Magere brahma's

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Magere brahma's

Berichtdoor Phebedekip » 10 okt 2021 08:11

Hey hey

Ik heb sinds gisteren 2 brahma's bij mijn kippen gestoken en alles gaat goed onderling... ze lopen vaak rond en eten hun krop boem vol. Maar als ik aan hun buik voel staan ze echt mager tot op bot. Bij sommige kan je twijfelen staan ze nu mager of staan ze gewoon niet dik maar bij deze 2 is het overduidelijk. Zou het kunnen dat ze gewoon niet zoveel eten kregen bij de vorige eigenaar?

Veeeele groetjes!

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Magere brahma's

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 okt 2021 08:42

Te mager is natuurlijk niet goed, maar je mag een Brahma vaak ook niet onbeperkt eten geven omdat ze zich kunnen overeten en te dik worden. Hangt wel van het dier in kwestie af en de omgeving natuurlijk. Veel uitloop en dingen om te doen geeft minder kippen die geneigd zijn de hele dag door te eten.
Maar tel daarbij dat je bij kippen, maar bij Brahma's zeker moeilijk ziet hoe dik ze zijn, en het zou zomaar kunnen dat de eigenaar het niet wist. Tis soms geen eenvoudige oefening.
Zijn het jonge dieren? Want jongvolwassen dieren zijn ook altijd slanker. Ze moeten nog uitzwaren en ze staan onderaan de rangorde waardoor ze minder toegang hebben tot voedsel terwijl ze wel nog groeien en actief zijn. Je kan dan als eigenaar niet altijd eenvoudig meer eten geven want dan worden vooral de oudere dieren nog dikker.

Korrels geven helpt trouwens wel. Daar zijn ze minder van geneigd zich te overeten. De oudere dieren dan. Waardoor de jongere ook meer krijgen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Magere brahma's

Berichtdoor jantien » 10 okt 2021 11:19

Hoe oud zijn de brahma s?
Brahma s groeien het 2e levensjaar pas uit in de breedte, het 1ste jaar gaat het alleen maar de hoogte in en zijn het spichten op poten :gutgut:
Ze morgen altijd toegang hebben tot legkorrel, granen niet onbeperkt.
En wat ze meepikken uit de vrije natuur mogen ze ook altijd natuurlijk.
Indien ze lekker levendig zijn is er niets aan de hand.

Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Re: Magere brahma's

Berichtdoor Phebedekip » 10 okt 2021 12:07

De beestjes zijn nog maar van dit jaar.
Ze krijgen hier geen legkorrels aangezien er mij verteld werd dat ze daardoor minder lang leefden en we niet echt veel eieren nodig hebben. Super bedankt voor jullie antwoord. Voel mij al veer geruster :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Magere brahma's

Berichtdoor jantien » 10 okt 2021 13:41

Hoe heb je ze gehuisvest? Hebben ze een ruime uitloop of zitten ze in een ren?
Door legkorrel te geven leven ze niet minder lang hoor, dat is een fabel

Ilo
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: Magere brahma's

Berichtdoor Ilo » 22 okt 2021 22:07

Onze Brahma's waren het eerst jaar ook erg mager, maar dit was normaal volgens de dierenarts. Nu zijn ze 1,5 jaar en we merken dat ze nu in de breedte groeien!
Zolang je zeker bent dat ze geen wormen hebben, zou ik me dus geen zorgen maken.

Wij geven enkel graan (3 tassen per dag voor drie hennen), maar de wilde vogels eten hier veel van op. Ze komen ook niet altijd eten wanneer we eten langsbrengen. Bij ons lopen ze wel op 8 are grond met veel scharrelmogelijkheden. Veel van hun eten bestaat daaruit.
Legkorrel kan je zeker geven, hoewel ik soms wel het gevoel heb dat dit kippen "dwingt" om langer eieren te leggen dan in de natuur zou gebeuren. Maar dat is mijn persoonlijke mening


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten