Darmproblemen kipje

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
[L]
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Darmproblemen kipje

Berichtdoor [L] » 08 jun 2020 17:29

Dit is het kipje dat nu bijna 3 maanden niet in orde is (zie foto's: https://postimg.cc/kDJ1CZ5W https://postimg.cc/jCD8Cfzj https://postimg.cc/Wq0ggsN5). Ze is 1 jaar oud en heeft als enige van de groep een bleek kammetje; een wat opgezet verenpak van achter en een vermoeide oogopslag. Ze is heel erg vermagerd, heeft diarree en legt sindsdien geen eitjes meer. Na veel op internet gezocht te hebben, leken deze ziekteverschijnselen het meest waarschijnlijk op coccidiose of een wormeninfectie. Vandaar een middel gekocht om door het drinkwater te doen dat voor zowel beide ziektes werkzaam zou zijn. Een van de eerste keren nadat het kipje ervan dronk leek er in de ontlasting (waarschijnlijk) een spoelworm aanwezig te zijn. Toendertijd at ze behalve wat stukjes brood en wat grasjes geen kippenvoer meer en dronk ze af en toe wat van dat water (verder was er geen beschikbare waterbron). Omdat het niet verbeterde, is het kipje uiteindelijk door de dierenarts onderzocht, die besloot om een wormeninjectie en vitaminepreparaat te geven. Vermoedelijk had de wormeninjectie niet geholpen, omdat ik niet veel later allerlei hele kleine wormpjes (ca 2 mm) tegenkwam in haar ontlasting (zie foto: https://postimg.cc/f3kd5cWt). Omdat ze niet opknapte en behalve zachte stukjes fruit, aardappel en ze (vreemd genoeg) happig was op harde broodstukjes en geen normaal kippenvoer at, besloten we haar dwangvoer te gaan geven. Door het dwangmatig voeren is ze wel wat aangekomen en gingen haar oogjes weer wat beter staan. Ze begon zelfs ook weer een beetje voer te eten, maar desondanks bleef haar ontlasting heel dun. Tot op heden. In de laatste paar keren dat ik haar ontlasting zag, kon ik niet zo veel wormpjes zien als eerst, maar gezien ze gisteravond zelfs met haar bekje open op de stok zat (waar we haar nu zelf elke avond opzetten) vrees ik dat de wormen ook op andere plekken terecht zijn gekomen.. Nu is dus de belangrijke vraag of er iemand is die enige kennis heeft van het soort wormpjes die in de afbeelding zichtbaar zijn en/of de ziekteverschijnselen van het kipje. Ik hoop dat er iemand is die goede ervaringen heeft met een bepaald bestrijdingsmiddel tegen de wormen en of misschien wel een wondermiddel heeft, waardoor ze weer kan aansterken en er na al deze tijd weer bovenop kan komen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor Isabel » 08 jun 2020 18:05

Heb je ook een mestonderzoek laten doen?

[L]
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor [L] » 08 jun 2020 20:03

Isabel schreef:Heb je ook een mestonderzoek laten doen?

Nee nog niet. Vooraf zei de dierenarts dat dat niet nodig was... en hij had het tijdens het bezoek ook niet benoemd verder.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 jun 2020 23:36

Dat zijn wss platwormen. Moeilijk te zeggen vanop een foto.
En anders eitjes van een lintworm, maar ik denk eerder het eerste.

Dat er wormen in de ontlasting komen wil trouwens niet zeggen dat het ontwormingsmiddel zeker niet werkt. Het middel kan net voor de uitscheiding zorgen. Hangt er vanaf welk middel het is.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor lnge » 10 jun 2020 00:16

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor Isabel » 10 jun 2020 04:57

Hoe gaat het nu en heb je nog een mestonderzoek laten doen?

[L]
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor [L] » 15 jun 2020 18:21

Isabel schreef:Hoe gaat het nu en heb je nog een mestonderzoek laten doen?


Pff... helaas is ze een paar dagen terug overleden, zo zielig :(
Net voordat ik dit topic plaatste ging het al wat slechter met haar.
Ik heb de reacties gelezen over het naar een dierenarts gaan en een mestonderzoek laten uitvoeren. Dit wilden we zeker gaan doen, maar omdat ze ineens zo zwak werd, besloten we om haar weer dwangvoeding te gaan geven, voordat ze bij de dierenarts terecht zou komen en hij/zij een ander middel zou voorschrijven.
Helaas hielp de dwangvoeding dit keer niet meer (ze kwam niet aan, zoals eerder wel gebeurde).
Ze was helemaal op en ik ben bij haar gebleven tot het eind ...

Een paar reacties zijn verwijderd, maar in ieder geval heeft het me wel nieuwe inzichten gegeven.. Sommigen misschien te laat... Het kipje krijgen we niet meer terug, maar voor in het vervolg weten we hopelijk beter hoe te kunnen handelen.

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor frankip » 15 jun 2020 19:16

Jammer dat de kip is overleden, maar ook blij dat verder leed bespaard is gebleven. In het vervolg kun je best eerst mestonderzoek laten doen. Bij heel veel problemen is daar de oorzaak te vinden. Luister dan ook naar de ervaren mensen, gelijk de eerste keer De middeltjes uit de dierenwinkel heeft vaak te weinig werkzame stof om te kunnen helpen. Ga gelijk naar dierenarts of maak een einde aan het leven.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor Isabel » 15 jun 2020 19:23

Sneu dat ze is overleden.

Het heeft je nieuwe inzichten gegeven en dat is goed. Al doende leert men.

[L]
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Darmproblemen kipje

Berichtdoor [L] » 15 jun 2020 21:31

Dankjewel voor de tips en het medeleven :)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 9 gasten