Is het preventief kuren voor Coccidiose bij kuikens nodig?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Angie_28
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2021 02:50
Land: Nederland
M/V: V

Is het preventief kuren voor Coccidiose bij kuikens nodig?

Berichtdoor Angie_28 » 13 mei 2021 22:11

Hallo iedereen!

Over een paar dagen mag ik met veel blijdschap en spanning mijn eerste 2 kuikentjes ooit meenemen naar huis :cheer: . Nu heb ik alleen wel een vraag over Coccidiose, ik lees er namelijk veel verschillende dingen over op internet en weet nu niet zo goed wat ik met alle informatie moet... De kuikentjes zullen eendagskuikentjes zijn en mijn vraag is dan ook, of het nodig is om ze gelijk aan een preventieve kuur te zetten tegen Coccidiose vanaf dag 1? We hebben geen andere kippen en komen bij dezelfde fokker vandaan. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en eventueel jullie ervaringen hiermee willen/kunnen delen :-D .

En als jullie meer informatie nodig hebben over de situatie dan hoor ik het graag!
Dank alvast!

Anne2014
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 sep 2020 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is het preventief kuren voor Coccidiose bij kuikens nodig?

Berichtdoor Anne2014 » 01 jun 2021 13:56

Wat leuk! Hoe is het met de kuikentjes? Zie dat je bericht al wat ouder is maar geen reacties had. Ik heb vorig jaar ook voor het eerst kuikentjes gehad, twijfelde toen ook waar ik goed aan deed maar heb het niet gedaan. Vooral ook omdat ik ergens las dat ze zo ook zelf geen weerstand opbouwen als je van alles preventief gaat doen. Dus ik heb het zo gelaten. Het beste wat je kunt doen is alles goed schoonhouden, eerste twee weken heb ik bijvoorbeeld ook afgekoeld gekookt water gegeven, ze op een handdoekje laten lopen tegen spreidpootjes, en deze regelmatig, meerdere keren per week vervangen. Drolletjes in de gaten houden (tip: lees op het forum hoe poepjes eruit kunnen zien) etc. Lees je vooral in :-).O, ja en als je voor strooisel kiest: ik zweer bij hennepvezel, neemt goed op, stinkt niet en is schoon. Inmiddels heb ik twee volwassen gezonde hennen en ook net weer kuikens genomen. Heel veel succes en plezier van je kleintjes!

Groetjes,
Anne

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Is het preventief kuren voor Coccidiose bij kuikens nodig?

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2021 15:03

Leuk dat je kuikentjes krijgt.
Preventief behandelen van coccidiose heeft geen zin omdat ze het niet hebben.
Waar je inderdaad op moet letten is dat het hokje schoon blijft, maar vooral droog want door vochtig strooisel kan coccidiose ontstaan. Meestal gebeurt dat door morsen van de kuikens bij de drinkbak of vies water in de drinkbak. Het beste is 2 x per dag het drinkwater verschonen dan krijg je geen coccidiose.
Veel plezier van de kuikens !


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten