Opnieuw veerluis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Opnieuw veerluis

Berichtdoor jantien » 29 feb 2020 20:17

Helaas afgelopen maanden veel last gehad van veerluis bij de kippen.
Alles behandeld maar verdorie, nu er weer problemen mee.
Wie met ervaringen heeft de uiteindelijke oplossing??

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor Kip La La » 29 feb 2020 21:53

Geen eigen ervaring maar helpt die diatomeenaarde daar ook niet tegen? :geenidee:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor moriarty » 29 feb 2020 22:07

Kip La La schreef:Geen eigen ervaring maar helpt die diatomeenaarde daar ook niet tegen? :geenidee:

Dat zou je eigenlijk wel verwachten, maar mogelijk is dat meer als ze echt erin gaan zonnebaden. Want die veerluis verlaat de kip denkelijk niet?!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor jantien » 01 mar 2020 07:42

De diatomeeenaarde werkt er dus kennelijk niet tegen, mijn hokken liggen vol met die aarde en ook zijn de wanden etc ermee ‘geverfd’.
Ook de plek waar volop in gezonnebaad wordt, ligt die aarde.
Nu weet ik het dus niet meer. Geen last meer van bloedluis, wel van veerluis :duimneer: :geenidee:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor Kip La La » 01 mar 2020 08:40

En als je ze er mee in zou poederen?
Met mondkapje op want dat spul wil je niet in je longen krijgen heb ik begrepen.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor Torinik » 01 mar 2020 08:41

Echt ervaring heb ik hier niet in, maar voor wat het waard is.

Ik heb over de jaren heen maar 2 kippen met veerluis gehad. 1 was een depressieve haan die ik samen met een andere haan apart had gezet om de hennen wat te sparen. Hij kon daar duidelijk moeilijk mee om en verzorgde zichzelf niet meer, met veerluis tot gevolg. Die andere haan geen veerluis hoewel ze samen zaten.

En ooit een broedse kip die niet van haar nest is afgekomen tot er kuikens piepten. Daar zag ik de luizen springen, ze heeft een stofbad genomen en is beginnen snavelen in haar veren. 2 dagen later kon ik geen luis meer vinden.

Ik weet dat dit voor veel mensen geen optie is, maar een kip die niet in orde is doe ik weg. Ik denk dat ik daarom weinig tot geen zieke kippen hebben.

Kippen met bloedluis heb ik hier nooit gehad. 2x per jaar ga ik preventief door het nachthok (betonnen platen) met een brander. Ik weet niet of het één met het ander samenhangt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor jantien » 01 mar 2020 09:17

Voor zover ik kan zien zijn al mijn dieren gezond ( heb er nog maar 28 dus kan het goed in de gaten houden) en verzorgen ze zichzelf prima.
Zien er ook niet ziek of gehavend of slordig uit.
De diatom komt met het badderen tussen de veren dus extra lijkt mij niet aan de orde. (En nee, zeker niet inademen, je krijgt het echt stikbenauwd!)
Ze zijn ook schoon van veerluis na behandeling met de veerluisspray van beaphar dus het zal in de hokken zelf blijven zitten vermoed ik. En daardoor steeds terugkerend..
Ik had gehoopt dat de diatomeeenaarde daartegen zou helpen, maar helaas pindakaas....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor jantien » 01 mar 2020 11:36

Paniek was groter dan het probleem uiteindelijk gelukkig :gutgut:
Mijn superhulpje had gisteren een zwarte brahma gepakt die 5 bolletjes rond de cloaca had en wat luisjes en vanmorgen na alle dieren geïnspecteerd te hebben bleken er nog 2 te zijn die paar heel kleine bolletjes hadden maar zag nog geen luizen. Die natuurlijk wel weer behandeld.
Anderen zijn schoon.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2020 11:37

Hier lijkt de diatom wel te werken. Ttz, het doodt de luizen wel.
Deze winter zaten (ik zeg zaten omdat ik hoop dat het zo blijft) er plots weer op m'n oude hennetje. De rest had ook geen last.
Ik poeder ze wel in. 2x per week. Ik heb gemerkt dat het wel een paar dagen blijft zitten. En nu na de 3e keer zie ik al geen luizen meer, geen extra eitjes en ziet de huid er al een heel stuk rustiger uit.
Ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat het wegblijft natuurlijk. Kan ook net als bij jou in het hok zitten en terugkomen.
Ik hield de beaphar achter de hand voor als diatom niet voldoende zou zijn, maar blijkbaar is die spray dan ook niet heiligmakend? :?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Opnieuw veerluis

Berichtdoor jantien » 01 mar 2020 11:46

Ik denk dat die spray zeker wel zaligmakend is, want het werkt snel en perfect.
Maar ja, zoals het vermoeden al is, als het in het hok zit ( en ik heb hokken van 30+ jaren) is het er moeilijk uit te krijgen en zal het zeker weer kippen blijven besmetten.
Bloedluis gelukkig sinds afgelopen jaar goed onder controle met de diatom, nu de veerluis dan nog :o
Of dit was nog een overblijfsel van 2 maanden geleden...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 8 gasten