kip is erg rustig. Ziek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Ilo » 25 nov 2020 11:54

Dag allemaal,

ik maak me een beetje zorgen om één van mijn hennen. Ze is ongeveer 9 à 10 maanden oud en zit met twee vriendinnen in een ren.
Sinds ik ze heb moeten opsluiten omwille van vogelgriep zitten ze in een ren van ongeveer 24 m2. Ik merk al enkele dagen dat ze wat tammer lijkt te worden. Bijvoorbeeld:
- wanneer ik met eten kom, komen de andere twee aangelopen en zij blijft gewoon staan/zitten waar ze was.
Pas wanneer ze de andere kippen zit eten, beweegt ze zich. Dan eet ze ook gewoon mee.
- het lijkt wel alsof ze de laatste tijd niet uit haar nachthok wil komen. Het duurt allemaal veel langer dan
anders.

Vandaag, bij het schoonmaken van de ren, merkte ik dat ze regelmatig niest. Er is geen vloeistof te zien en ook de kop is niet gezwollen. Wel ademt ze wat zwaarder (je ziet het rood rond haar ogen meebewegen), maar dat heeft ze altijd al gehad en de dierenarts (die verstand heeft van kippen) heeft hier niets over gezegd.

Nu zit ze ook in de rui, dus ik weet niet in hoeverre dat ermee te maken heeft. Verder zien de kakjes er goed uit. Af en toe zitten er wat onverteerde graantjes tussen, maar ik hoop dat dat verbetert nu ik meer grit en steentjes geef.

Het zijn onze eerste kippen na 12 jaar en we zijn de kennis een beetje kwijt. Is dit iets om ons zorgen over te maken denken jullie of past dit allemaal binnen het beeld van een kip in de rui?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Isabel » 25 nov 2020 12:32

Ze kan natuurlijk altijd wat onder de leden hebben, maar als ze in de rui is, kan dat best de oorzaak zijn.
Zus, mijn Cochin, is normaal een gigantische klep en is overal als eerste bij, maar ze is nu vreselijk in de rui en gewoon bleh. Staat maar een beetje te staan, komt minimaal in beweging, ze voelen zich dan gewoon niet helemaal top.

Eet en drinkt ze wel goed? Heeft ze bijvoorbeeld aan het einde van de dag erna volle krop? En de andere twee, zijn die ook in de rui?

Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Ilo » 25 nov 2020 12:50

Eén van de twee andere kippen heeft inderdaad ook in de rui gezeten. Had er erg veel last van (kale plekken e.d.). Het was toen een periode met veel regen en wind, en dan zitten mijn kippen altijd op een specifiek plekje. Veel bewogen ze toen dus niet.

De kip waar ik me nu een beetje zorgen om maak eet en drinkt inderdaad nog goed, alleen komt ze dus niet aangelopen wanneer ze me ziet. Ik werk jammer genoeg tot heel laat, waardoor ik de kippen nu niet meer kan controleren 's avonds. Ik zal vragen aan mijn huisgenoten of zij eens naar aan de krop kunnen voelen.

Ik ben blij dat je zegt dat het door de rui kan komen. Maar ik hou haar zeker in de gaten!
Dankje voor de snelle reactie!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Isabel » 25 nov 2020 13:22

Kan je na jouw werk niet even gaan kijken/ voelen of ze een volle krop heeft?

Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Ilo » 25 nov 2020 13:42

Heeft dat om 22u nog zin? Zou de krop dan niet automatisch al wat leger zijn? Als dat niet zo is, doe ik dat met plezier, ik dacht alleen dat het op dat uur niet zo nuttig was!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Isabel » 25 nov 2020 13:56

Dat is wel wat laat. :-)
Dan zou ik het inderdaad aan jouw huisgenoten vragen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor tuff cookie » 25 nov 2020 18:21

Als kippen in de rui zijn dan zijn ze bevattelijker voor van alles, b.v. tocht. Wat extra dierlijke eiwitten helpen om nieuwe veren aan te kunnen maken.

Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Ilo » 25 nov 2020 20:40

Het verdict: er is eten te voelen in de krop. Maar wel iets minder dan bij de andere kippen.

We geven nu extra gedroogde meelwormen voor extra dierlijke eiwitten. Ook hebben we gelezen om hardgekookte eitjes te geven, dus dat gaan we ook proberen.

Dan kijken we het even aan. Ik heb haar ook een aantal keer zien gapen en schudden met haar kop. Dat doet ze al een tijd. We hebben haar daarvoor een maand geleden laten behandelen door de dierenarts (spuitje en twee weken later nog eentje) maar ze is er nooit volledig mee gestopt...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor tuff cookie » 25 nov 2020 20:55

Tijdens de rui kunnen ze ook wel minder eten hoor. Gekookte eitjes zullen er wel in gaan denk ik :gulzig:
Misschien dat ze na de rui opknapt.

Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: kip is erg rustig. Ziek?

Berichtdoor Ilo » 25 nov 2020 20:59

Top, dan wacht ik de rui even af! Onze vorige kippen hebben daar echt precies nooit last van gehad!
Heel erg bedankt voor de reacties


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten