kippen drinken niet van water met medicijn

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor TessaB » 02 aug 2022 07:52

In het poeder zit voornamelijk antibiotica, gemengd met wat homeopatische dingen (hij heeft het genoemd, maar ik ben ze vergeten) die gericht werken voor een luchtweginfectie. Voor e coli wordt ook antibiotica gegeven, maar ik weet dus niet of de antibiotica die ze nu hebben, ook daarvoor helpt... Zal ik eens moeten navragen.

Vandaag heb ik haar nog niet horen niezen, meestal heeft ze het s ochtends en 's avonds het ergste, dus laten we hopen dat dat toch al gebeterd is.

Zo meteen ga ik coccidiose middel halen. Ik kan tegelijk vragen of ik dat ook in het water kan doen nu al. Anders vraag ik het aan de kippen oppas om te doen. Gewoon wat mengen in water, zou niet "te moeilijk" moeten zijn. Moeten we 2 dagen geven en dn na 2 weken herhalen.

Van zodra Aveve open is, ga ik eens langs om te zoeken naar Beaphar anti veerluis spray. Maar als je dat op hen spuit en ze wassen zich daarna, is dat dan giftig? Want ze wassen zich veel met de jeuk nu...

E coli zal dan toch even moeten wachten... Ze zal al veel te verduren krijgen met alle andere chemische brol die ze zal krijgen. E coli kunnen we na onze vakantie doen dan. We zijn "maar" 8 dagen weg.

Multivitamine geven we al elke week. Daarnaast gewoon graan met legkorrel mengeling. Ben inderdaad aan het overwegen om ander voer te kopen. Duurder, maar misschien wel meer uitgebalanceerd. Welk voer geven jullie?

Even voor de duidelijkheid, ze ziet er echt niet (dood)ziek uit. Loopt heel de dag rond, scharrelt eet en drinkt ook goed na het eten. Alleen zandbadjes neemt ze volgens mij niet meer. Ik weet dat kippen het goed verbergen, maar als je haar zie stappen, zou je niet zeggen dat ze zo ziek zijn.

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor TessaB » 11 aug 2022 21:27

net terug van vakantie en ze ziet er echt helemaal niet goed uit.
Kippenoppas zei steeds dat alles goed ging, maar toen ik thuis kwam zat ze alleen in een hoekje. Ze komt heeeel erg traag gestapt en heeft bijna geen eten in haar krop. Heb haar ook niet zien eten sinds ik thuis ben.

Ze heeft ook diarree precies, maar weet niet zeker of dat komt door de warmte... Heb een staaltje genomen en zal dit nog eens naar de dierenarts brengen.
Voor de vakantie hebben we behandeld voor luchtweginfectie, veerluis en coccidiose. Alleen de veerluis lijkt weg. Ze niest nog regelmatig en lijkt nu zelfs af en toe naar adem te happen... Misschien dat ik toch beter pilletjes antibiotica ga halen om dat eens te proberen.

Baycox heeft volgens mij ook niet geholpen tegen de coccidiose. Er zat ook wat bloed in de diarree.

Ziet er dus niet goed uit. Ik denk dat ik het nog een keer ga proberen, maar als ze dan niet beter wordt, vrees ik dat euthanaseren de meest humane oplossing is... Wat denken jullie? Is dit nog een kipwaardig bestaan? Ze is al op de sukkel van in februari. Heeft nog veel goede momenten gehad ertussen, maar sinds juni is het echt het ene probleem na het andere en ze lijkt er niet bovenop te komen... Ik vraag sowieso ook naar de mening van de dierenarts, maar ik vind het een hele moeilijke keuze.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor tuff cookie » 11 aug 2022 21:46

Ja, moeilijk is het zeker in zulke gevallen. Je gevoel zegt het uiteindelijk wel wat je het beste kunt doen. Wat het beste is voor het kipje zelf.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 aug 2022 21:51

Zijn de andere kippen helemaal niet ziek? Enkel die ene.
Doorgaan hangt ook van de ouderdom van de kip.

Die behandeling tegen veerluis kan je best volgende week nog eens herhalen. Anders komt het zeker terug.

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor TessaB » 11 aug 2022 22:38

De andere kippen toonden nooit ziek, maar hebben wel veerluis en coccidiose (gehad). Zij dronken wel goed van het medicijn after, dus ik ben iets zekerder dat zij van de coccidiose af zijn.

Ons zorgen meisje is de enige kip die symptomen heeft... Ze is nu 2,5 jaar oud, dus nog wel jong te jong om al op te geven, zegt mijn gevoel. Maar ik wil haar ook niet laten lijden.

Morgen nemen we haar in huis met voer en water met baycox. Dan houden we haar goed in de gaten. Ik dacht ook aan suikerwater geven, maar dat is misschien niet slim als ze ook baycox in het drinkwater krijgt.
Ik ga proberen telefonisch te overleggen met de vogelarts. Met de hitte die er is/eraan komt wil ik haar liever geen extra stress bezorgen...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor Kip La La » 11 aug 2022 23:54

Schaam je ook niet om niet door te gaan Tessa. :aai:

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: kippen drinken niet van water met medicijn

Berichtdoor TessaB » 12 aug 2022 10:18

Née, ik weet het. Maar het blijft heel moeilijk om over leven en dood van een dier te beslissen...
We mogen morgen om 8u naar de dierenarts gaan. Dan zullen we het allemaal eens bekijken. Ik zal ook naar zijn mening vragen dan.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten