Help - zijdehoenders blijven te mager

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Re: Help - zijdehoenders blijven te mager

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 nov 2019 14:58

Nou, als ze een kleine kg moeten gaan wegen, zijn ze nu idd wel erg mager. :cry:
Als ze als je stopt met medicatie gaan indutten, is het duidelijk dat ze er erg last van hebben.

Ik hoop dat ze je kunnen helpen.
Het is idd een vreselijk ziekte. :frown:

Isabel
Land: Nederland

Berichtdoor Isabel » 19 nov 2019 18:13

Mia500: ik heb je nog een privébericht gestuurd.

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 01 dec 2019 11:00

Beste Kippenvrienden,
even een update, al is deze niet rooskleurig.
Vorige week zaterdag opnieuw mest onderzocht en er waren geen occysten meer te vinden. Ik was gelukkig, maar ook voorzichtig, daarom dat ik nog geen update gegeven had.
Met dit resultaat hebben we samen met de DA beslist om een week rust van medicijnen in te bouwen. Zoals elke week werd het hok gepoetst en uitgebrand en werden alle dagen de poepjes verwijderd uit het hok en de buitenren (dat is iets moeilijker, maar voor zover ik ze zag werden ze verwijderd).
Het leek goed te gaan de eerste 2 dagen, maar dan op woensdag namiddag kreeg ik weer een vermoeden dat het niet goed ging. Donderdag morgen vond ik gewone poep, maar ook plattere poep. In de namiddag dan naar de DA en ja de besmetting was terug. Opnieuw medicijnen en vrijdag contact opgenomen met de pluimvee kliniek in Izegem. Dat is niet bij de deur, dus stelden ze me voor om eerst al mest op te sturen om een andere behandeling te kunnen starten en volgende maandag op consultatie te gaan.
Maar toen ik zaterdag morgen de meisjes buiten liet, was Elly helemaal verzwakt. Ik was helemaal in paniek, want zij leek de sterkste tot nu toe. Heb onmiddellijk een sms gestuurd naar de DA van de kliniek en nog geen half uur later kreeg ik telefoon en kreeg ik een afspraak om 4u in de namiddag om met de kipjes op consultatie te gaan.
Ondertussen had ik beide meisjes al gehuisvest in de garage, want ik vermoedde dat de koude een rol gespeeld had in de verzwakking (het was die nacht vrij koud geweest, het dak van het hok ik geïsoleerd, maar toch het had gevroren, niet in het hok natuurlijk, maar toch kouder dan de vorige nachten.
Dus ik naar Izegem met de kipjes en mest van de vrijdag en zaterdag. Het was natuurlijk geen verrassing, maar zo verder ze ook verder volledig onderzocht. Te mager, verzwakt (vooral Elly dan), maar het positieve was dat Elly toch nog wel alert was als hij met haar bezig was. Roosje was groot lawaai daarintegen.
Ze hebben dan beide een spuit met vitaminen en iets om de weerstand te verhogen en ook om de eetlust aan te wakkeren en omdat Elly bijna niets in haar krop had heeft ze dwangvoeding gekregen.
Nieuwe medicijnen en vitaminen voor na de behandeling - natuurlijk als ze binnen een paar dagen niet beter doet, dan moet ik hen contacteren. En anders hebben we een afspraak voor een evaluatie op 9 december.
Terug thuis gekomen begon Elly direct te drinken, dus dat was al goed..
Dus deze morgen met een bang hart naar de garage, en toen ik het licht aanstak (eerst gedimd) begonnen ze beide rond te lopen (Elly nog steeds zwakker dan Roosje) maar ze dronk en at. Wat ik wel zag (ben er een 2tal uurtjes bijgebleven) is dat het lijkt alsof ze niet goed ziet. Want ze pikt eerst wat in de lucht, dan wat naast het eetbakje/drinksilo en dan vindt ze het en eet/drinkt. Zou er toch nog iets anders schorten? Een motorische storing? Ik ga dit in elk geval nog laten weten aan de dierenkliniek.
Ik zag wel dat ze geregeld indut, maar dan is er Roosje om haar wat te motiveren om te eten of te drinken of haar pluimen te poetsen en dat doet ze dan ook en daarna ging ze slapen, want ze stak haar hoofdje onder haar pluimen.
Nu heb ik toch ook nog wel een vraag naar jullie: in de garage is het 10 graden, zou ik een warmte lamp moeten hangen? Ik twijfel omdat ik ook al gelezen heb dat warmte het vermeerderen van de cocci in de hand werkt. Wat raden jullie me aan?
Ook bedankt om naar mijn verhaal te luisteren, het allemaal neerschrijven doet me goed, want ik probeer positief te blijven, maar eerlijk, het is verdomd moeilijk :-(

Isabel

Berichtdoor Isabel » 01 dec 2019 16:54

Hè, wat vervelend nieuws. Ik kan helaas geen advies geven i.v.m. coccidiose... Even los daarvan, is 10 graden wel prettiger dan rond het vriespunt. Zeker nu ze zwakker zijn. Maar dat in combi met coccidiose... weet niet of dat okay is. :krab:

Ik ga duimen dat ze er beiden bovenop komen. En dat jij ook weer wat positiever wordt. :aai:

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 01 dec 2019 17:26

Verdorie echt balen dat ze ziek en zwak blijven :(
Ik zou zeer zeker zorgen dat ze onder een warmtelamp kunnen, dat hebben ze nodig.
Dat doet verder niets aan vermeerdering van coccidiose hoor en zieke en zwakke dieren kunnen hun energie beter gebruiken om wat beter te worden i.p.v. warm te blijven.
Ik heb hier een stokoude haan, speciaal voor hem laat ik dag in dag uit een warmtelamp aan waar hij dan ook zeer graag onder zit/ligt. Hij is dan wel niet ziek of iets, maar wel oud :-)
Voor de rest, ik blijf duimen voor beterschap, jij doet al zo je best voor je dieren :duimop:

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 01 dec 2019 17:50

Dank U Jantien, Isabel.
Ik heb ondertussen een warmtelamp gaan halen - met een lamp van 250W - de verkoper zei dat aangezien ze in de garage zitten met een temp van 10 graden dat wel nodig is.
Ja, ik heb hier helemaal geen verstand van!
Dus alles deze middag geïnstalleerd, ze een duwtje gegeven in de goede richting en ze bleven eronder.
Ondertussen gaan ze beide goed er vanonder om te drinken en Elly was daarjuist goed aan het eten.
Dus dat is toch al iets...Roosje heeft minder eetlust vandaag, zij is vandaag slechter dan gisteren.
Zij heeft nu ook diarree :-(
Maar ben blij dat ze eten, want dat dwang voederen, durf ik helaas niet. Hadden ze niets gegeten dan had ik mijn dierenarts laten komen morgen om ze onder dwang te voederen.
Toch nog een vraagje over de temperatuur.
De dierenzaak zei dat ik deze zeker meer dan een meter boven de ren moet hangen - maar de temperatuur wordt niet warmer dan 13,5 graden...is dat voldoende, of moet ik ze iets lager hangen?
Zij zei ook dat er geen vlas mag onder liggen want dat zou in brand kunnen vliegen, maar bij deze temperatuur kan ik dat moeilijk geloven. Als ik aan het vlag voel dan is dat niet warm.
Bedankt voor nog wat raad ivm de temperatuur.
En nogmaals dank voor het duimen.
Ik heb nu ook beslist dat ze niet meer naar buiten gaan tot ze op gewicht zijn en het weer wat warmer wordt. Dus hun winterverblijf zal de garage blijven.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 01 dec 2019 17:56

Nou, hang hem maar een stuk lager hoor, op 40 cm.
Ik neem aan dat ze wel wat ruimte hebben om iets van de lamp weg te kunnen gaan liggen wanneer het ze te warm wordt?
En nee, het vlas vliegt echt niet in de fik :mrnono:

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 01 dec 2019 18:06

inderdaad Jantien, de ren waar ze nu inzitten is 2 mt lang op 1 meter breed en de lamp hangt aan de kant - dus ruimte genoeg denk ik.
Ik maak er meteen werk van...maar 40 cm zal niet lukken, want het dak van de ren is hoger.
Ik stuur nog een fotootje.
Dank U voor de snelle reactie

Isabel

Berichtdoor Isabel » 01 dec 2019 18:22

Je kan legkorrel wellen in water, eventueel wat uitknijpen als het te waterig is, er kleine balletjes van draaien en die proberen om in de snavel te doen. Is een andere manier van dwangvoederen, maar één iets makkelijkere manier voor jou..?
Meestal slikken ze het zelf door.
Je kan er eventueel ook CS door heen mengen.

Mia500

Berichtdoor Mia500 » 01 dec 2019 19:18

Bedankt Isabel - sinds de warmtelamp ze even onder die warmte lamp gezeten hebben - hebben ze al goed gegeten - en nu hangt ze lager
https://myalbum.com/album/rVjfhsXqXamF
jammer de video kreeg ik niet op de pc...
Het is een hemelsbreed verschil tov van deze morgen. Het is nu 19 graden onder de lamp.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”