Bloedluizen in haag?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 07 sep 2022 20:54

Ik heb 6 kippen, allen jonger dan 2 jaar, die een dikke anderhalve maand allen gestopt zijn met leggen. Met uitzondering van 1 kip (een ardenner) die op en af gaat, lijken ze allen in goeie gezondheid te verkeren. Zij slapen in een beukenhaag, mogen 's ochtends en 's avonds even scharrelen in de tuin, hebben 2 kippenhokken en krijgen af en toe vitamines in hun water. Ik weet niet wat ze nog meer willen, eigenlijk :)

Bij een bezoek aan de dierenarts voor de ardenner, raadde ze me aan de kippen te ontwormen. Het leek haar de enige reden waarom de kip er minder lekker uitzag. Kan dit een reden zijn waarom geen enkele kip meer legt?

Daarnaast vroeg ik me af of de vogelmijt hen ook kan leegzuigen als ze in de beukenhaag slapen. Ik vraag me dan vooral af hoe ik de kippen hen op die plek ervanaf kan helpen.

Weinig info, ik weet het, maar ik hoor jullie bedenkingen gaarne!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor tuff cookie » 07 sep 2022 21:50

Beide kan zeker.
Door worminfectie kan het gebeuren dat ze geen eieren meer leggen. Want de wormen eten al het voer in de darmen op.
In de haag zal hoogstwaarschijnlijk bloedluis zitten. Je kunt vrij eenvoudig de kippen allemaal een druppel in de nek geven van "worm en luis" van Koudijs. Werkt 1 maand en is niet giftig voor kippen.

Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 07 sep 2022 22:02

Bedankt, tuff cookie. Ik zet me eraan! Ik gebruik nu af en toe Finecto Cox & Worm, maar dat is niet voldoende ontwormend, neem ik aan dan?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 sep 2022 22:08

Nou ja, gezond zijn zo'n druppels ook nooit, maar ik zou ook niet weten hoe je anders bloedluis moet bestrijden in de haag.
Het is waarschijnlijk dat er bloedluizen zitten maar ik weet niet of het dan wel een plaag wordt waar ze van stoppen met leggen. Misschien door de droogte en warme weer. Bloedluis houdt niet van regen en frisse wind, maar daar was er maar weinig van de laatste maanden natuurlijk...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor tuff cookie » 08 sep 2022 06:52

Chickadee
Nee, dat is inderdaad niet effectief genoeg.

Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 09 sep 2022 17:15

Ik heb vandaag de hokken eens uitgekuist en tabakstelen gelegd, maar heb niks gezien noch voelen kruipen. Heb toch al 3 kipkes een druppeltje van Koudijs gegeven.

Doet het niets met de luizen, dan hopelijk wel met de wormen. Heb ze in 3 jaar nog niet ontwormd. Ben eens benieuwd.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor tuff cookie » 09 sep 2022 19:54

Ben ook benieuwd.

DtheSmile
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2018 11:25
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor DtheSmile » 18 sep 2022 16:31

Hoihoi,
De vraag is natuurlijk of er rode vogelmijt in de haag huisvest, deze soort kan je met het blote oog zien lopen en als je een stukje tuinslang met daarin karton doet moet als het goed is de bloedluis er in gaan met 2 weken.
Het stoppen met leggen kan ook komen door de rui dat lijkt mij eerlijk gezegd waarschijnlijker.
Er kunnen ook andere kleine beestjes in de haag zitten (bladluis, spinnetjes etc.) die de indruk wekken dat er parasieten zijn terwijl dat dan niet zo is.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Lieve » 19 sep 2022 17:27

Ze slapen dus niet in hun nachthok. Als ze graag in de haag slapen denk ik niet dat daar bloedmijt zit want dan zouden ze een andere plek kiezen.

Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 19 sep 2022 18:24

We zijn nu een dikke week na de Koudijsbehandeling en diatomeeënaarde, en er ligt terug 1 eitje per dag in het hok. 1 eitje op 6 hennen valt wat tegen :)

Het merendeel legt al niet meer sinds de hitte. Er zijn er een paar aan het ruien, maar de meeste niet. Hopelijk start alles terug op.

Ze zien er wel gezond en blij uit, dus dat is ook al veel. Zo niet, het belangrijkste.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten