Wyandotte voelt zich beroerd

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Isabel » 19 apr 2020 08:02

Goed dat je ziet dat ze nog kippengedrag vertoont. :duimop:
Je kan haar ook een gekookt eitje geven, eventueel wat opfokkorrel fijn maken en dat daar door heen mengen.

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Elroy » 19 apr 2020 19:19

Vandaag even geen verbetering gezien. Heel veel slapen, als je met je vinger knipt naast haar oor wordt ze zelfs niet wakker. Ze eet en drinkt net voldoende maar het is een hele strijd voor haar om door te slikken. Ze heeft gelukkig heel veel in de zon gelegen en is zojuist op stok gegaan. Ze was gisteren 960 gram, nu 980. Ze hoort rond de 1250 te wegen.

Ik hoop nu wel dat het herstel doorzet. Zou het iets met Corona te maken hebben, vogelgriep? Hmmm, vreemd dat de rest geen symtomen vertoont. We wachten weer af.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Isabel » 19 apr 2020 19:55

Je kan overwegen om balletjes van gewelde legkorrel te geven. Gemengd met CS van Royal Canin. Hoef je alleen haar snaveltje een beetje open te doen en het in haar snavel te leggen. Ze slikken het vaak zo door. Mits niet te groot, want anders heb je weer een ander probleem... ;)
Mocht dat niet lukken, dan kan je wat legkorrel in rauw gehakt mengen, eventueel met CS. Draai je daar mini balletjes van. En ook weer niet te groot.

Krijgt ze wat extra voeding binnen en dat kan net even het steuntje in de rug zijn.

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Elroy » 19 apr 2020 21:27

Ja, ik denk dat ik dat maar ga doen. Nu eet ze het hoogst noodzakelijke maar het gewicht moet niet verder teruglopen. Ik heb van de week gekeken voor dat CS, maar zoals je al zei hadden ze dat niet. Ik ga het online bestellen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Kip La La » 19 apr 2020 21:37

Je kunt daar ook heel makkelijk een papje van maken (kleine beetjes aanmaken) en het haar voeren met een spuitje.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Isabel » 19 apr 2020 21:51

Medpets levert meestal de volgende dag al.

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Elroy » 19 apr 2020 22:44

Zojuist 3 zakjes CS besteld. Bij MedPets stond 3-5 werkdagen. Nu besteld bij Optiphar Online Apotheek, 2,56 euro per zakje en de goedkoopste in verzendkosten. Jammer dat ik het niet morgen al heb, maar als het goed is dinsdag.

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Elroy » 20 apr 2020 23:14

Update: vandaag een duidelijke stap vooruit. 's Ochtends zag ik al meteen dat ze meer at, met korte tussenpozen, dus het slikken leek iets beter te gaan. Ook wandelde ze alert rond. Gisteren half uur slapen, 10 minuten lopen, nu was het 15 minuten slapen, 15 minuten lopen. De harde oostenwind vandaag vond ze wat hinderlijk maar ze zocht keurig hoekjes op die uit de wind lagen. Drinken doet ze maar een paar keer, maar dan wel lang. In de middag werd ze wat minder actief en heeft ze weer heel veel geslapen. Voor het op stok gaan eet en drinkt ze en op stok is ze meteen diep in slaap, kop in de veren.

's Ochtends even in het tuinhuis met z'n 4-en, uit de wind en onder de heater. Helemaal rechts de zieke:
Afbeelding

Veel slapen in de zon. Links zie je haar af en toe de nek wat strekken/buigen. Haar vriendinnetje Sas, onderste in rang en zenuwpeesje, blijft trouw bij haar:
Afbeelding

Zonnen kon ze altijd al als beste:
Afbeelding

Lucky zorgt voor iedereen:
Afbeelding

Zus van Lucky, Dotter, is de meest verwende van de toom, vreten en baden doet ze de hele dag:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Isabel » 21 apr 2020 05:14

Goed om te lezen dat het wat beter gaat. Ze ziet er, los wat je over haar schrijft, goed uit: niet bol en rode kam en lellen voor zover ik kan zien. :duimop:

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte voelt zich beroerd

Berichtdoor Elroy » 21 apr 2020 16:59

De dag is nog niet om maar alvast een update: geen verbetering ten opzichte van gisteren. Heel veel slapen en zonnen, kop naar beneden, tegen borst gedrukt. Zo nu en dan veren poetsen, een rustig loopje en 1x een stofbadje. Verder weinig energie. Wat opvalt is dat ze vandaag veel smakt en de snavel soms openhoudt. Lijkt dus op slijm oid. Ook zie en voel ik een kleine verdikking onder haar kin, tussen haar onderlellen.

De zware AB kuur is vandaag afgelopen. Wat nu te doen? Nog even aanzien? Ornipar halen? Of toch wéér naar de DA?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten