Kip na kip ziek/dood... Wanhoop nabij

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Dr_Haantje
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Kip na kip ziek/dood... Wanhoop nabij

Berichtdoor Dr_Haantje » 22 dec 2020 18:41

Misschien een hele rare gedachte, maar is de grond niet verontreinigt door een één of ander giftig goedje van de vorige bewoners?

Lumina
M/V: V

Berichtdoor Lumina » 22 dec 2020 18:57

@dr_haantje Hmm, daar had ik niet aan gedacht... Ik kan daar natuurlijk geen uitsluitend antwoord op geven, maar de vorige bewoners leken me wel dieren/natuurliefhebbers (er zitten oa wilde eekhoorns en herten 'in de tuin' :ilove: ) dus ik verwacht het niet. Maar ik houd het in gedachten...

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 23 dec 2020 06:40

Nog een tip.
Je zou het drinkwater beter elke dag kunnen verschonen. Coccidiose kan na 24 uur in het drinkwater komen.
Zelf geef ik 's morgens en 's avonds schoon drinkwater en borstel de bakjes uit.

Lumina

Berichtdoor Lumina » 23 dec 2020 10:12

Gisteravond en vanochtend nog 3 (andere) dierenartsen gebeld, of ze verstand hebben van kippen. 1 behandelde wel kippen, maar had een patientenstop en de andere twee behandelen geen kippen... :gutgut: Op de vraag 'welke praktijk zou je aanraden voor kippen' verwezen ze door naar mijn huidige kliniek...

Daar vanochtend dus maar weer naartoe gegaan; kippie had geen volle krop meer (nog wel iets zacht maar dat was heel moeilijk te voelen). Ik kon in het nachthok geen poep van hem vinden voor een mestonderzoek; dus maar heen gegaan met de hoop dat hij in de doos zou poepen. Ijdele hoop, naar bleek later.

Maar goed, ik kon wel naar de kliniek, dus ik bewapend met kippie en foto's van de poep van gisteren naar de praktijk. Verhaal gedaan, symptomen beschreven, foto's laten zien... Ze zou gaan overleggen met 'de kippendokter' :duimop: 'de kippendokter' is overigens een dierenarts die ik hier op het forum wel genoemd heb zien worden als zijnde een DA met verstand van kippen, in een topic van jaren geleden. Dus ik heb hoop...

Diagnose: ontregeld maag-darm stelsel (veroorzaakt door, jawel, domme pech...). Coccidiose zou zich toch anders uiten. Kippie heeft een injectie Prednisolon gehad, en ik heb een kuur Amoxybactin meegekregen. Van het weekend zouden we verbetering moeten zien. Fingers crossed dat dit niet de 5e kip in 4 maanden wordt die het niet redt... :cry:

dragon
Land: NL

Berichtdoor dragon » 23 dec 2020 10:31

Ik duim met je mee..

Ik begrijp dat er dus geen mestonderzoek is gedaan?

Laat je even weten hoe het afloopt?

Lumina

Berichtdoor Lumina » 23 dec 2020 10:37

Klopt, geen mestonderzoek gedaan aangezien er geen mest te vinden was... :?

Ik houd jullie op de hoogte!

Isabel

Berichtdoor Isabel » 23 dec 2020 18:57

Sterkte. En ik duim dat ze er bovenop komt. :duimop:

jantien

Berichtdoor jantien » 23 dec 2020 19:22

Bij e coli zou je ook verlammings verschijnselen moeten kunnen zien.
Ik heb in mij kippenhouders bestaan orpintons gehad, veel kropproblemen en darmproblemen met die dieren gehad. Tenzij ik ze opvang zou ik nooit meer aan orpies beginnen, zijn hier nooit oud geworden. Andere rassen en raslozen meestal wel en zonder enig probleem.

Lumina

Berichtdoor Lumina » 23 dec 2020 20:05

jantien schreef:Bij e coli zou je ook verlammings verschijnselen moeten kunnen zien.
Ik heb in mij kippenhouders bestaan orpintons gehad, veel kropproblemen en darmproblemen met die dieren gehad. Tenzij ik ze opvang zou ik nooit meer aan orpies beginnen, zijn hier nooit oud geworden. Andere rassen en raslozen meestal wel en zonder enig probleem.

Oei, als dit zo blijft zullen we dan toch maar aan een ander (groot) ras gaan denken...

Chocobo (het zieke kipje) is vanmiddag zienderogen opgeknapt! Het was even gedoe om hem zijn pilletje te geven; de vorige zieke kippen die we hadden aten de pillen zo uit de hand als er een beetje eigeel bij zat maar deze durfde dat nog niet. dus snavel open wrikken, pil met een beetje eigeel erin, snavel dicht. Hij kreeg zelfs door dat ei lekker was en heeft nog wat uit de hand gegeten :ilove:

Later heeft hij ook eindelijk weer kippenvoer gegeten, heeft zelfs nog een beetje gescharreld en is met een lekker vol kropje gaan slapen. Hopelijk is dat een goed teken :duimop:

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 23 dec 2020 20:33

Klinkt goed :duimop:

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”