Broeds incl luis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Tanja1976
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 okt 2020 13:46
Land: Nederland
M/V: V

Broeds incl luis

Berichtdoor Tanja1976 » 18 mei 2021 15:14

Hallo

Ik heb een vraag, deze zal waarschijnlijk al vaker zijn gesteld, maar ik weet niet wat ik moet doen vandaar. Ik heb 4 cochin kipjes van ongeveer 1 jaar en een van 2 jaar. 2 zijn glad vederige en 2 ruw vederige. Nu zijn de 2 gladde beide broeds. Ze leggen geen eitjes. 1 kipje al zeker 4 weken. De andere nu 2 weken. We zetten ze regelmatig buiten in de wei zodat ze kunnen eten en een stofbad kunnen nemen. We sluiten dan het hok zodat ze niet kunnen gaan broeden. Zodra het hok open is zitten ze weer. 1 kipje is wat mager geworden. Daarbij hebben ze ook nog vleerluis gekregen. Nu voor de 2e keer in gespoten met luizen spray. Het hok idem.
Nu mijn vragen, wat kan ik nog doen om ze van het broeds af te krijgen? Ik heb niet de mogelijkheid om ze helemaal apart te zetten. Ik kan wel deuren open en dicht zetten zodat je aparte compartimenten krijgt.
En wat kan ik nog meer doen tegen vleerluis? Kan ik de eitjes ervan eten of beter van niet?

Dankje alvast :duimop:

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Hilda » 19 mei 2021 12:26

Als het goed is staat op de verpakking van de luizenspul wel of je de eieren mag eten en verder zou ik de broedse kippen een paar dagen onder een dicht kistje op tegels zetten of zo, zodat ze in het donker zitten, zijn ze snel ontbroedst.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 mei 2021 18:25

In het donker broeds af maken? :frons:
Kippen broeden net het liefst in een donker hoekje. Grote stress kan ze wel broeds af maken (in een donker hok vind ze het vast niet geweldig leuk), maar of dat nu de manier is... :|

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Hilda » 20 mei 2021 12:16

Werkt prima, denk je dat een kip het leuk vind steeds van het nest af gebonjourd te worden, of dat haar eieren iedere dag onder haar weg gehaald. Ik las laatst het verhaal van iemand die haar kip al langer dan een maand iedere dag van het nest haalde, de eieren weghaalde. In een donker kistje zetten op tegels was zielig. Dat een kip broeds was, was natuurlijk. Hier op gereageerd dat een kip broeds was om eieren uit te broeden, dat het niet natuurlijk was deze dagelijks weg te halen en dat er ook weinig natuurlijks aan is dat iemand die kip steeds van het nest plukt. Ik vraag me af wat de meeste stress veroorzaakt, een dag of 2 in een donker hokje of langer dan een maand op onnatuurlijke wijze broeds gehouden worden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mei 2021 13:09

Maar waarom donker?
Donker werkt niet broedsaf makend, integendeel. Je moet ze net in het licht zetten.
Als ze dan toch broeds af worden is het van grote stress wegens het in het donker zetten. En dat vind ik geen goed idee.
Verplaatsen en wind onder de kont zetten om broeds af te maken vind ik prima.
Maar 2 dagen in een donker hok is heel heftig! Dat zullen mensen die ooit in een isoleercel gezeten hebben je vertellen. Naar het schijnt duurt een dag dan een eeuwigheid. Dat zal voor een kip echt niet anders zijn.. Dat heeft zo'n kipje toch ook niet verdiend.

Tanja1976
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 okt 2020 13:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Tanja1976 » 25 mei 2021 18:58

Nou de vleerluizen zijn gelukkig weg! :duimop:
Ik heb ze goed behandeld met Beaphar Mite Blocker Combi. Probleem was vrij anel opgelost.

Er zijn alleen nog 2 broeds. Ze worden zo mager. Ik zet ze regelmatig in de wei zodat ze kunnen eten en drinken, ze weten niet hoe snel ze weer terug naar binnen moeten om te gaan broeden :frown:
De methodes die ik overal lees en hoor vind ik best qru! Ik kan alleen maar hopen dat ze er ooit uit komen :denk: :taptap:

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2021 20:08

In het vervolg sneller optreden als ze broeds worden. Als je er op tijd bij bent is een dagje zorgen dat ze niet in het hok kunnen (ik zet gewoon een draadje in de ren en zet ze daarin) normaal al voldoende.

Fijn dat de veerluizen al weg zijn. :duimop:

Tanja1976
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 okt 2020 13:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Tanja1976 » 25 mei 2021 21:15

Zal ik zeker op letten. Is er ook een vriendelijke manier om deze 2 nog ervan af te krijgen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2021 04:15

Vriendelijker dan in een bench stoppen voor een paar dagen? Niet dat ik weet...

Tanja1976
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 okt 2020 13:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds incl luis

Berichtdoor Tanja1976 » 27 mei 2021 19:51

Ik heb een bench gekocht. Morgen gaan ze erin ( lukt me vandaag niet meer). Normaal sluit ik ze ' s avonds altijd in in hun nachthok, hoe doe ik dat als ze in de bench zitten? Ik zal even een voorbeeld schetsen. Ze hebben een nachthok, maar daar aanvast een overdekte zandren en daar weer aanvast een open ren met tuingrond, deze heeft een deur die dicht kan. Daar weer aan vast een groot stuk grasveld. Alles is open behalve de zandren en hun nachthok. De bench willen we in de tuingrond ren zetten. Er is geen andere mogelijkheid om ze 's avonds ergens anders te zetten. Dus zaten we te denken om er een deken overheen te doen, met uiteraard genoeg ventilatie. Is dat een idee of heeft iemand een ander idee :idee: :geenidee: :denk:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten