Kip onstevig op de poten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Kip onstevig op de poten

Berichtdoor moriarty » 28 sep 2020 15:51

Mijn (grijs/blauwe) kipje is een beetje wankel (https://youtu.be/3_R57xTkznA)


2 weken terug kwam ik buiten en lag onze blauwgezoomde kip tussen de rozemarijn te chillen. Dat doet ze wel vaker (zeker nu ze in de rui is, dat is ieder jaar een grote aanslag voor 2 van mijn kippen), dus lette er niet zo op, maar ze viel me op toen ze ook niet naar me toe kwam om te eten. Dus ik liep op haar af, probeerde haar op te pakken en toen ze, verontwaardigd ongetwijfeld, weg liep liep ze heel wankel, kon niet rechtop blijven en viel om. Dus ik de dierenarts gebeld waar ik in de middag terecht kon. Verder de kip rustig buiten gelaten (was mooi weer) en mijn vriendin zag haar op een gegeven moment wel proberen te eten, maar toen viel ze op haar snuit naar voren.

In de middag opgepakt en naar de DA en daar werd inderdaad een redelijk lege krop geconstateerd en ze zette haar poten gewoon niet sterk neer. Grijp reflex was er wel, maar ze stond gewoon niet stevig. En ook op de grond daar (die ook nog glad was) bleef ze maar moeizaam overeind en als ze dan stond was het heel wankel. Maar de spieren waren goed, ze woog net iets meer dan 2 kilo, hart, ademhaling, keel, alles prima in orde. We hebben haar dus een 4 dagen in de douchecel geplaatst om rustig een plekje te geven. De volgende dag ontlasting verzameld en weggebracht, dat was (hoewel wat te waterig) schoon van coccidiose of wormen.

Vorige week zaterdag haar buiten gezet in een klein rennetje en dat ging heel goed, dus dat hebben we de vorige week iedere dag gedaan en haar vaak ook extra yoghurt met Convalescence Support gegeven. Inmiddels staat ze iets zekerder op haar poten en de afgelopen 3 dagen hebben we de ren in de ren van de andere kippen gezet en vanmorgen het hekje ook open gelaten, dus de andere kippen kwamen gezellig op bezoek. Ging allemaal goed en de oude kraaikoppen trokken aardig naar elkaar.

Inmiddels loopt ze samen met onze zwarte kip rustig door het veld en samen dutten ze wat, graven ze wat en eten ze wat. Maar is is nog steeds wankel. De DA gaf aan dat ze vermoede dat het mogelijk iets neurologisch kon zijn, en daar is niet veel aan te doen. Maar hebben jullie nog tips waar we nog meer op kunnen letten.

Inmiddels blijft ze staan, wandelt ze door de tuin, ze heeft gisteren ook op het dakje van haar mini hokje in de mini ren gestaan (dus daar is ze op gekomen en weer afgekomen). Er is dus wel vooruitgang, maar stabiel is anders. Dus tips zijn welkom. Sorry voor de long read :D

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor TessaB » 28 sep 2020 16:40

Hier ken ik zelf niets van, maar ik herinner me een topic met een kip die eveneens wankel was en vaak het evenwicht verliest ("Kip verliest evenwicht, loopt wankel"). Wat geef je je kippen te drinken? Bij deze eigenaar lag het namelijk aan het water...
Het zou heeel toevallig zijn, maar je weet nooit.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor moriarty » 28 sep 2020 19:20

Klopt, dat had ik ook gelezen, maar ze krijgen gewoon iedere dag vers water uit de kraan. Eens in de week krijgen ze ook wat vitamines opgelost in het water.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor Isabel » 28 sep 2020 20:24

Ik herken het wel: Zus heeft het ook gehad, alleen leek die wel dronken. Voor de rest was er niets aan de hand en at ze als een bootwerker.
Mijn DA dacht toen ook aan iets neurologisch. Zus heeft Sulfatrim gehad en was na een paar dagen weer hersteld. Maar... paar maanden later had ze het weer. Nu niet direct naar de DA gegaan en Zus was na een dag weer hersteld. Moet het afkloppen... maar tot nu toe heeft ze het niet meer gehad.

Tips heb ik eigenlijk niet echt voor je, kan alleen mijn ervaring met jou delen. Misschien heb je er iets aan. :-)

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor Jan Sch » 28 sep 2020 21:49

Zou aan wormen kunnen denken. Dus mestonderzoek bij de dierenarts.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor moriarty » 29 sep 2020 08:44

Jan Sch schreef:Zou aan wormen kunnen denken. Dus mestonderzoek bij de dierenarts.

Mest onderzoek gelijk de 2e dag gedaan, alles schoon. Zou ik het nogmaals moeten doen?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor Jan Sch » 29 sep 2020 09:03

Dan zou dit goed moeten zijn.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor moriarty » 03 okt 2020 16:09

Het gaat nog steeds oke. Bij het eten en scharrelen is ze wat onzeker, maar als ze rent is er blijkbaar niets aan de hand en gaat ze rap vooruit. Maar ze is tussen haar toomgenoten toch wel veel actiever dan toen ze alleen stond.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor moriarty » 16 okt 2020 10:05

Vanmorgen vonden we haar dood in het hok. Ik ga haar nog naar de DA brengen met het verzoek om ernaar te kijken.

De afgelopen 2 weken heeft ze lekker bij de rest van de toom gelopen. Ze was niet de snelste, maar iedere keer als mijn vriendin of ik aan kwamen stond ze wel vooraan in de rij voor het eten. Het rennen was geen enkel probleem, al was een onverwachte vlaag zijwind wel een reden om helemaal het evenwicht te verliezen, te vallen, op te staan en door te rennen. Ze was er zelf in ieder geval niet van onder de indruk.

Het eten zelf ging goed, ze heeft gisteren nog uit mijn hand gegeten, maar het viel me gisteren wel op dat ze onstabieler stond dan in de dagen ervoor. Verder was ze gewoon nog in de rui, trok ze veel met de rest van de groep op door het veld heen en was ze alert.

Vanmorgen heb ik haar gevonden in het hok, geen rare dingen gezien aan haar kop, oogjes rustig dicht en vermoedelijk is ze vannacht van de stok gevallen (zo lag ze er tenminste bij). Ergens ben ik verdrietig omdat ik dit natuurlijk het dier niet wens. Maar toevallig zou ik vanmiddag weer met haar naar de DA gaan om weer te kijken. En die stress is haar dan bespaard gebleven.

Het breekt mijn hart wel. Ze was echt 1 van de karaktertjes in de tuin.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip onstevig op de poten

Berichtdoor peeren mandarijn » 16 okt 2020 11:13

Ach wat sneu voor jullie
Heel veel sterkte met het gemis!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten