kuikens gaan dood in nachthok

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Boya11
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2020 18:40
Land: Nederland
M/V: V

kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Boya11 » 06 aug 2020 11:04

Ik zit een beetje met mn handen in het haar. We hebben al lange tijd kippen ( 1 is zelfs 16 jaar) en dus al veel meegemaakt maar we hadden nooit eerder kuikens. De hollandse krielkuikens zijn nu 2,5 maand. We hebben ze (4 stuks, 1 haantje, 3 hennentjes) een maand geleden gekregen ( van een forumlid) en zijn er heel blij mee. Ze deden het heel goed en werden meteen zorgzaam onder de hoede genomen van een van onze oude hennen. Ze zijn heel levendig, eten en drinken goed, scharrelen, klimmen, maken zandbadjes, kortom het leek prima te gaan. Maar afgelopen zaterdag lag er ineens een kuiken, hennetje, smorgens plotseling dood in het nachthok. Alles goed gecontroleerd: geen verwondingen of andere rare uiterlijke zaken, niet te dun of te dik, geen bloedluizen in het hok of andere beestjes gezien en ook geen rare poep. Ze krijgen kuikenvoer en elke dag vers water met af toe een stukje knoflook daarin. Ook eten ze al groenten en fruit. De overige kippen en kuikens was niets mee aan de hand en gingen door 'business as usual'. Het enige uitzonderlijke was dat het die nacht ( en de dag ervoor) erg warm was geweest maar overdag leken ze geen last te hebben van de warmte ( genoeg schaduwplekken in de ren).
Nou kan er een kuiken plotseling overlijden maar vanochtend vonden we dus een tweede kuiken dood in het hok ( zelfde plek). Ik wilde er eigenlijk meteen mee naar de dierenarts maar die is t/m zondag op vakantie. Ik heb namelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn. Alles weer gecontroleerd en lijkt oké, maar het kan bijna niet anders dan dat er iets aan de hand is. Het nachthok is van hout, wordt 2 maal per week schoongemaakt, is droog en geventileerd en sluit met zo'n automatische deur snachts en gaat smorgens weer open. De kuikens zitten met hun stiefmoeder op een verhoogde rand in de nok van het hok. Het was vannacht weer erg warm , dus wellicht is het de hitte? Iets anders waar we veel last van hebben, is van vogels ( mussen) in de ren, die het eten uit de bakken pikken. Wellicht coccidiose? Maar gaat dat zo sluipend en snel? Behalve elke warme nacht veelvuldig controleren, weet ik even niet wat te doen om de andere 2 kuikens te beschermen. Mijn zoontje die dol op de kuikens is, wordt hier ook erg verdrietig van.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 06 aug 2020 15:14

Coccidiose zijn kuikens zeker vatbaar voor, maar dan worden ze toch eerst sloom en gaan in elkaar zitten, dat zou opvallen.
Bloedluis kunnen kuikens sneller aan dood gaan dan volwassen kippen.
Worm infectie heerst op dit moment sterk, ook daar hebben kuikens nog geen weerstand tegen.
Ten slotte lijkt mij het erg heet om in de nok van het hok te slapen. Eventueel zorgen dat ze daar in de nacht niet kunnen gaan zitten door b.v. de stok eruit te halen en ergens anders een stok een stuk lager maken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 aug 2020 16:20

Ik zou ze zelf bij hete nachten waarschijnlijk uit het hok gaan plukken en op een koele plek de nacht laten doorbrengen. Stiefmoeder inclusief.
Gewoon om zeker te zijn.
Of zorgen voor meer ventilatie ook bovenin het hok of meer schaduw op het hok.

Ze kunnen niet naar beneden gevallen zijn en doodgevallen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Kip La La » 06 aug 2020 16:46

Ik zou ze net als in de tip van PoP in de warme nachten iig niet in het nachthok laten overnachten.

Boya11
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2020 18:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Boya11 » 06 aug 2020 18:30

Dank jullie wel voor de reacties. Daar kan ik wat mee. Het nachthok is niet erg hoog (ongeveer 1,40 m) en ze gaan dus zitten op het afscheidingsschotje tussen het leg- en 'slaapgedeelte' en niet op de stokken in het slaapgedeelte. Een val is dus niet zo heftig dat ze daaraan dood kunnen gaan. Ze zitten echter wel vlak onder het bitumen dakje en dat wordt wel heel warm. Vannacht laten we de deur van het nachthok open
( batterijen uit het deurautomaat) zodat het beter kan doortochten en afkoelen en gaan we maar regelmatig controleren.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Kip La La » 06 aug 2020 18:59

Ze hebben geen afgesloten ren?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 06 aug 2020 19:05

Zelf heb ik een wit zeil gespannen over het dak voor weerkaatsing van de zon, dat scheelt enorm. Misschien kun je het hok schaduw geven. Het weerbericht voorspelt nogal een aanhoudende hittegolf, kippen kunnen daar niet tegen.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Deborah123 » 06 aug 2020 19:50

Het dak besproeien met water kan al veel warmte schelen doordat de verdamping van water energie kost.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Isabel » 06 aug 2020 19:59

Hang eens een thermometer in het hok, eentje die ook de max en min temperatuur aangeeft. Kan je kijken hoe warm het overdag en in de nacht wordt.

Als het niet anders kan en te warm blijft, kan je de kippen in de avond/ nacht op een koelere plek zetten.

Boya11
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2020 18:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood in nachthok

Berichtdoor Boya11 » 06 aug 2020 20:10

Net een wit doek over dak heen gedaan en ook het besproeien met water en thermometer gaan we doen. Veel dank.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten