Kip 'hoest'; is dit gaapworm?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
AnoukS
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2020 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Kip 'hoest'; is dit gaapworm?

Berichtdoor AnoukS » 04 aug 2020 11:08

Hallo,

Sinds anderhalve week hebben wij drie Orpingtonhennen van 3-4 maanden oud. Na 2-3 dagen merkten we dat eentje soms ineens een tijdlang 'hoest'. Het is een vrij hard geluid, alsof hij naar adem hapt en met veel geluid iets probeert los te hoesten. Tussendoor houdt ze ook de snavel een stukje open. Dit gaat dan 10-30 minuten zo (zie video: https://drive.google.com/file/d/1qJ6dEb ... sp=sharing), soms ook een losse hoest tussendoor, maar vervolgens weer een hele dag niet.

Ze zijn alledrie verder gewoon actief, scharrelen en eten gewoon, dus we merken verder geen afwijkend gedrag. Omdat het hoesten toch elke dag wel een keer terug lijkt te komen, denken we erover om naar de dierenarts te gaan binnenkort. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Op basis van een Amerikaans filmpje vonden we het lijken op gaapworm, maar gezien onze weinige ervaring nog met kippen zijn we erg benieuwd of iemand dit herkent!

Groetjes,

Anouk

Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip 'hoest'; is dit gaapworm?

Berichtdoor Elroy » 04 aug 2020 15:31

Gaapworm lijkt me niet, dat is chronischer en dan hebben ze het echt benauwd. Maar ik ben geen arts en wat voor reactie je hier ook krijgt, een DA die iets weet van kippen kan er uitsluitsel over geven. Als ze soms een half uur hoest en dit al dagen doet zou ik daar zeker even langs gaan!

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: Kip 'hoest'; is dit gaapworm?

Berichtdoor TessaB » 06 dec 2020 13:40

Ben je er ooit achter gekomen wat het was? Wij hebben hier een kip die exact hetzelfde heeft, alleen houdt ze haar bek je tussendoor niet open. Ze gaap wel.
Werd behandeld voor gaapworm, maar ze is nooit gestopt met gapen....
Ouders vinden het niet erg genoeg om naar de dierenarts te gaan, omdat ze niet elke dag zo hoest. Ze zit ook in de rui, dus ze steken veel 'symptomen' hierop...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 2 gasten