Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Foppedehen
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:23
Land: Nederland
M/V: M

Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Foppedehen » 22 okt 2022 09:14

Beste mensen,

Onze kippen hebben helaas veermijt. Ik heb nu bij de Welkoop Vogelspray 404 gehaald. Hierop staat natuurlijk een gebruiksaanwijzing, o.a. dat je niet op de kop mag spuiten.

Onze kippen zullen dit natuurlijk niet leuk vinden, daarom de vraag aan de ervaringsdeskundigen; hoe doen jullie dit? Vooral hoe de kip vast te houden en waar te spuiten zou ik graag willen weten. Ik pak de kippen namelijk altijd met twee handen over de vleugels op om te voorkomen dat ze met hun vleugels gaan slaan maar als ik het lijf moet inspuiten kan dat natuurlijk niet want dan bedekken mijn handen een groot deel. En hoe jullie ervoor zorgen dat je niet de kop raakt en vooral ook hoe je voorkomt dat je niet zelf onder het spul komt te zitten. :gutgut:

Ik hoef het overigens niet per sé alleen te doen, er is hulp. :mrgreen:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 okt 2022 20:37

Ik bedek de kop met een handschoen of een handdoek. Enkel opletten dat ze nog kunnen ademen. Zo kan je er niet op spuiten en zien ze niets. Ik doe het ook 's avonds in het donker zodat ze zowiezo al rustiger zijn. Dan kan ik ze gewoon op de grond zetten, 1 hand over de kop, en met de andere hand spuiten. Iemand extra om de vleugel op de heffen vb is wel handig.

Een kip vind het trouwens niet aangenaam om opgepakt te worden met de handen over de vleugels. Tis wat oefenen maar als je een kip op de juiste manier op je arm neemt (haar borst in je elleboog, arm onder de borst door en haar poten tussen je vingers), gaat ze ook niet met de vleugels flapperen. Zelfs niet de bange of toch nauwelijks.
Enkel bij kippen die erg zwaar zijn red je dat niet let 1 hand maar dan nog is 1 arm onder de borst en met de 2e hand extra steun geven het comfortabelst.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor moriarty » 23 okt 2022 08:22

Ik las dat er evt hulp is, dus even zoals wij het aanpakken. Ik pak de kip op (inderdaad onder de buik en dan de poten tussen mijn vingers zodat het gewicht op mijn arm rust en ze "klem zitten'. Vervolgens probeer ik ze zo te houden dat de kop naar achteren zit (met de kop eigenlijk onder mijn oksel) en dan beginnen we met wat pray op de rug en staart, dan spreid ik met mijn vrije hand de vleugels zodat er daar onder de vleugel gespoten kan worden. Dan ze ik ze (meestal onder stevig protest) op de grond zodat ze zelf weer wegstappen en mij van gepaste afstand verongelijkt aankijken :-)

We checken bij de cloa of die schoon is en of we bolletjes zien aan de schacht van de veren. Evt verwijderen we die ook.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Shanna Bartels » 23 okt 2022 13:48

Oh interessant voor mij ook om te lezen, tav het oppakken.
Mocht ik de vleugels nog eens willen knippen.
(Heb ik overigens laatst voor het eerst gedaan. Maar ze vliegen nog steeds de ren uit! Wellicht te weinig geknipt. Ik was een beetje bang teveel te knippen :gutgut: )

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 okt 2022 20:14

1 vleugel knippen, dat werkt vaak beter..
Maar over een meter gaan ze dan nog steeds.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Shanna Bartels » 23 okt 2022 22:44

Heb ik gedaan maar ze vliegen nog over 1,5 meter hoor :shock: :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 okt 2022 05:52

Ja, dan kan je't wss best nog een stukje af doen.

Foppedehen
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Foppedehen » 26 okt 2022 08:19

Dank voor de tips, ook wat betreft het vasthouden.

Ze blijven inderdaad erg rustig op die manier. Nadeel is wel dat ik zelf ook helemaal onder de spray zat. Had gelukkig een regenpak aangedaan dat zo de was in kon.

Ik hoop dat de spray helpt.

Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Inspuiten kippen met Vogelspray 404

Berichtdoor Karinbul » 09 nov 2022 21:23

Gebruik je ook diatomeeenaarde? Sinds wij dit gebruiken , hebben we geen bloedmijt meer gezien en ook geen veerluizen. Werkt echt super goed ! gewoon online te bestellen en over de grond strooien , in de legkastjes, en ik heb een zandbadje, en daar strooi ik t ook in, vinden ze heerlijk om daarin te badderen


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten