Vaccineren?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Cathe
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2021 09:29
Land: Belgie
M/V: V

Vaccineren?

Berichtdoor Cathe » 13 okt 2021 15:56

Hallo allemaal,

Ik heb opnieuw een vraagje, namelijk hoe zit dat nu met het vaccineren van kippen? Is dat bij hobbykippen nu wel of niet aangeraden? Ik krijg steeds een antwoord op de vraag of het "nodig" is, maar ik wil het beste voor de kipjes, dus niet enkel wat strikt genomen nodig is.

Ondertussen heb ik 2 dierenartsen (met ervaring met kippen) in de buurt gecontacteerd, volgens de ene is het niet "nodig", volgens de andere is enkel het pseudovogelgriepvaccin aangeraden. Maar online lees ik dan weer dingen rond Marek en pokken inentingen, waar de dierenarts niet over spreekt...

Wie kan me helpen om eraan uit te geraken, en een tweede vraag, kent iemand een dierenarts in België die al de aangeraden vaccins kan/wil geven?

Bedankt al!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vaccineren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 okt 2021 18:17

Marek heeft naar het schijnt enkel zin bij kuikens van een paar dagen oud.
Verder zijn veel van die vaccins meteen in grote hoeveelheden, maar of je je dat moet aantrekken dat je dan een deel weg moet gooien, is iets anders...

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Vaccineren?

Berichtdoor Torinik » 14 okt 2021 09:15

Het beste voor je kippetjes is dat ze in een gezonde omgeving vertoeven en hun immuunsysteem volledig kunnen ontwikkelen. Hier hoort, wat mij betreft, sterke kippetjes selecteren bij om voor een goede genetische basis te zorgen, en de zwakkeren, helaas, verwijderen of er op zijn minst voor zorgen dat ze hun genen niet doorgeven.

Hier lopen al 50 jaar kippen en er is nooit één ingeënt, aan de antibiotica of andere medicatie geweest. Ze zijn gewoon over het algemeen alle dagen gezond en gelukkig, en ik eet ze op dus ik zou het niet anders willen. Ik heb ieder jaar wel eens een zieke kip die er in een paar dagen bovenop is. En je mag je ook niet laten vangen, ik heb een kip die net voor ze begint te ruien 2 dagen depressief loopt, bol op stok gaat zitten, wat aan de waterbak staat en andere kippen wegjaagt, om dan haar pluimen te verliezen en als bij wonder te genezen.

Ik moet er wel bij zeggen dat een zwak kuiken hier niet volwassen wordt. Daar ligt de basis van 90% van de kippenproblemen waar je hier en elders over leest.
En uiteraard wordt er ooit wel eens een kip ernstig ziek, om de 4 of 5 jaar heb ik er zo eentje waar ik dan voor kies om ze uit haar lijden te verlossen.
Het lijkt hard, maar over een tijdspanne van 50 jaar en ik weet niet hoeveel honderden kippen, +95% gewoon altijd gezond en gelukkig is toch geen slecht traject. Beter, lijkt me, dan alle goede zorgen en medicatie die het lijden van zo'n diertje verlengt omdat het zo zwak is en telkens hervalt in één of andere ziekte.

Voor een vaccin moet de basis ook goed zijn. Ik heb er in mijn leven heel wat gehad en op sommigen kan een mens heftig reageren. Zo heftig dat er altijd naar onderliggende aandoeningen gevraagd werd voor je ze kreeg en ik heb collega's gehad waar het risico van niet vaccineren opwoog tegen het risico van het vaccin zelf. M.a.w. heeft het zin een zwak dier te vaccineren als dat vaccin wel eens het duwtje zou kunnen geven naar de laatste adem van dat diertje? Toch ook iets om rekening mee te houden mijn inziens.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten