Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 apr 2021 18:56

En castreren?
Dus de ovaria weghalen? Is dat een optie?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor Isabel » 28 apr 2021 19:38

Het schijnt op een lastige plek te zitten, waarbij er een grote kans bestaat dat een slagader wordt geraakt. Sas was niet super groot, 1,4 kilo, misschien is het bij bijvoorbeeld een grote Brahma makkelijker.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 apr 2021 19:39

Ow OK, das wel lastig dan ja.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor Isabel » 28 apr 2021 19:40

Gedoe met die eieren afentoe... :-D

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor dragon » 28 apr 2021 20:19

Ik heb veel ervaring met het implantaat. zowel bij een chabo als een sabelpootkrieltje. Niet veel groter dan een sebright...
Vraag maar raak..

kandy
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 apr 2008 19:23
Land:
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor kandy » 05 mei 2021 14:42

Nou eigenlijk moet ik dus even de titel aanpassen want het gaat niet meer om het implantaat maar om de hormoon prik delvosteron. Waarschijnlijk krijgt ze hem morgen dus ben nog steeds benieuwd naar ervaringen.

Maar ik ben wel benieuwd of je het implantaat waard vond dragon? Vooral omdat het zulke kleine kipjes zijn. Is het niet te zwaar met die bijwerkingen zoals de rui en angstig worden?

Volledige sterilisatie is inderdaad geen optie. De eileider zou wel operatief verwijderd kunnen worden, maar de baarmoeder (als het zo heet, maar ik bedoel waar het ei geproduceerd wordt) ligt te dicht bij een belangrijke ader. Die kunnen ze dus niet weghalen. Met de eileider verwijderen is er nog wel een kans dat er toch eieren worden gemaakt maar wel redelijk klein wat ik begrijp. Dit zou eventueel nog een oplossing kunnen zijn, maar wat ik al zei: het is zo’n klein kipje. Vind dat nogal wat zo’n operatie.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor Isabel » 05 mei 2021 15:03

Delvosteron ken ik niet, wel Chorulon. Twee kriel hennetjes hebben dit nu gehad, het is om de hormoonhuishouding even tot rust te brengen. En eventueel ter voorbereiding op het implantaat, anders slaat dat niet goed aan.
Chorulon wordt op dag 1, 3 en 7 gegeven. Dus het is wel handig als je dierenarts niet heel ver zit...
En op dag 7 wordt het implantaat geïnjecteerd: Suprelorin. Dat is echt binnen een halve minuut gebeurt.

Ik kreeg ook te horen dat de rui een bijwerking kon zijn, maar nog niet meegemaakt. Ook niet het angstig worden. Of ik heb erg relaxte kippen. :-D

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor dragon » 05 mei 2021 18:49

Ik heb nu twee krieltjes gehad die het implantaat hebben gehad. bij beide klinieken werden er geen injecties vooraf gegeven.

Het implantaat plaatsen gaat zonder verdoving bij tamme kipjes of eventueel met gasverdoving... Is inderdaad niet veel meer dan een injectie met een dikkere naald, dus zo klaar.
Mijn kipjes zijn vrij tam, dus ze zijn totaal niet angstig geworden ofzo..

De chabo heeft nu de tweede ronde. Ze doet er echt het hele seizoen mee, en ruit in de tussentijd een beetje. Paar veertjes per week, zeker geen heftige rui... Ze is al wel wat ouder dus hormonen zijn al wat rustiger.

Mijn sabelpootje was een stuk jonger, Had ook echt meerdere implantaten per jaar nodig. Rui was ook wat heftiger, maar nog lang niet vergelijkbaar met de jaarlijkse rui...

Het is wel erg kostbaar, maar als ze het goed verdragen kan het kipje hier heel prima mee leven.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor Isabel » 05 mei 2021 19:21

Heb jij de ervaring dat de werkzaamheid na meerdere implantaten afneemt..? Dat het lichaam er gewend aan raakt?

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Legproblemen, implantaat suprelorin ervaringen?

Berichtdoor dragon » 05 mei 2021 19:30

Die ervaring heb ik niet nee, maar mijn chabootje van 9 jaar is 'nog maar' net met de tweede bezig. Erg blij dat we daar vorig jaar met één keer het hele seizoen hebben kunnen volmaken. Van het voorjaar weer een flubberei en toen gelijk maar afspraak gemaakt. Even kijken of we dit ook weer redden tot de najaarsrui.

Die sabelpoot had meer problemen, dus die heeft het nog maar anderhalf jaar na de eerste ronde volgehouden. Het legprobleem was maar een side-effect eigenlijk. Ze had er wel bijna elke 2 a 3 maanden één nodig, maar die was ook maar 1 a 2 jaar oud... Ik denk dat ik er 4 of 5 heb laten zetten toen. Ik kan me niet herinneren dat het steeds sneller nodig was, Het is ook al wel een jaar 4 geleden denk ik...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten