kip alleen in een kleine kooi

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
camille222
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2021 19:26
Land: Belgie
M/V: V

kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor camille222 » 12 jan 2021 10:06

Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik maak me zorgen over een mechelse koekoek die enorm veel pluimen is kwijtgeraakt. Ik heb te laat ingegrepen, het zag er oppervlakkig gezien wel nog redelijk uit maar op twee weken heeft ze hele borst, nek kaal en buik ook bijna. Ik was een paar keer gaan kijken en zag dat ze at en dat niemand van de anderen haar lastig viel. Maar dag erna zag ik dat ze achternagezeten werd door twee anderen. Ik denk dus dat de anderen haar kaal plukken want haar kam is rood en ze eet goed. Dus, wat hebben we gedaan: haar binnen gezet omdat het zo koud is. Ze zit nu in onze woonkamer maar in een heel kleine kooi (we hebben niks anders).
En nu mijn vraag: is het akelig voor haar om zo alleen te zitten? Ja, maar is het erger dan in de ijskoude zonder pluimen te lopen en misschien helemaal aangevallen te worden? Hoe lossen jullie zoiets op? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor tuff cookie » 12 jan 2021 11:40

Het zou ook rui kunnen zijn. Mogelijk zitten de kippen haar achterna door veranderd uiterlijk.
De overgang van de kou naar de verwarmde kamer is erg groot, je kunt haar daardoor ook niet meer terug zetten bij de andere kippen omdat ze dan niet meer afgehard is. Hou lang zit ze al binnen ? Misschien kun je haar alsnog in een schuur of iets dergelijks zetten waar het kouder is. Bovendien als ze vervreemd van de kippen kan ze moeilijk terug. Het beste is direct terug zetten bij de kippen in een beschermde omgeving zodat de kippen elkaar kunnen zien. B.v. een grotere hondenbench die je aan 2 of 3 kanten afschermd met eten en drinken erin.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor tuff cookie » 12 jan 2021 11:41

Heeft ze al ergens nieuwe veerpennen ?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor Isabel » 12 jan 2021 12:43

Plaats anders wat foto's, dan kunnen we zien hoe ze er uitziet.

camille222
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2021 19:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor camille222 » 12 jan 2021 15:00

Afbeelding
Afbeelding[/url[url=https://postimg.cc/3WgtRcLp]Afbeelding]Afbeelding[/url[url=https://postimg.cc/mzhGRG3Q]Afbeelding
Afbeelding

Sorry, ik ben alleen en ik ben ook nog eens bang van kippen (al zorg ik er voor) en kan dus niet goed foto's maken zo. Het ziet er veel beter uit omdat je enkel de bovenste ziet.
Maar idd: ik maak me zorgen om overgang v heel warm naar koud buiten, uitsluiten uit de groep.
En ik weet niet wat u met 'heeft ze al pennen?' bedoelt? Zijn dat die zwarte harde stekels?
Sorry, ben een leek.
Dank voor de reacties en de raad. Groetjes

camille222
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2021 19:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor camille222 » 12 jan 2021 15:03

Sorry: ze zit hier binnen van zondag.
En als we haar terug buiten zetten in de kooi, dan kan ze niet i, het hok, dan is het nog veel kouder voor haar.
Ik vind het heel zielig. Ze zijn met 14 , dus het is een heel gedoe met de ophokplicht

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor Kip La La » 12 jan 2021 17:40

Het ziet eruit dat er nieuwe veren groeien hoor.
Kun je de overgang naar buiten met een tussenstation maken, dat je haar eerst in de schuur of garage, koude keuken zet?
Anderzijds: als ze met zijn 14en zijn houden ze elkaar wel warm tijdens het slapen lijkt mij.
Het is ook geen bar winterweer toch.

camille222
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2021 19:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor camille222 » 12 jan 2021 17:51

Afbeelding

Dank je wel. We wilden haar toch al naar de anderen brengen maar toen we zagen hoe weing pluimen nog, hebben we haar idd in een tussenstation gezet. In huis maar onverwarmd. Hoop dat ze dan morgen terug kan bij de anderen of moeten we wachten tot ze weer veren heeft? Het is echt bijna naakt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor tuff cookie » 12 jan 2021 17:58

De stekels die ze heeft zijn de veerpennen en worden nieuwe veren. Het ziet er goed uit hoor.
Kip la la heeft al prima advies gegeven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kip alleen in een kleine kooi

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 jan 2021 18:38

Gewoon zorgen dat ze bij de anderen in het hok kan en ook gaat.. Desnoods in het donker tussen de anderen plaatsen..
Zeker checken hoor 's avonds, want vrijdag en zaterdag geven ze weer serieus koud weer. Maar zolang ze tussen de anderen zit is dat geen probleem.
Zet haar' s ochtends terug buiten he. Zodat ze al een hele dag aan de temperatuur (en de andere kippen aan haar) kan wennen voor de nacht in te gaan.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten