Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Berichtdoor Lex France » 19 jan 2022 17:10

De laatste tijd hebben we verscheidene kipjes kunnen redden van coccidiose, door ze binnen te halen, de coccidiose te behandelen, extra vitaminen te geven en indien nodig te dwangvoederen.
Nu is er een kip die niet in orde is, maar zeker niet lijdt aan coccidiose. Ze zit er belabberd bij, eet slecht, drinkt waanzinnig veel en heeft waterige ontlasting. We hebben haar gered uit een legbatterij, waar ze 18 maanden haar eitjes legde. Ze was/is in de rui, lijkt nu geen veren meer te verliezen, heeft een bleke kam, schudt geregeld met haar kop en heeft steeds een lege krop (alle anderen hebben aan het einde van de dag een goed gevulde krop).
Kan het gewoon een slechte conditie zijn die hoort bij de rui of heeft iemand anders een goeie tip? Mijn vrouw denkt aan salmonella, zou dat ook kunnen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Berichtdoor tuff cookie » 19 jan 2022 17:44

Wat ik denk is zeer slechte conditie en ook nog in de rui. Kop schudden kan te maken hebben met stress door verandering van huisvesting. Zelf zou ik het dier apart zetten in een eigen ruimte in een iets warmere omgeving. Voor 2 redenen, minder stress door geen vreemde kippen om haar heen en ze hoeft minder energie te steken in zich zelf warm houden. Ik zou haar niet al te warm zetten. Grote kans dat ze dan wel gaat eten. Het beste in haar situatie kun je kuikenmeel geven om aan te sterken. Dat zal ze zeker lusten.

Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Berichtdoor Lex France » 19 jan 2022 20:45

Dat klinkt heel redelijk, want wij geloven ook niet dat ze echt ziek is, wat wel opvalt is het vele water dat ze drinkt. In de schuur bij de andere kippen zat ze er lusteloos bij, nu binnen lijkt ze zich in de warmte stukken beter te voelen. We gaan op zoek naar kuikenmeel en ander lekkers, zodat ze snel sterker zal worden. Bedankt voor de reactie en het advies.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2022 07:15

Fijn dat het in de warmte al beter gaat.
Vlo kreeftjes oftewel zoetwater garnaaltjes (eiwit) is goed voor de veergroei en is licht verteerbaar.
Daar zijn kippen gek op. Maar niet te veel tegelijk geven, kleine beetjes. Kuikenmeel kun je gewoon volop geven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2022 07:26

Ik heb nog nagedacht over het vele water drinken. Volgens mij zal dat vanzelf minder worden. Ik denk dat het komt door 18 maanden te snel achtereen eieren leggen. Daardoor krijgt het lichaam geen kans om zichzelf te onderhouden en afvalstoffen af te voeren. Nu ze geen eieren legt kan het lichaam afvalstoffen afvoeren door veel water te drinken. Het mooist zou zijn dat ze niet zo snel weer eieren gaat leggen. Wat dat betreft toch beter geen vlo kreeftjes geven. Dan hersteld ze beter. Door te veel eiwit kan ze (legkip) eieren gaan leggen en dan stopt het herstel.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip niet in orde, schudt kop, drinkt veel, waterige ontlasting

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 jan 2022 18:29

Bij diarree is veel dorst natuurlijk ook logisch.. En kippen hebben gewoon veel water nodig.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten