Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
eggieeggbird
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2022 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor eggieeggbird » 28 jun 2022 10:08

Hallo allemaal.
Ik ben jaren geleden hier wel eens geweest, en heb inmiddels al een kleine 20 jaar kippen. Nu weer terug hier en meteen met een vraag. Zal het zo uitgebreid mogelijk uitleggen.

We hebben een groepje van vijf verschillende kippenrassen. De oudste ervan kreeg na onze vakantie (droge) kippenpokken op haar koppie. Het kan zijn dat ze er al wat langer zaten, Hoewel ik betwijfel dat ik dat gemist zou hebben bij terugkomst. Ik heb haar in ieder geval meteen afgezonderd en behandeld met oogzalf en Betadine zalf. Het waren alleen droge zwarte korstjes verder geen natte pokken. Ze was er ook niet ziek van, at gewoon en was levendig.

Dat apart zetten was nog wel een dingetje want in verband met marters in de omgeving hadden we eigenlijk maar één marterveilig hok maar we hebben er nu nog één bij gemaakt. Altijd handig, zo'n extra quarantaine stalletje.

We zijn nu een week verder en de pokken zijn inmiddels verdroogd en afgevallen. Ik heb bij de andere 4 nog niets ontdekt.
De kip die apart zit eet wel maar is niet gelukkig. Ik denk te bemerken dat ze gaat te vermageren en ze lijkt te vereenzamen. Dus voor haar bestwil kan ik haar het beste terugzetten bij de groep voordat ze te veel afneemt.

Maar ik lees ook dat kippenpokken weken kunnen duren en ik ben bang dat als ik haar nu terug zet ze de rest alsnog besmet. Wat is wijsheid? :?:

We hebben al een hoop meegemaakt met verschillende kippendames maar in die 20 jaar heb ik nog nooit kippenpokken gehad in het hok dus vandaar mijn vraag. En overal lees je wel informatie over het begin van de ziekte maar niet hoe je handelt in de nasleep, zeg maar. Hopelijk willen jullie meedenken, bedankt alvast!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor tuff cookie » 28 jun 2022 10:19

Voor zover ik weet is een kip na herstel van droge pokken nog een week besmettelijk. Ik zou dan 10 dagen aanhouden voor de zekerheid. Beter kun je het navragen aan een dierenarts met verstand van kippen.

eggieeggbird
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2022 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor eggieeggbird » 28 jun 2022 11:17

Bedankt voor je reactie.
Tja, dierenarts.... Dat was de vorige keer een beetje lastig. Alle dierenartsen bij mij in de omgeving verwijzen me naar een ander. Na 3 verwijzingen was ik er wel een beetje klaar mee. ;)
En lijken nog maar weinig dierenartsen zich te verdiepen in kippen. Vandaar dat ik bij de ervaringsdeskundigen (jullie) terecht kwam.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor tuff cookie » 28 jun 2022 12:03

Ik zei dat omdat ik het niet 100% zeker durf te zeggen.
Wat je zou kunnen doen is een belletje naar een Dierenarts met verstand van kippen die op de lijst staan hier op dit forum.

eggieeggbird
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2022 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor eggieeggbird » 28 jun 2022 12:07

Ohhhh, er is hier een lijst.... Ga ik meteen even kijken, nogmaals dank!

eggieeggbird
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2022 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor eggieeggbird » 28 jun 2022 13:41

Door jullie lijst hier heb ik eindelijk een dierenarts gevonden die wel kippen doet.
Daarom wil ik de conclusie ook even met jullie delen.

Het verhaal overlegd en in deze situatie kan ze wel terug. Meestal dragen ze het sowieso allemaal al bij zich omdat het een virus is.
Alleen hoeven ze het niet allemaal te krijgen en bij sommigen zie je het maar heel licht of helemaal niet.
De meest ideale situatie zou zijn dat ze elkaar wel kunnen zien maar niet echt naast elkaar zitten in het hok. Maar dat is hier eigenlijk niet haalbaar.
Het is dan óf helemaal alleen in quarantaine óf met z'n allen bij elkaar.
En dan valt dus toch de keuze op bij elkaar.

Wat zal ze blij zijn. :-)
Maar hopen dat de rest voldoende weerstand heeft en nergens last van krijgt. Bedankt nogmaals, Tuff cookie.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor tuff cookie » 28 jun 2022 18:58

Fijn om te horen :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenpokken, maar wat als ze weg zijn?

Berichtdoor tuff cookie » 28 jun 2022 19:06

Grote kans dat de rest het niet krijgt omdat de kip die het heeft gekregen toen nog in de groep zat, met andere woorden die zijn er dan ook mee in aanraking geweest en hebben het niet gekregen of heel licht zoals je zegt en daardoor niet opgemerkt.
Hopelijk accepteert de groep de kip opnieuw die pokken heeft gehad en een tijdje uit de groep is geweest.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten