Bloedluis in huis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Marziozie
Land: Nederland
M/V: V

Bloedluis in huis

Berichtdoor Marziozie » 08 sep 2021 13:03

Omdat mijn zoon stage loopt in de bouw, moet hij er heel vroeg uit. En omdat ik een lieve moeder ben, sta ik de eerste tijd samen met hem op.

Maar deze ochtend vond ik een kip buiten het nachthok in de ren slapen. Ze voelde koud en klam, dus ik heb haar in een handdoek gewikkeld en lekker bij me binnen op schoot op de bank warm gemaakt.

FOUT!!

En ik had het kunnen weten want had het hier al eens geleden. Kip wil niet meer het hok in omdat er teveel bloedluizen zitten.

Lang verhaal kort, ik voelde kriebelen, bloedluis op mijn arm, kip buiten gezet, handdoek in een emmer water, douchen, kleding ook in de emmer erbij, bankstel ingespoten met ByeMite, spullen uit de emmer gewassen. En nog loopt er bloedluis.

Moet ik me zorgen maken? Of sterven ze uit zonder kippenbloed?
Nog tips en ideeën?

Marziozie

Re: Bloedluis in huis

Berichtdoor Marziozie » 08 sep 2021 15:37

Bloedluis blijft leven na anderhalf uur onder water in een emmer, en na een wasbeurt van 40 graden van een uur.
Weet dat ze pas bij 70 graden dood gaan, maar dacht, ook een uur wassen erbij, dat moet het hem doen. Niet dus. Zag er nog een paar levende zitten in mijn fleece dekentje die ik ophing om te drogen.

Wat een beestjes zeg. Lijken wel van die beerdiertjes.

umbaba
Land:

Berichtdoor umbaba » 08 sep 2021 17:13

Je fleece en uurtje op -20 in je diepvriezer kan volwassen mijten dood krijgen.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 sep 2021 17:27

Een dagje in water doet het hem normaal ook.. Volgens de literatuur toch...

Ze overleven niet op mensen hoor. Zonder vogels gaan ze idd dood of weg.
Ik heb het ook ooit gehad. Van m'n gerbils, en die zijn hardnekkiger dan die op de kippen. Maar na de bron grondig te behandelen (gerbils en verblijf dus), hebben wij er als mensen geen last meer van gehad. Oh ja, ik had ook Sectolin spray die ik op de poten van de bedden gesprayed heb om een barrière te vormen. Ze kwamen voorheen nl 's nachts massaal tevoorschijn om ons te bijten maar gingen overdag terug naar het gerbilverblijf.
Vies hoor, die beestjes. Maar al bij al waren we er dus nog snel vanaf.

Hoe gaat het ondertussen met je hok en je kippen?

Marziozie

Berichtdoor Marziozie » 08 sep 2021 18:22

Ik had toevallig het weekend hiervoor het nachthok grondig schoon gemaakt. Dus dat heb ik vandaag wel weer bijgewerkt met diatom.

Deze kip zat alleen broeds in een legnest, onder het nachthok. En dat had ik dus niet goed schoongemaakt dus. De andere kippen hebben we ook weinig last, alleen die ene kip dus.

Het legnest vanmorgen bespoten met ByeMite, en vanmiddag alles met diatom ingesmeerd.
Alle kippen wel ingespoten met vogelspray van beaphar. Maar de aangetaste kip vanmiddag nog eens extra ingewreven met diatom, omdat ik ze toch nog over haar veren zag lopen. En ik zag dat ze er last van had.
Opfokvoer gekocht. Extra meelwormen gegeven.

Morgen hoor ik van een vriendin die bij een kinderboerderij werkt, wat het spul is wat zij daar gebruiken tegen bloedluis. Ze hebben sinds kort iets wat in het drinkwater gaat, en volgens hun ontzettend goed werkt. Ze hadden altijd veel last van bloedluis, en voor het eerst niet meer. Daar ben ik dus wel benieuwd naar.

Kipje loopt nu weer wat rond, na de hele dag wel echt zichtbaar niet lekker te zijn. Dus heb goede hoop dat ze het gaat redden.

Ga de dekens in de vriezer doen. Goede tip.

Marziozie

Berichtdoor Marziozie » 08 sep 2021 18:24

Is het slim om de kip bij de rest in het nachthok te doen? Zo raken de andere kippen natuurlijk wel eerder in contact met de bloedluizen die ze bij zich draagt.
Heb wel een konijnenhok waar ze vanavond in kan, in de schuur ofzo. Is dat slimmer? Of tast dat de pikorde te veel aan?

Marziozie

Berichtdoor Marziozie » 08 sep 2021 18:28

En zou dat sectolin wat zijn om hier op het bankstel te sprayen? Ben onwijs bang dat er echt wat mijten zich verstopt hebben in de bank. Is nog met zo'n lekkere grof geweven stof. Kunnen ze zich goed in verstoppen.
Gaan we sowieso vanavond achter komen vrees ik.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 sep 2021 19:21

Nee. Sectolin is een speciale, niet-gif spray op basis van siliconen. Werkt mechanisch (zoals olie bij kalkpoten) en kunnen ze dus niet resistent voor worden.
Maar aangezien het een laagje is dat achterblijft, kan je het dus niet op stoffen of in het midden van de kamer gebruiken. Wel ideaal voor onder bed en in hoeken, achter plinten ed. En aangezien vooral onze peuter toen gebeten werd, vond ik iets zonder gif wel aangenaam.
Ik heb me toen laten adviseren door 'allestegenbloedluis.nl'

Marziozie

Berichtdoor Marziozie » 08 sep 2021 19:23

Ok, dan heeft dat voor mijn bankstel geen zin.

Kip apart zetten?

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 sep 2021 19:32

Ze moet in een schoon hok, das het belangrijkste. Als je het niet vertrouwd kan je haar nog een paar dagen apart zetten.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”