Hulp gevraagd met Mycoplasma

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Claireclaes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2021 20:44
Land: Belgie
M/V: V

Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor Claireclaes » 20 sep 2021 12:38

Ik denk dat mijn lievelings kip mycoplasma heeft.

Het begon aan een oog een dag of 3 geleden, de kippeke is toevallig blind aan die oog, ze leek eerst een klein wond te hebben aan de neus dus ik dacht misschien gewond aan de oog. Het is de onderste ooglid die erg oogezwollen is, het voelt droog en ruw aan. S'morgens is de oog dicht, ik ben het een paar keer paar dag aan het spoelen met gedistilleerd zout water. Geen etter, geen gehoest of niezen maar vandaag zie ik lucht belletjes in de hoek van haar oog.

Ik had vetericyn eye wash besteld omdat ik dacht dat het om een blessuure ging. Wij hebben niet echt een DA in de buurt voor pluimvee. Is er iets anders dat ik kan doen? Ik had ze in de week toevallig behandeld voor luizen, er zijn inderdaad luizen in de kippen huis terug, naar jaren weggeweest. Ik ben ook met een vitamine kuur begonnen in het water.

Ze lijkt verder niet echt ziek, heb ze juist aparte gezet met een stuk brood en alles opgegeten, komt nog als ik haar roep...ben echt ten einde raad, iemand ideetjes aub? Zij is heel klein, ongeveer even groot als een bosduif, een onbekende kruising.

Kan ik hier ergens fotos plaatden? Zie niet direct hoe het moet, bedankt!

Claireclaes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2021 20:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor Claireclaes » 20 sep 2021 12:45

Afbeelding

Afbeelding

Claireclaes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2021 20:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor Claireclaes » 20 sep 2021 12:46

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor tuff cookie » 20 sep 2021 19:49

Ik heb het vermoeden dat het pokken is.
Op dit Forum heb ik gelezen dat je Microferm in het drinkwater kunt doen waardoor het over gaat. Je kunt het ook rondom het oog smeren. Zolang de aandoening enkel op de huid zit is het pokken.
Mocht ze "kaasbrokken" in de keel krijgen dan helpt de Microferm niet.
Waarschijnlijk heeft ze het gekregen door verzwakking. Om aan te sterken kun je haar kuikenmeel geven van een goed merk voor pas geboren kuikens.

Claireclaes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2021 20:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor Claireclaes » 22 sep 2021 21:59

Bedankt voor uw reactie, ik denk det het idd over pokken gaat.

Ik ben maandag avond begonnen doxycyline te geven omdat ik niet wist dat het pokken waren. Elke ochtend zijn haar oogjes dicht dus ik doe wat vetericyn oog wash op een watje en maak ik haar oogjes proper en dan een paar keer per dag doe ik een druppel in, hopelijk verzacht het een beetje. Ik heb een paar keer een beetje vaseline op de oogleed gedaan s'avonds in de hoop dat de ogen s'morgens niet dicht zou zitten maar het werkt niet. Dinsdag ochten kwam er een enorm korst los.

Heb geprobeerd met kuikenmeel maar zij moet er niets van hebben. Ook vorige zomer toen we haar kregen en ze zo verzwakt was. De antiobiotica zitten in de drinkwater maar het is moeilijk te zien hoeveel ze drinkt, heb geprobeerd met een spuitje het in de mond te druppelen maar omdat ze zo klein is is het niet te doen om haar bekje open te krijgen, ik ben het dus ook op haar 'speciale' eten aan het druppelen.

Ben haar alles aan het geven waar ze zot van is, roerei, mozzarella, komkommer en brood. Ik doe dan de medicine erop en een beetje kuikenmeel dat ze het binnen krijgt. Vandaag heeft ze echt veel gegeten dus da's wel iets. Hoop dat het snel betert met haar oogjes, wij zouden graan op vakantie gaan over 6 weken en iemand vinden voor de kippen te zorgen is een ding maar ik weet niet of ik iemand kan vinden voor dit niveau van verzorging :-)

Bedankt voor uw bericht, anders zat ik nog steeds op het verkeerde spoor!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor tuff cookie » 22 sep 2021 22:16

Doxycyline is een antibiotica. Dat werkt niet tegen virussen. Pokken is een virus vandaar mijn advies voor Microferm.

Claireclaes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2021 20:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor Claireclaes » 23 sep 2021 09:21

Ja ik was al begonnen met de antiobiotica toen ik dacht dat het om mycoplasma ging. Microferm ken ik niet, ben deze morgen naar een paar winkels geweest maar zij kende het ook niet. Ik denk dat ik het online moet bestellen.

Kan je mij zeggen voor wat het allemaal kan gebruikt worden aub?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor tuff cookie » 23 sep 2021 12:33

Je kunt op internet alle info vinden over Microferm. Op dit forum kun je ook nog zoeken op "pokken" en microferm. Het moet inderdaad online besteld worden.

Claireclaes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2021 20:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor Claireclaes » 23 sep 2021 12:49

Ik heb het besteld, bedankt

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hulp gevraagd met Mycoplasma

Berichtdoor tuff cookie » 23 sep 2021 13:03

Fijn, zou graag horen hoe het verder gaat met je kipje.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 10 gasten