Hen valt om

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Robert J
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Hen valt om

Berichtdoor Robert J » 31 mar 2021 23:55

Wij hebben 6 hennen en een grote zware ross508 haan. Allemaal gered uit een achtertuin van vluchtelingen in een hok van 60x80cm op gaas. Hierin zaten ze met zijn 9’en maar 2 Ross508 kippen hebben het helaas niet overleefd. 1 kreeg een hartaanval en de ander hebben we moeten laten inslapen omdat haar achillespees niet te genezen was.
De Ross508 haan is erg groot en zwaar geworden ondanks hij veel beweging heeft maar helaas zijn ze gefokt zodat ze van hun botten groeien. Maar hij is vrolijk en heeft een mooi verendek gekregen.
Ze lopen vrij bij ons op een weiland en hebben een groot hok met stro.

De 6 hennen zijn normale kippen en leggen sinds kort een ei, 5 van hen althans. Sinds de kou van een paar weken geleden was het kleinste hennetje erg stil en zijn we naar de dierenarts gegaan. Bleek een darminfectie dus antibiotica gekregen voor 2 weken.
Ze knapte langzaam beetje bij beetje op maar was na 3 weken nog niet hetzelfde toen de uit de kluiten gewassen haan haar dacht te beklimmen. De andere zijn ertegenop gewassen maar zij niet.
Dus haar kam bloede en liep naar haar neus of ging via de voorhoofdholte. Ik heb haar apart gezet en naar de dierenarts gebracht omdat haar nek in een S zat en ze deze naar links vooruit steekt. Haar nek naar voren steken deed ze al wel toen ze zich niet lekker voelde maar nu was het extreem.

Wervels leken goed dus kregen we pijnstiller om het hiermee aan te kijken. Haar nek uittrekken of voelen dan krijst ze en springt ze alle kanten op. Na een paar dagen pijnstiller kon ze niet meer lopen en viel ze om. Ook haar ogen bleven veel dicht en keek ze alsof ze een klap van de molen heeft gehad. Ze leek gedrogeerd dus gestopt met de pijnstilling en iets meer bij de tijd is ze wel maar nog altijd kan ze 9/10 niet staan en valt ze om ook ligt ze dan op haar zij of rug met haar ogen dicht en verkrampt ze. Eten doet ze zelf mondjes maat en drinken ook maar er zelf naartoe gaan doet en kan ze niet. Dus dwangvoer ik haar met A/D recovery voor honden en katten en met water.

Ik heb gelezen hier over draainek en hersentrauma wat kan door de haan en over verschillende vitamines.
Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het beste zorgen dat ze beter kan worden? Wat voeren, welke vitamines etc.
Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hen valt om

Berichtdoor Kip La La » 01 apr 2021 08:58

Ow jeetje.
Dat klinkt niet best.
Ik zou haar denk ik laten inslapen.
Ik heb het hier voor gehad dat een hybride per ongeluk van boven op een klein haantje sprong.
Hij heeft nog een tijd geleefd en was er niet zo erg aan toe als jouw kip zo te horen maar fijn was dat al niet.

Wat goed dat jullie ze gered hebben en een goed leven geven trouwens. :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen valt om

Berichtdoor Isabel » 01 apr 2021 10:47

Weet niet hoe lang je hier al mee bezig bent, maar zo'n herstel kan best lang duren. Zou er niet heel lang mee doorgaan, tenzij je (licht) verbetering ziet. Ze eet en drinkt nog zelf, dus dat is positief.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hen valt om

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 apr 2021 11:41

Ik denk dat ik er ook een einde aan zou maken.. :?
Klinkt echt niet goed...

En beetje oppassen met die haan... :| Dat ie de kippen niet té veel vertrappelt.
Wel leuk idd dat ie bij jou een mooie kans krijgt, maar het moet ook voor alle partijen te doen zijn....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen valt om

Berichtdoor Isabel » 05 apr 2021 10:11

Hoe gaat het nu..?

Gebruikersavatar
Robert J
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hen valt om

Berichtdoor Robert J » 05 apr 2021 11:21

Het gaat iets beter maar staan kan ze nog niet zelf en opstaan ook niet. Het spasme is wel weg en zit ze ook weer als kip te kijken in plaats van een kip zwaar onder invloed met haar ogen dicht. Ik geef er momenteel veel dwangvoer wat een mix is van hard gekookte dooiers, gemalen kuiken voer en water. 40ml per keer en dat 4x per dag ongeveer. Daarnaast geef ik haar uiteraard water en 2x per dag een vitamine spuit (Beaphar vitamine complex). Poepjes zijn goed en eten en drinken doet ze ook maar dan moet je het wel naast haar kop houden en soms een beetje aandringen. Verder zit ze onder een warmtelamp in de bijkeuken.

Ik kijk het nog even aan, opgeven vind ik ook niets, ze liep altijd zo vrolijk rond.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen valt om

Berichtdoor Isabel » 05 apr 2021 12:20

De dame is er nog steeds en gaat langzaam vooruit als ik het zo lees. :-)
En jij bent er druk mee, super dat je dit voor haar over hebt. :duimop:

Gebruikersavatar
Robert J
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hen valt om

Berichtdoor Robert J » 05 apr 2021 12:24

Isabel schreef:De dame is er nog steeds en gaat langzaam vooruit als ik het zo lees. :-)
En jij bent er druk mee, super dat je dit voor haar over hebt. :duimop:


Ja behoorlijk maargoed ze zijn afhankelijk dus doe het graag!
Is er beter dwang voer dat ik nog kan geven of iets anders?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen valt om

Berichtdoor Isabel » 05 apr 2021 14:57

Je zou bij de mix die je nu geeft, ook gewelde legkorrel kunnen doen.
Ik geef ze ook vaak A19 van Nutribird. Kan je ook door de mix doen.

Misschien dat andere forumleden nog tips hebben.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hen valt om

Berichtdoor Kip La La » 05 apr 2021 15:42

Ik ben fan van Lorifood, makkelijk aan te maken met water tot de gewenste consistentie om in een spuitje te voeren.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten