ernstig verenpikken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Meneer wortelbrood
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020 17:50
Land: Nederland
M/V: M

ernstig verenpikken

Berichtdoor Meneer wortelbrood » 29 mar 2020 15:03

Vanochtend zagen we de kippen een andere kip pikken. De darm lag eruit! De kip leefde nog maar een paar minuten nadat we haar hadden gevonden.
We hebben nu Lohman kippen. (Een ras voor de legindustrie)
Klopt het dat het tamme karakter van deze kippen grotendeels weg is en dat verenpikken daardoor sneller voorkomt?
We zijn vorige zomer begonnen met 15 kippen. Inmiddels hebben we er nog vier.
Het lijkt mij duidelijk om opnieuw te beginnen met een ander tammer ras.
Ik heb gelezen dat wyandotte’s rustiger zijn en dat daarom verenpikken minder voorkomt.
We hebben wel de eieren nodig. Heeft iemand ervaring met de hoeveelheid eieren van dit ras?
Is er een manier om de pikorde te zien van kippen, zodat we weten welke kip ermee begint?
Alvast bedankt allemaal

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Joog » 29 mar 2020 16:35

Lohman kippen zijn kei tam van karakter, hier zijn ze allemaal goed aan te halen, dit terwijl ik er echt nooit op die manier aandacht aan geef. Het veder pikken is een tekort van mineralen, maar eenmaal aangeleerd (veder pikken) dan is het erg moeilijk om het ze nog af te leren. Maar van de 15 kippen, er nu nog maar 4 ? Dan is er wel iets meer aan de hand lijkt mij....

Meneer wortelbrood
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020 17:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Meneer wortelbrood » 29 mar 2020 16:45

Mineralen ga ik onthouden. Ze waren fysiotherapie op de darm. Waar kan dit op wijzigen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mar 2020 18:53

Wyandotte's zijn geen zuivere legkippen, eerder sier.
Voor veel eieren moet je bij de minder bolle kippen zijn. Hybriden, Leghorn, Australorp, Sussex, New Hampshire, enz...

Maar ik vind dit ook uitermate vreemd. Hebben ze geen parasieten?
Misschien zaten ze (in het begin) met te veel op te weinig ruimte?
Ik weet ook niet of je met rangorde iets kan weten. De hoogste in rang houdt zich hier niet bezig met pikken, die wordt gewoon gerespecteerd.
Het zijn eerder de middenmoters die telkens ze de kans zien, hun rang nog eens moeten bevestigen.
Ik geloof ook niet dat verenpikken iets met pikorde te maken heeft.

Meneer wortelbrood
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020 17:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Meneer wortelbrood » 29 mar 2020 21:13

vorige zomer toen we zijn begonnen zaten ze met 15 op 65m2. ik begrijp dat dit wat veel is. hoeveel grote kippen zouden hier op kunnen? hebben jullie ervaring met een ras dat makkelijk tam te maken is. zo tam dat ze echt bij je op schoot komen zitten en je ze kan oppakken zonder dat ze drie dagen niet leggen :gulzig: is er een mogelijkheid om een paar tammere kippen op dit stuk te zetten en dan een aantal leghybriden? leghybriden zijn de beste legkippen toch? we hebben bloedluis in het hok weet ik wel. ik zal het kartonnetje nog eens controleren morgen. wat doen jullie tegen bloedluis?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor lnge » 29 mar 2020 21:41

Er is hier iets heel anders gebeurd. De kip waarvan je zegt, de darm lag eruit, had een prolaps!
Het komt wel eens voor als een kip een ei legt, dat het binnenwerk mee naar buiten komt, de kip heeft dan een prolaps.
Als je dit niet op tijd ziet gaan de andere kippen hieraan pikken, waardoor de boel zwaar beschadigd raakt. Dat de andere kippen er aan gaan pikken is normaal gedrag, zo zijn kippen nu eenmaal.
Dus dit heeft niets met verenpikken te maken.

Nog even verder over prolaps:
Wanneer je het op tijd ziet is het zaak dat de kip zo snel mogelijk behandeld wordt. Dat kan je vaak zelf doen. Je wast het dan voorzichtig schoon met lauwwarm water en daarna duw je het weer naar binnen. Maar soms heb je wel een dierenarts nodig om er hechtingen op te zetten zodat het binnen blijft. Veel kippen kunnen daarna probleemloos verder leven.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Kip La La » 29 mar 2020 22:42

In mijn ervaring zijn leghybriden juist het tamst.
:gossip: En eens met Inge.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mar 2020 10:24

Ik zou er maar 4 of 5 grote kippen op zetten.
Maar meer kan waarschijnlijk wel, das persoonlijk.
De leghybriden die ik had waren ook nooit erg lief, maar wel brutaal, dus zeker niet bang en dus mogelijk om tam te maken.
Je moet er zowiezo tijd in stoppen. En dat wil zeggen aan je laten wennen, temmen met lekkere hapjes en niet opnemen tot ze dat zelf willen. Geen enkele kip vind het leuk zomaar gedwongen te worden om bij je te zitten.

Tegen bloedluis gebruik ik diatomeeenaarde.

Meneer wortelbrood
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020 17:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Meneer wortelbrood » 30 mar 2020 12:58

is het mogelijk dat in een jaar tijd 11 kippen ben verloren aan een prolaps? alle gepikte kippen werden naar de cloaca gepikt. bij sommige was ik op tijd. deze heb ik een paar maanden van de groep weg kunnen houden, zodat ze weer konden herstellen. uiteindelijk zijn deze ook weer gepikt.

wij hebben dus de eieren nodig. zijn er dwerg hoenders die grote eieren leggen en hoeveel dwerg hoenders zouden op 65m2 kunnen? een stuk erbij is helaas geen optie.

wat zijn goede richtlijnen voor het tam maken. ze komen op mij af (vanwege voer), maar echt oppakken of bij je blijven doen ze niet helaas :roll:

Ik zou er maar 4 of 5 grote kippen op zetten.
Maar meer kan waarschijnlijk wel, das persoonlijk.
De leghybriden die ik had waren ook nooit erg lief, maar wel brutaal, dus zeker niet bang en dus mogelijk om tam te maken.
Je moet er zowiezo tijd in stoppen. En dat wil zeggen aan je laten wennen, temmen met lekkere hapjes en niet opnemen tot ze dat zelf willen. Geen enkele kip vind het leuk zomaar gedwongen te worden om bij je te zitten.

wat bedoel je met: Niet opnemen tot ze dat zelf willen?

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: ernstig verenpikken

Berichtdoor Joog » 30 mar 2020 13:31

vast pakken ;-)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten