verdrie.. 'trosje' luizen ?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

verdrie.. 'trosje' luizen ?

Berichtdoor Angie » 17 sep 2021 09:48

Aantal jaar geleden flinke uitbraak bloedluis gehad, waarschijnlijk door herplaatsen kippen naar hier, nog nooit in alle jaren kippen houden te maken mee te kregen.. Na heel heel veel gedoe ervanaf gekomen.
preventief gespoten met byemite elk voorjaar.
Kippen zitten in enorme ruimte, van zo'n 4 x 5 meter.
ik controleer steeds op bloedluis, steeds niks te zien, kipjes slapen ook gewoon binnen etc.

Nu moet ik plots gaan verhuizen, kips moeten in een ( groot) houten hok gaan leven... :? , geen probleem verder, welzijn van de kips staat hier hoog in vaandel <3

Nu pak ik de trapvoerbak uit hun schuur, klap hem open en verdorie... ik zie een bekend soort 'stof' van zo'n 5 cm onder het deksel.. en ja hoor, zie daar paar bloedluizen zitten.. Meteen in dikke paniek geschoten.. de byemite aangemaakt... schuur ingerend.. echt overal en nergens gekeken, gevoeld, gegluurd etc... maar kan geen 1 bloedluis verder vinden... Toch maar 10 liter byemiteoplossing gespoten, zelfs de ren delen ingespoten ( 10 x 5 meter) ... kortom.. dikke paniek.
Vanavond de Koudijs druppeltjes in de nek... oh oh oh.. over week moeten ze verhuizen.. naar ook nog een heel erg 'geweldig' houten hok waar ik al zo bang voor ben... ( komt ook nog in de witkalk helemaal en naden dichtgekit..)

echt nergens.. op geen ei, niks nergens bloedluizen te vinden, ik heb nu elk kiertje gaatje gehad en nagekeken en ingespoten met byemite..

Die diatomeeraarde, moet dat alleen in het nachthok strakjes ( door strooisel heen?). Wat kan ik nog meer doen ter preventie dat we straks een uitbraak hebben van hier tot Tokio?
Ze hebben tabaksstelen door strooisel
diatomeeraarde koop ik omdat ik dat veel als tip lees hier in luisforum
kipjes krijgen nu 2 druppels Koudijs vanavond
is dit genoeg of zijn er nog meer tips? Dutchies etc leverde hier echt niks op..
ik knijp hem echt...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: verdrie.. 'trosje' luizen ?

Berichtdoor tuff cookie » 17 sep 2021 20:19

Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent.
Overdag zitten de bloedluizen niet op de kippen hoor.
Zelf gebruik ik ook diatomeeënaarde maar doe dit het hele jaar rond, daardoor heb ik nooit meer bloedluizen gehad. Diatom werkt uitstekend. Als de bloedluizen er mee in aanraking komen kunnen ze op slag geen poot meer verzetten want het werkt als schuurpapier in hun gewrichten. Ook ontvet het hun schildjes waardoor ze snel dood gaan. Als je de Diatom altijd rond de stok en in de nesten hebt en in jouw geval dus trapbak dan heb je niets te vrezen. Doordat er steeds nieuwe eitjes uitkomen is het belangrijk om altijd Diatom in het nachthok te hebben. Op die manier raak je er vanaf.
Tabakstelen helpen niet en Dutchies ook niet, tenminste niet zo dat je er vanaf raakt. Dus gewoon Diatom en bijhouden.

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: verdrie.. 'trosje' luizen ?

Berichtdoor Angie » 17 sep 2021 22:04

ja dat diatom ga ik zeker gebruiken, fijn dat er zoveel goede ervaringen mee zijn :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: verdrie.. 'trosje' luizen ?

Berichtdoor tuff cookie » 18 sep 2021 08:27

:duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten