgebrand elke week.
Zou die bunsenbrander niet zowat het werk doen van de stoomreiniger? Is ik geloof 600 graden ouzo.
Het etensbakje reinig ik niet elke dag met kokend water, maar dat kan ik wel doen, want ik gooi toch het resteten van de dag elke dag avond weg.
Ook - toen het mestonderzoek negatief was - de eerste x, hebben we de grond afgegraven in de buitenren, er nieuwe grond opgestrooid en daarna grasmatten gelegd. Alsook de hele opkuis van het hok, die wekelijks gebeurt. Rara, na 3 dagen hadden ze het weer..Ik kan veel doen, maar ik kan niet elke week de buitenren aanpakken. Ik las nog zoiets als 'gebluste of ongebluste kalk gebruiken, weet niet meer wat het juist was, maar dat zou ik nog eens kunnen doen in de buitenren, weet alleen niet of dat ook werkt buiten de zomermaanden

Dus ja, op het gebied van hygiene dacht ik toch wel al vrij goed te zitten, maar ja mss moet ik het dagelijks beginnen overwegen, alleen is dit praktisch niet zo simpel nu het laat licht is en vroeg donker.
S.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 17 nov 2019 11:32

Over het wegen: doe dat in de ochtend als het nog donker/ schemerig is. Die van mij zijn het nu gewend, maar in het begin deed ik het ook in het donker met een zaklamp er bij. Het ontgaat ze over het algemeen wat er dan gebeurt.
En in de ochtend is het beter omdat ze dan nog niet hebben gegeten/ gedronken: scheelt toch weer wat gewicht. :-D

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 17 nov 2019 12:01

Je hebt van de dierenarts baycox gekregen ter behandeling van de coccidiose, mag ik vragen wat de duur van de behandeling is geweest?

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 17 nov 2019 12:49

Beste Kip La La,
Toen we het gemerkt hebben van de cocci - ze waren dan een 2tal weken bij ons was onze DA op verlof. Een vervangende DA heeft ons dan 0,6 ml in 1 Lt water laten doen voor de 3 meisjes en dat 2 dagen - na een week opnieuw mest onderzocht hebben ze dan haarwormen gevonden. Dus een ontwormingsmedicijn in het water voor 2 dagen en na 10 dagen nog eens. (5 ml op een 1 LT water).
Maar ze werden niet beter, ondertussen was onze DA terug en hebben hem gecontacteerd en heeft hij opnieuw mest onderzocht en ze hadden weer coccidiose. Opnieuw baycox, maar het hielp niet. Dan zijn we overgeschakeld op Emdoprim. Is blijkbaar een ouder middel, maar het hielp, ze werden weer levendig en je zag dat ze zich goed voelden. Ook het mest na 7 dagen was volledig cocci vrij. Zoals ik hieronder schreef hebben we dan hele buitenren aangepakt en het hok. Maar na 3 dagen was het er terug. En daarna hebben we het nooit volledig meer weggekregen.
In totaal hebben ze nu al 2 kuren van de Emdoprim gekregen. Twee weken geleden had Roosje niets meer, bij Elly was het ramp - het mest zat niet vol maar overvol.
Ik heb dan HG10 oregano olie in hun water gedaan en Elly kreeg 3 dagen Baycox - dan 6 dagen niets en dan mest onderzoek deze donderdag. Het was veel beter bij haar, maar nog te veel om te zeggen dat het voorbij is. Dus nog 2 dagen in het bekje en deze zijn nu om. Ze krijgen nog steeds de oregano olie in het water.
Maar vandaag is Elly toch nog steeds niet in haar ding. Aan Roosje is niets te zien, die loopt dartel naar me toe en Elly die komt er dan langzaam achteraan.
We weten echt niet meer wat te doen.
Heel hard bedankt voor je raad.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 17 nov 2019 13:50

Mijn dierenarts houdt namelijk een ander baycoxregime aan.
Maar nu weet ik even niet meer exact hoe die in elkaar steekt, iets van twee dagen op en vijf af en dat vier keer ofzo.
Je bent er in ieder geval een paar weken zoet mee.
Ik zal morgen naar de kliniek bellen en er naar vragen als je dat wilt.

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 17 nov 2019 14:18

Ja heel graag - ik heb nu drie dagen gedaan - 6 dagen niets en dan weer 2 dagen.
Is dat regime in het water? 3 ml op 1Lt? Ik heb al beide gedaan, direct in t bekje (0,3 ml) of 3 ml in t water.
Vandaag niets, enkel zit de oregano olie nog in hun water - een natuurlijk AB die heel goed zou werken tegen cocci en wormen.
Weet je, op de lange duur weet je niet meer wat te doen om goed te doen.
Ik weet alleen dat ze nu 6 maand zijn en dat ze al sinds augustus op de medicijnen zitten, is niet goed hé.
Maar had ik het niet gedaan, dan zouden Roosje en Elly ook al overleden zijn vrees ik.
Ik ga ze deze avond ook wegen - en laat iets weten, want ik heb geen idee hoeveel ze eigenlijk moeten wegen. Volwassen dacht ik 1 tot 1,3 kg.
Dank je voor je hulp

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”