Kip laten inslapen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip laten inslapen

Berichtdoor Liz » 01 aug 2021 13:11

Pearlsofpassion schreef:Het voordeel is, als hij bang blijft en de hennen wegleidt, ze wel meteen terug komen als je de haan weg doet. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. En ik had een nog vrij jonge hen wiens vertrouwen ik nog niet gewonnen had toen de haan kwam en dat is nooit goed gekomen.
Deze haan was echt bang. Die liep de hele dag naar alles wat voorbij kwam (er loopt een wandel- en fietspad naast de tuin) te roepen en de hennen in paniek te maken.
Erna kwam er dan eentje die ook niet tam was (hij hield een paar meter afstand) maar ook niet bang liep te roepen als hij je zag. En die is in de eerste maanden, misschien onder invloed van de dames, maar die waren ook niet echt tam, me veel meer gaan vertrouwen. Het jaar erna stond hij wel aan m'n voeten bij het eten. Nog een halve meter afstand of zo. En dat is dan gebleven. Maar dat vond ik prima.
Ik vond het bij de eerste geen optie dat ie constant stress bracht in de groep. Ze kregen geen rust. En dat alle kippen in de verste hoek van de ren wegkropen als ik lekkere hapjes bracht omdat hij al van ver begon te roepen.
Bij een goede haan hebben de kippen er geen stress van hoor. Integendeel. Ook niet als er nu al leidsters bij zitten. Je merkt meteen dat het een natuurlijkere situatie is met een haan erbij. Er valt iets in de plooi. En als er genoeg hennen zijn en hij treedt alle hennen ongeveer gelijk, brengt dat treden ook niet echt stress.. Het ziet er hevig uit, maar ik heb ook hennen die net erg naar de haan opkijken, hem opzoeken en net gaan vragen om getreden te worden. De hennen lijken ook betere vriendinnen.
Heel mooi om te zien, een haan in de groep, vind ik.

Ik vind het wel een raar verhaal als ik het mag zeggen. Van dat haantje. Net kuikens die je binnen houdt, worden heel vlot tam. Al vanaf 1 dag oud. Als hij nu naar buiten gaat, is de kans om hem tam te maken eigenlijk gemist en gaat hij daar niet tammer worden. Als je hem echt graag wil zou ik hem zo snel mogelijk halen en bij jou binnen proberen tam maken. En erna pas bij jouw dames proberen introduceren, misschien eerst met een rennetje ernaast te zetten.


Ik heb gevraagd in dien het hier niet zou lukken met de haan of ik hem kan terug brengen. Dat mag laat hij net weten
Maar toch, ik vind het moeilijk. Heb geen ervaring met hanen. Ik zou niet weten hoe ermee om te gaan. Stel dat hij zou aanvallen. Hoe moet ik dat in hemelsnaam gaan oplossen of hem proberen vangen?
Kan je een haan tan ook Tam maken dan? Ik heb hier een kip die soms pikt naar mij als ze op haar nest zit. Dan heb ik wel schrik eerlijk gezegd.

Jullie zouden het dus doen? Mss hen eerst binnen in de bench nog laten wennen aan mij dan?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip laten inslapen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 aug 2021 13:50

Ik zou waarschijnlijk een ander haantje halen. Of deze eerst tam maken ja. Maar ik vind een haan wel een serieuze meerwaarde in een toom.
Een haan is gewoon zoals een kip, dus daar hoef je niet anders tegen te doen. Met aanvallende hanen moet je niet omgaan, die moet je niet houden. Hanen genoeg die wel lief zijn.
Hanen kunnen zelfs extra lief zijn als ze je vertrouwen. Heel leuk. En fijn hoe ze de hennen en zeker de kuikens verzorgen en beschermen.

Ik zou hem alleszinds nog even dicht bij je houden, al is het maar om te zien hoe hij op jou reageert. En jij op hem, want als je als kuiken al bang van hem bent, ook als hij niets doet, is het geen goed idee. Maar je moet er dus niet bang voor zijn hé! Het is echt maar gewoon een kuikentje.
En hij is nu waarschijnlijk toch nog te jong om zomaar bij je andere kippen te kunnen.
Kan je daar bij je vriend ook een hen krijgen? Of dat niet? Dan zouden ze samen geïntroduceerd kunnen worden, dat is wat aangenamer.

Heb je enige ervaring met kippen tam maken? Jouw hennen komen wel dicht bij je en vertrouwen je? Want dat is in principe genoeg. Hij moet niet handtam of een schootzitter worden hé. Gewoon vertrouwen is genoeg. En dat wordt ook beter met langer bij je te wonen. Zolang hij niet echt bang is, is het goed. Maar als hij beschreven wordt als 'erg schuw', vrees ik daarvoor...

Oh en kippen willen op hun nest gerustgelaten worden. ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip laten inslapen

Berichtdoor jantien » 01 aug 2021 18:53

Haantje kan er gewoon gelijk bij gezet worden en zal vanzelf wat makker worden door de rustige en tamme hennen.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip laten inslapen

Berichtdoor Liz » 02 aug 2021 18:40

Heel heel erg bedankt voor al jullie waardevolle tips. Ik heb gisteren afgebeld. Ik twijfelde te veel!
Jammer eigenlijk want het is een zeer mooi haantje zei hij. Hij wou eigenlijk zelf eentje houden maar heeft al drie hanen lopen.
Ik had teveel bang dat het zou mislukken.
Misschien niet zo een goed idee van mij. Mijn ma was er ook al niet voor omwille van het gekraai.

Ik denk eentje te houden als ik nieuwe kipjes heb. Deze dames zijn ook al niet zo jong meer en stress hen liever niet veel. Die hebben hier een luxe leven nu. Mss had idd een haan dat ietsje meer luxe gebracht, dat weet ik niet. Ik heb geen ervaring.

OK, dan laat ik ze nu wat meer met rust op hun nest ik mag ze allemaal aaien maar eentje heeft dit liever niet :-)

Gebruikersavatar
PoolseKippen
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 sep 2021 17:02
Land: ZuidPolen
M/V: V
Locatie: Klodzko Dal

Re: Kip laten inslapen

Berichtdoor PoolseKippen » 29 sep 2021 19:37

Sterkte liz,


Wij hebben onze prachtige, lieve en zorgzame ayam cemani haan (voor de kippen dan ;)
moeten laten inslapen. 4 maanden was hij aan het kwakkelen, hoeveel medicijnen op recept ik in deze haan gespoten heb.... ben wel expert in prik zetten bij kippen nu. Sterkte

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip laten inslapen

Berichtdoor Liz » 29 sep 2021 22:06

PoolseKippen schreef:Sterkte liz,


Wij hebben onze prachtige, lieve en zorgzame ayam cemani haan (voor de kippen dan ;)
moeten laten inslapen. 4 maanden was hij aan het kwakkelen, hoeveel medicijnen op recept ik in deze haan gespoten heb.... ben wel expert in prik zetten bij kippen nu. Sterkte


Veel sterkte daar. Doet altijd pijn om een vriendje te moeten laten gaan :(


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten