Bumblefoot

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Liz
Land: Belgie
M/V: V

Bumblefoot

Berichtdoor Liz » 18 nov 2020 19:26

Hallo allen.

Gisterochtend zag ik één van mijn kipjes erg mank lopen. Na het werk, rond de middag ben ik meteen gaan kijken en het was nog niet beter, integendeel.
Ik heb ze meteen gaan halen. Ze lag al neer kon amper nog stappen. En heb ze in de bench geplaatst en ben ermee naar de veearts gereden. Daar kon hij niets vaststellen aangezien we dachten dat ze ergens tussen was blijven hangen. Hij heeft haar een ontstekingsremmer ingespoten. Vandaag heb ik haar pootje in een badje met Iso bethadine gestopt. Twee keer. Ik zag een zwarte korst onderaan de voetzool. Ik dacht dat het vuil was en heb dat af geschraapt met een doekje. Zwarte pus werd mijn papiertje. Ben dan gaan Googlen en kwam uit bij Bumble foot.

Ik heb meteen de veearts gebeld. En zijn assistente vertelde me dat de kip AB moet hebben. Ze zit al een dag afgezonderd in de bench op rust maar heeft duidelijk nog pijn!
Ze wist me te vertellen dat ik de kip wel terug mag plaatsen bij de rest om pikken te voorkomen.

Ik moet haar nu in de gaten houden en als ze verzwakt (niet meer eten) moet ik om AB kuur.
Het prob is dat ze allemaal al AB kuur krijgen tegen snot. Gaat dat niet teveel zijn? Mag ik ze bij de rest plaatsen of beter nog id bench... Ik ben gewoon bang dat ze haar niet meer zullen accepteren als ik ze nog langer afzonder. Maar ook ben ik bang dat het haar poot niet ten goede zal komen... Wat zouden jullie doen???

Liz

Re: Bumblefoot

Berichtdoor Liz » 18 nov 2020 19:30

Liz

Berichtdoor Liz » 18 nov 2020 19:31

Ik zie nu ook net op de foto dat de tenen erg gezwollen staan precies????

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 18 nov 2020 20:25

Je kunt eens kijken op deze blog, zie link over bumble foot.
https://bitchinchickens.com/2020/11/02/ ... ng-salves/

Liz

Berichtdoor Liz » 18 nov 2020 21:38

Bedankt tuff cookie. Ik hoop dat er me iemand snel kan helpen. Want beestje kan amper nog stappen. :(

Isabel
Land: Nederland

Berichtdoor Isabel » 19 nov 2020 05:00

Hoeveel kippen heb je? Anders zou je een tweede kip bij haar kunnen plaatsen. Moet je wel wat ruimte hebben, weet niet hoe groot de bench is.
Verder zou je haar nog pijnstiller kunnen geven. Zou de dierenarts daarover bellen, die heeft de juiste medicatie voor kippen in huis.
Eet en drinkt ze verder wel goed?

jantien

Berichtdoor jantien » 19 nov 2020 08:23

Met bumblefoot is het niet zo dat ze van de een op de andere dag nauwelijks nog kan lopen, dus denk ik niet dat het daarvan komt. Alhoewel ik wel een pit zie onder de poot.
Ze eet en drinkt goed?

Liz

Berichtdoor Liz » 19 nov 2020 08:27

Goh, ze eet wel ja en drinken ook. Wat zou dat dan kunnen zijn?

jantien

Berichtdoor jantien » 19 nov 2020 08:31

Poot verstuikt op de een of andere manier lijkt me het meest voor de hand liggende...ze wordt niet gepest in de groep? Kan ze opgejaagd zijn geweest door?
Wat al gezegd werd, pijnstiller geven en kijken of ze dan met groep mee kan komen.
Zoniet, dan toch even een paar dagen apart houden in een kleinere ruimte zodat ze niet teveel belast en kijken of poot dan beter wordt.
Dan maar even gepik als ze weer bij anderen gezet wordt, vaak valt dat enorm mee hoor.

Liz

Berichtdoor Liz » 19 nov 2020 08:48

Dag Jantien, misschien wel ja verstuiking. Maar de foto daar zien de voetzooltjes er toch heel erg slecht uit? Of valt dat nog mee? 't is niet dat ik een super kenner ben dus vraag liever raad aan anderen.
Ze heeft een ontstekingsremmer gekregen en heeft een dag in de bench gezeten.. Verstuiking gaat dat vanzelf dan over?
De zwarte pit die je ziet heb ik er gisteren kunnen afkrabben. Maar weet niet wat het is, was het gewoon wat vuil? Ik zie ook nog een zwart klein pitje linksboven op de foto... Mss soort eeltpit? Het kan ook wel dat ze door de af spanning misschien ergens is blijven hangen. Ik heb geen idee maar ik wil wel dat het graag snel over is want mijn hart bloedt als ik haar zo zie sukkelen :( ze wordt nog niet erg gepest door de rest. Heb ze gisterenavond teruggezet in het donker het viel goed mee.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”